تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

قیمت جهانی اونس طلا در معاماملات دیروز چندین بار تلاش کرد که از سطح مقاومت ۱۲۱۸ عبور کند اما موفق نشد و پس از سخنرانی تند یلن رئیس بانک مرکزی آمریکا درباره افزایش نرخ بهره دوباره به پایین سطح ۱۲۱۰ کاهش یافت و هم اکنون در نزدیکی سطح روانی ۱۲۰۰ قرار دارد.

برای امروز پیش بینی می شود با توجه به ناتوانی قیمت در عبور از سطح مقاومت ۱۲۱۸ و شکست سطح ۱۲۱۰ به سطح ۱۱۸۱ کاهش یابد و همانطور که در نمودار پایین دیده می شود این سطح مقاومت و حمایت به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی و ۲۳٫۶ درصدی از موج نزولی ۱۳۷۴ (بالاترین سطح ۶ جولای ۲۰۱۶) به ۱۱۲۲ (پایین ترین سطح ۱۵ دسامبر ۲۰۱۶) قرار دارند.

در واقع بعد از آن که قیمت جهانی اونس طلا نتوانست از سطح مقاومت ۱۲۱۸ عبور کند به پایین سطح ۱۲۱۰ کاهش یافته که این سطح بر روی خط فیبوناچی ۵۰ درصدی از موج افزایشی ۱۰۴۵ (پایین ترین سطح ۳ دسامبر ۲۰۱۵) به ۱۳۷۴ تشکیل شده است.

در حرکت کاهشی نفوذ قیمت به پایین سطح ۱۱۸۱ می تواند منجر به کاهش به سوی سطح ۱۱۷۱ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) شود، این در حالی است که در حرکت افزایشی تنها شکسته شدن سطح مقاومت ۱۲۱۸ موجب افزایش به سطح ۱۲۴۸ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) خواهد شد. باید توجه داشت عدم توانایی قیمت جهانی اونس طلا برای شکست سطح مقاومت ۱۲۱۸ احتمال شروع مجدد روند نزولی به سوی سطح ۱۱۸۱ را فراهم کرده است.

اظهارات تند و تیز شب گذشته یلن رئیس بانک مرکزی آمریکا در مورد افزایش نرخ بهره در سال جاری، منجر به صعود قیمت دلار آمریکا در بازارها و پشت سر آن کاهش قیمت جهانی اونس طلا به سطح ۱۲۰۰ گردیده است و اکنون قیمت در آستانه عبور از این سطح روانی قرار دارد. بطوریکه دیروز هر چند قیمت اونس طلا برای گذر از مقاومت ۱۲۱۸ تلاشهایی کرد اما موفق نشد و مجددا به محدوده تعادل خود در منطقه ۱۲۰۰ بازگشت.

سخنان دیشب یلن باعث شد تا گمانه زنی ها در بازار درباره افزایش نرخ بهره دوباره در سال جاری افزایش یابد و ریزش قیمت از سطح ۱۲۱۸ به ۱۲۰۰ نتیجه منطقی آن بود. یلن اعلام کرد که اقتصاد آمریکا به اهداف دوگانه خود یعنی اشتغال کامل و ثبات قیمت ها نزدیک شده است و تورم به سوی هدف %۲ در حرکت است و از این رو از نظر وی منطقی است که نرخ بهره بانک فدرال در سال جاری به صورت تدریجی افزایش یابد.

این سخنان تقریبا تکرار همان حرفهای قبلی یلن بود که در جلسه ماه دسامبر ارائه کرده بود و کاملا طبیعی است که مقامات رسمی هیچگاه علنا اعلام نکنند که نرخ بهره چه زمانی افزایش می یابد ولی همین اشاره تلویحی حکایت از سه پله افزایش نرخ بهره در سال جاری دارد.

رابرت کاپلن رئیس بانک فدرال دالاس نیز به طرافدان افزایش نرخ بهره پیوست و بر لزوم افزایش تدریجی آن تاکید کرد. همانطور که می دانیم طلا به افزایش نرخ‌ بهره بانک مرکزی آمریکا فوق‌العاده حساس است زیرا نرخ‌ بهره بالا هزینه نگهداری دارایی‌های بدون بازده مانند طلا را افزایش داده و از سوی دیگر با افزایش ارزش دلار آمریکا، قیمت جهانی اونس طلا را تحت فشارهای نزولی قرار می‌ دهد.

در حال حاضر قیمت اونس طلا پس از سخنرانی دیشب یلن در یک موج نزولی قرار دارد و به نظر می رسد که اگر امروز یا فردا نتواند از سطح مقاومت ۱۲۱۰ و مهمتر از همه سطح مقاومت اصلی ۱۲۱۸ عبور کند به این رفتار خود ادامه دهد. باید توجه داشت که قیمت جهانی هر اونس طلا نتوانسته بالای ۱۲۱۸ قرار گیرد و به نظر می رسد که ترس از افزایش نرخ بهره بانک فدرال فعلا نمی گذارد به بالای سطح مقاومت ۱۲۱۸ برود.

در واقع دیروز هم بعد از اعلام افزایش قیمت مصرف کنندگان آمریکا (CPI) هرچه به ۱۲۱۸ نزدیکتر می شد، میزان فروشندگان افزایش می یافت که همین پدیده ممکن است باعث کاهش قیمت شود. شاخص قیمت مصرف کنندگان آمریکا در ماه دسامبر نسبت به دوره مشابه آن در سال گذشته بیشترین رشد در ۲٫۵ ساله گذشته را نشان داد و آمار تولیدات صنعتی نیز قوی ترین رشد خود را در دو ساله گذشته تجربه کرد. موجودی کل ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) نیز همانطور که دیروز گفتیم بدون تغییر همان رقم ۸۰۷٫۹۶۰ تن اعلام شد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا