تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

اخبار متعددی که امروز در بازار منتشر خواهند شد، می تواند واقعیت حرکت اصلی را معین کند و با نزدیک شدن به خبر تورم مصرف کنندگان آمریکا و سخنرانی امشب یلن نوساناتی که دیده می شود، طبیعی است و چندان جای تعجب ندارد. با این حال، بحث مهمتر و قابل توجهی در بازار به گوش می خورد که در بازار ارز حساسیت بالایی را به همراه دارد، تغییرات نرخ بهره بانکی است.

وضعیت کنونی بازار بدین صورت است که بانکهای مرکزی اروپایی (ECB-BOE) و BOJ ژاپن با توجه به کاهش رشد اقتصادی کشورهای خود، همچنان به سیاست های انبساطی و خرید اوراق قرضه برای پایین نگه داشتن نرخ بازدهی اوراق قرضه خود ادامه خواهند داد، اما FED بانک فدرال ایالات متحده، مجبور است با توجه به شاخصهای قوی اقتصادی به افزایش نرخ بهره بانکی خود فکر کند. این موضوع پایه اصلی تغییرات و ایجاد واکنش ها و نوسانات بازار است.

امروز شاخصهای اقتصادی مهمی در آمریکا منتشر خواهد شد که می تواند به تصمیم قاطع بازار کمک کند و بیشتر از همه، سخنرانی امشب خانم یلن با محوریت اهداف سیاست های پولی و چگونگی دنبال کردن این سیاست می تواند نشانه هایی از برنامه های بانک فدرال را در سال جاری مشخص تر کند.

پیش از این سخنرانی که ساعت ۲۳:۳۰ به وقت تهران صورت خواهد گرفت، یک خبر مهم نیز در آمریکا منتشر خواهد شد و آن شاخص قیمت مصرف کنندگان آمریکا (CPI) در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران می باشد. هنوز هم در کنار شاخص هزینه مصرف شخصی (PCE) این شاخص یکی از اصلی ترین شاخص های سنجش تورم مصرف کنندگان و در نهایت تعیین نرخ بهره بانکی این دو شاخص هستند که می توانند سرنوشت دلار آمریکا را تعیین کنند.

برای این ماه انتظار می رود، میزان تورم سبد مصرف کنندگان آمریکا با افزایش همراه باشد و پیش بینی می شود شاخص قیمت مصرف کنندگان آمریکا در ماه دسامبر از رقم قبلی %۰٫۲ به %۰٫۳ و در دوره سالیانه از %۱٫۷ به %۲٫۱ افزایش یابد و برای شاخص خالص قیمت مصرف کنندگان آمریکا پیش بینی می شود همانند رقم قبلی %۰٫۲ و در دوره سالیانه از رقم قبلی %۲٫۱ به %۲٫۲ افزایش یابد.

به نظر می رسد، پس از اعلام اخبار تورم مصرف کنندگان آمریکا، بازار به انتظار سخنرانی امشب یلن رئیس بانک فدرال باشد و پس از آن نسبت به چشم انداز تصمیم آتی بانک فدرال برای تعیین نرخ بهره بانکی، تصمیم گیری کند. همچنان انتظار اکثریت بازار، افزایش سه پله نرخ بهره بانکی آمریکا در سال جاری است.

مجموع این اخبار و در نهایت سخنرانی خانم یلن می تواند تا حدودی مشخص کننده وضعیت کوتاه مدت حرکت بازار باشد. با این حال بعد از سخنرانی یلن، عمده توجه بازار به خبر سخنرانی دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا در روز جمعه خواهد بود.

درباره سخنرانی دیروز چند تن از اعضای بانک فدرال آمریکا نیز جان ویلیامز رئیس بانک فدرال سانفرانسیسکو آمریکا بدون در نظر گرفتن محرکهای مالی ترامپ، خواستار افزایش تدریجی نرخ بهره در چند سال آینده برای جلوگیری از رکود اقتصادی و رشد فزاینده شد و به افزایش سه پله نرخ بهره در سال جاری اشاره کرد.

برینارد یکی از طرفداران نگه داشتن نرخ بهره بانک فدرال در سطوح پایین این بار برخلاف مواضع قبلی خود گفت که اگر کسری بودجه در دولت دونالد ترامپ به تقویت سریع رشد اقتصادی آمریکا منجر شود بانک فدرال می بایست با شدت بیشتری اقدام به افزایش نرخ بهره کند.

بنابراین در آستانه اعلام قیمت مصرف کنندگان آمریکا و سخنرانی یلن در حال حاضر شاخص دلار آمریکا توانسته است مقداری از حرکت نزولی دیروز خود به سطح ۱۰۰٫۲۶ (پایین ترین سطح از روز ۸ دسامبر به این سو) را جبران کند و تا سطح ۱۰۰٫۷۰ احیا شود و ارزهای مقابل دلار آمریکا مخصوصا پوند مقداری از حرکت صعودی روز گذشته خود را اصلاح کرده اند.

امشب سخنرانی یلن به دقت از طرف بازیگران بازار مورد مطالعه قرار خواهد گرفت و آخرین باری که وی سخن گفت دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی افزایش یافته بود که به علت اشاره یلن به رشد سطح دستمزدها و دید مثبت وی به وضعیت اشتغال آمریکا در یک دهه گذشته بود. باید دید آیا امشب نیز این سخنان تکرار خواهد شد یا خیر؟

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا