تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

جلسه بانک مرکزی اروپا (ECB) امروز برگزار شد و نرخ بهره مطابق انتظارات تغییری نیافت و همان عدد صفر درصد تثبیت شد اما ظاهرا نگاه ماریو دراقی به وضعیت تورم چندان مثبت نیست و اعلام کرد که نرخ های بهره فعلی برای مدت بیشتری در سطوح کنونی یا حتی پایین تر از آن باقی خواهد ماند.

مهمتر از همه آنکه دراقی خیلی توجهی به افزایش اخیر تورم ندارد و هنوز در اندیشه سیاست های پولی انبساطی کمّی (QE) است علی الخصوص که در کنفرانس مطبوعاتی که معمولا کمی بعد از اعلام نرخ برگزار می شود دراقی در سوال و جوابهایی که با خبرنگاران داشت به نکاتی اشاره کرد که جالب توجه بود. از سخنان دراقی در مجموع می شد اینگونه استنباط کرد که مسائل اقتصادی اروپا فی نفسه پایین نگه داشتن نرخ بهره یا در صورت لزوم افزایش حجم یا مدت زمان برنامه خرید اوراق قرضه را در ماه تضمین می کند.

از نظر وی افزایش تورم بیشتر به خاطر نوسان قیمت انرژی بوده و هیچ نشانه ای از پایدار بودن آن وجود ندارد و در واقع نشانه های قانع کننده ی از روند رو به رشد آن دیده نمی شود و نرخ تورم در میان مدت به تدریج افزایش خواهد یافت که بیشتر منعکس کننده تغییرات سالیانه قیمت انرژی است و حتی اگر شرایط منطقه اتحادیه اروپا وخیم تر شود و مسیر رسیدن به هدف تورم تعیین شده دشوار تر شود، بانک مرکزی اروپا آمادگی این را دارد که حجم و مدت زمان برنامه خرید اوراق قرضه خود را افزایش دهد.

از این رو ادامه ی سیاست های پولی انبساطی در ماههای بعد انتظاری کاملا معقول است و اروپایی ها با ادامه ی برنامه خرید اوراق قرضه (۸۰ میلیارد یورو تا اواخر ماه مارس ۲۰۱۷ و ۶۰ میلیارد یورو دیگر تا اواخر ماه دسامبر ۲۰۱۷) از شدت کاهش رشد تورم بکاهند، آمریکایی ها موتور افزایش نرخ بهره را روشن خواهد کرد و واگرایی میان دو نرخ بهره که در چند ساله گذشته علت اصلی تضعیف یورو در برابر آمریکا بوده مجددا در مرکز توجه معامله گران قرار خواهد گرفت.

هرچند در طی چند روز گذشته، یورو سعی در حفظ قدرت کاذب خود تا سطح مقاومت ۱٫۰۷۲۰ کرده بود، اما با سقوط شدید امروز به پایین سطح حمایت ۱٫۰۶۰۰ دور جدیدی از روند نزولی برای آن رقم خورده است و واگرایی میان دو نرخ بهره اروپا و آمریکا می تواند دوباره به سرعت گرفتن روند نزولی یورو بیانجامد. در نمودار پایین نیز شاخص دلار آمریکا در تلاش برای عبور از سطح مقاومت ۱۰۱٫۸۴ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۳۸٫۲ درصدی) است که اگر محقق شود، احتمال صعود قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا تا سطح مقاومت بعدی ۱۰۲٫۵۱ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۵۰ درصدی) بوجود خواهد آمد.

چنانچه طبق پیش بینی های صورت گرفته فردا ترامپ در مراسم تحلیف خود به سیاست های تورم زا اشاره ای داشته باشد و کندل هفتگی قیمت این جفت ارز پایین سطح ۱٫۰۶۱۶ (خط میانگین متحرک ۵۵ روزه) بسته شود باید در انتظار کاهش یورو در مقابل دلار آمریکا به ترتیب تا سطوح ۱٫۰۵۷۹ (پایین ترین سطح ۱۶ ژانویه) و ۱٫۰۵۵۳ و پس از آن سطح ۱٫۰۴۵۳ (پایین ترین سطح ۱۱ ژانویه) را داشته باشیم و از این رو تا زمانیکه قیمت آن در پایین سطوح مقاومت ۱٫۰۶۷۵ و ۱٫۰۷۲۰ قرار دارد، همچنان ترجیح می دهیم که در مسیر حرکت نزولی قیمت یورو در مقابل دلار آمریکا باقی بمانیم.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا