تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLH7) همچنان پیش بینی می کنیم قیمت آن تا سطح ۵۰٫۲۶ دلار در هر بشکه کاهش یابد که این موضوع را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی ریتریسمنت در نمودار پایین نشان داده است. فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد.

عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند. در یک روند صعودی درصدهای تصحیح بازگشت روند در جهت روند صعودی قبل، به ترتیب درصدهای ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ و ۱۰۰ درصد می تواند باشد.

در چات زیر به وضوح مشخص است که قیمت نفت آمریکا در موج نزولی (c) قرار دارد که سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۵۵٫۲۴ (بالاترین سطح ۳ ژانویه) محسوب می شود و در این موج ممکن است تا محدوده ۵۰٫۲۶ و ۴۸٫۷۲ کاهش داشته باشد که هر یک از این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی و ۵۰ درصدی از موج افزایشی ۴۲٫۲۰ (پایین ترین سطح ۱۴ نوامبر ۲۰۱۶) به ۵۵٫۲۴ تشکیل شده اند.

برای امروز هر گونه حرکت اصلاحی محدود به سطح مقاومت ۵۲٫۱۶ خواهد بود و تنها شکست سطح مقاومت ۵۲٫۱۶ به معنای تکمیل شدن موج (c) و افزایش قیمت به سطح مقاومت بعدی ۵۳٫۳۴ خواهد بود. دیروز نیز آمار موجودی ذخایر هفتگی نفت آمریکا به میزان ۲٫۳۴۷+ میلیون بشکه افزایش یافت که بالاتر از حد پیش بینی بازار ۳۴۲- هزار بشکه بود و تا زمانیکه قیمت نفت آمریکا پایین سطح مقاومت ۵۲٫۱۶ تثبیت شده است به نظر می رسد که این روند کاهشی به سوی سطح ۵۰٫۲۶ همچنان ادامه داشته باشد که در نمودار زیر مشاهده می فرمایید.

در نمودار بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRH7) تحلیل دیروز هنوز معتبر است و پیش بینی می کنیم قیمت آن سطح حمایت ۵۳٫۶۱ را لمس کند و اگر این سطح حمایت با قدرت شکسته شود منجر به ریزش قیمت تا سطح حمایت بعدی ۵۲٫۱۵ خواهد شد که این موضوع را عدم تکمیل موج اصلاحی آغاز شده از سطح ۵۸٫۳۷ (بالاترین سطح ۳ ژانویه) نشان داده است.

همانطور که در نمودار پایین دیده می شود این سطوح حمایت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی و ۵۰ درصدی از موج افزایشی ۴۵٫۹۲ (پایین ترین سطح ۲۹ نوامبر ۲۰۱۶) به ۵۸٫۳۷ (بالاترین سطح ۳ ژانویه) تشکیل شده اند. از نظر تحلیل تکنیکال موج اصلاحی قیمت از سطح ۵۸٫۳۷ در قالب سه موج شکل گرفته است و موج کنونی یعنی موج (c) در حال ریزش قیمت به سوی سطح ۵۲٫۱۶ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) می باشد.

در نمودار زیر همچنین می بایست به خط روند افزایشی رسم شده از سطح ۴۳٫۵۷ (پایین ترین سطح ۱۴ نوامبر ۲۰۱۶) توجه داشت که این سطح حمایت ۵۳٫۶۱ مماس با این خط روند حمایتی می باشد. باید توجه داشت در حرکت صعودی تنها به شرط شکسته شدن سطوح مقاومت ۵۵٫۱۲ و ۵۵٫۴۳ موجب از سرگیری روند افزایشی قیمت نفت برنت خواهد شد.

در غیر این صورت فعلا راه برای کاهش قیمت نفت برنت به ترتیب تا سطوح ۵۳٫۶۱ و ۵۲٫۱۵ هموار است که دیروز نیز بدان اشاره کردیم. از این رو بازار به حرکت تکنیکی خود ادامه دهد و همچنان با پتانسیل بالا، در انتظار کاهش به سوی سطح حمایت ۵۳٫۶۱ دلار در هر بشکه باقی مانده است. در نمودار زیر، ادامه حرکت اصلاحی و نزولی قیمت نفت برنت دریای شمال را با هدف های مشخص شده پیش بینی می کنیم.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن