تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود با توجه به آنکه دیروز نتوانست از سطح حمایت ۱۱۹۵ عبور کند و هم اکنون نیز به بالای سطح ۱۲۰۷ رسیده است، دوباره به نزدیکی سطح مقاومت ۱۲۱۸ نزدیک شود. همانطور که در نمودار پایین دیده می شود این سطح حمایت بر روی خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی از موج افزایشی ۱۱۲۲ (پایین ترین سطح ۱۵ دسامبر ۲۰۱۶) به ۱۲۱۸ (بالاترین سطح ۱۷ ژانویه) تشکیل شده است.

برخورد قیمت به این سطح حمایت برای امروز موجب اصلاح قیمت به سوی سطح مقاومت ۱۲۱۸ شده است که این سطح محل برخورد قیمت به خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از موج نزولی ۱۳۷۴ (بالاترین سطح ۶ جولای ۲۰۱۶) به ۱۱۲۲ قرار دارد.

یک سناریو محتمل آن که قیمت جهانی اونس طلا یک بار دیگر به نزدیکی سطح مقاومت ۱۲۱۸ نزدیک شود و از نزدیکی این سطح مجدد به سطح ۱۱۹۵ کاهش یابد و اگر موفق به شکست آن شود منجر به کاهش قیمت آن به سطح حمایت بعدی ۱۱۸۱ (خطوط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی و ۳۸٫۲ درصدی ) می شود.

اما باید توجه داشت اگر امروز به هر دلیلی بتواند از سطح مقاومت ۱۲۱۸ با قدرت عبور کند و یکی دو ساعت هم بالای آن تثبیت شود می بایست منتظر افزایش قیمت جهانی اونس طلا تا سطوح ۱۲۳۰ و ۱۲۴۸ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) بود.

روز گذشته روز بسیار آرامی برای قیمت جهانی اونس طلا بود که علت اصلی این مسئله انتظار بازار برای خبر امروز بود و دونالد ترامپ به عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا سوگند یاد خواهد کرد اما این مراسم تنها بخشی از این فستیوال است.

این خبر همواره یکی از تاثیر گذارترین اخبار بر بازارهای مالی است و امروز نیز مستثنی نخواهد بود. فی الواقع سکوت اخیر قیمت جهانی اونس طلا موئد این مسئله است که انفجاری مهیب در راه است و بسته به اینکه چه بگوید قیمت جهانی اونس طلا مجددا تغییر خواهد کرد.

از آنجاییکه آمریکا قوی ترین اقتصاد جهان می باشد و با عموم قدرت های اقتصادی روابط فعالی دارد، سیاست رئیس جمهور منتخب آمریکا در مراسم تحلیف خود بر دیگر اقتصادهای مطرح تاثیر گذار است و رکورد زنی شاخص های بورس آمریکا در پی تحولات اخیر در ایالات متحده و دستیابی شاخص دلار آمریکا به بالاترین نرخهای ۱۴ ساله گذشته خود شاهد این مدعاست.

مراسم تحلیف امروز به نوعی تکلیف بازار و موضع رسمی سیاست های اقتصادی ترامپ در مورد طرح های دولت جدید در بخش زیر ساخت ها و کاهش مالیات ها را مشخص می کند و نقطه عطفی در روند بازار خواهد بود.

در حال حاضر قیمت جهانی اونس طلا در بالای سطح ۱۲۰۷ قرار دارد و احتمال نزدیک شدن دوباره آن تا سطح مقاومت ۱۲۱۸ وجود دارد، چنانچه می دانیم، بازار به سنّت همیشگی خود، قبل از اعلام اخبار بسیار مهم، در روندی خنثی به حرکت ادامه می دهد و در انتظار اعلام خبر باقی خواهد ماند.

در صورتیکه سطح ۱۲۱۸ نیز شکسته شود می توان موج تقویت اونس طلا را تا سطوح ۱۲۳۰ و ۱۲۴۸ انتظار داشت اما تا زمانی که پایین سطح مقاومت ۱۲۱۸ باشیم بهتر است در گرفتن پوزیشن خرید با احتیاط عمل کرد. در هر صورت امروز حدود ساعت ۲۰:۳۰ به وقت تهران ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا سوگند یاد خواهد کرد و تاثیر بالای بر قیمت جهانی اونس طلا خواهد داشت.

در لابه لای سخنرانی ایشان به نظر می رسد فارغ از جهت احتمالی قیمت جهانی اونس طلا با توجه به اینکه در این چند روز گذشته بین سطوح ۱۱۹۵ و ۱۲۱۸ در نوسان بوده به محض بسته شدن اولین کندل دو ساعته بالای سطح مقاومت ۱۲۱۸ یا پایین سطح حمایت ۱۱۹۵ رفتار مواج (ترندی) بازار آغاز شود و زمان مناسبی برای استفاده از استراتژی های شکست (Break out) و دنبال کردن روند (Trend following) باشد.

بنابراین برای امروز مراسم تحلیف ترامپ می تواند پتانسیل لازم برای حرکت و خروج از روند خنثی را برای قیمت جهانی اونس طلا فراهم آورد. در این میان بی شک مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب آمریکا توجه خاص بازار را به خود جلب خواهد کرد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا