تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

بازارها امروز در روندی خنثی و رنج قرار دارند که علت اصلی این مسئله انتظار بازار برای خبر امروز است و دونالد ترامپ به عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا سوگند یاد خواهد کرد اما این مراسم تنها بخشی از این فستیوال است. این خبر همواره یکی از تاثیر گذارترین اخبار بر بازارهای مالی است و امروز نیز مستثنی نخواهد بود. فی الواقع سکوت اخیر بازارها موئد این مسئله است که انفجاری مهیب در راه است و بسته به اینکه چه بگوید قیمت شاخص دلار آمریکا مجددا تغییر خواهد کرد.

از آنجاییکه آمریکا قوی ترین اقتصاد جهان می باشد و با عموم قدرت های اقتصادی روابط فعالی دارد، سیاست رئیس جمهور منتخب آمریکا در مراسم تحلیف خود بر دیگر اقتصادهای مطرح تاثیر گذار است و رکورد زنی شاخص های بورس آمریکا در پی تحولات اخیر در ایالات متحده و دستیابی شاخص دلار آمریکا به بالاترین نرخهای ۱۴ ساله گذشته خود شاهد این مدعاست. مراسم تحلیف امروز به نوعی تکلیف بازار و موضع رسمی سیاست های اقتصادی ترامپ در مورد طرح های دولت جدید در بخش زیر ساخت ها و کاهش مالیات ها را مشخص می کند و نقطه عطفی در روند بازار خواهد بود.

در حال حاضر قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا در بالای سطح ۱۰۱٫۰۲ قرار دارد و اگر ترامپ جزئیات بیشتری از برنامه های اقتصادی خود را ارائه دهد احتمال نزدیک شدن دوباره آن تا سطح مقاومت ۱۰۱٫۸۴ وجود دارد اما چنانچه می دانیم، بازار به سنّت همیشگی خود، قبل از اعلام اخبار بسیار مهم، در روندی خنثی به حرکت ادامه می دهد و در انتظار اعلام خبر و مراسم تحلیف و سخنرانی ترامپ باقی خواهد ماند. در صورتیکه سطح ۱۰۱٫۸۴ نیز شکسته شود می توان موج تقویت شاخص دلار آمریکا را تا سطح ۱۰۲٫۵۱ انتظار داشت اما تا زمانی که پایین سطح مقاومت ۱۰۱٫۸۴ باشیم بهتر است در گرفتن پوزیشن خرید دلار آمریکا مقداری با احتیاط عمل کرد.

در هر صورت امروز حدود ساعت ۲۰:۳۰ به وقت تهران ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا سوگند یاد خواهد کرد و تاثیر بالای بر قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا خواهد داشت و در لابه لای سخنرانی ایشان به نظر می رسد فارغ از جهت احتمالی قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا با توجه به اینکه در این چند روز گذشته بین سطوح ۱۰۰٫۰۹ و ۱۰۱٫۸۴ در نوسان بوده به محض بسته شدن اولین کندل دو ساعته بالای سطح مقاومت ۱۰۱٫۸۴ یا پایین سطح حمایت ۱۰۰٫۰۹ رفتار مواج (ترندی) بازار آغاز شود و زمان مناسبی برای استفاده از استراتژی های شکست (Break out) باشد.

بنابراین برای امروز مراسم تحلیف ترامپ می تواند پتانسیل لازم برای حرکت و خروج از روند خنثی را برای قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا فراهم آورد. در این میان بی شک مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب آمریکا توجه خاص بازار را به خود جلب خواهد کرد. برای امروز در صورتیکه سیاست اقتصادی دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا مبنی بر حمایت از تولیدات داخلی (Protectionism) و تحریم های تجاری مکزیک و مجازات چین بیشتر موضوع محور سخنرانی وی باشد، انتظار می رود ارزش دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی با کاهش مواجه شود.

این عبارت که ارزش دلار در چین تعیین می شود هر چند که گاه و بیگاه از طرف کسانی که دید مافیایی نسبت به بازار دارند شنیده می شود و بسیار افراطی و غیر واقع بینانه است اما حداقل می توان گفت که یکی از عوامل موثر بر ارزش دلار سیاستهای چین است زیرا اگر تنش بین آمریکا و چین افزایش یابد، دلار آمریکا سقوط شدیدی را تجربه خواهد کرد.

دلیل آن این است که چین در واکنش به اظهارات ترامپ در مورد دستکاری در بازار ارز ممکن است دست به فروش گسترده اوراق قرضه خزانه داری آمریکا کند و در واقع تهدید چین به چنین کاری شدیدا منجر به کاهش دلار آمریکا می شود، حتی فروش کوچکی از این حجم سنگین اوراق قرضه می تواند دلار را به شدت تضعیف کند و این مسئله ممکن است تاثیراتی بر اقتصاد آمریکا داشته باشد که خارج از میل مقامات اقتصادی این کشور باشد.

این مرتبه اولی نیست که چنین مسئله ای رخ می دهد ، چینی ها برای اینکه اهرمی برای مقابله با فشار آمریکا مبنی بر افزایش ارزش یوان داشته باشند، گاه و بیگاه چنین سیگنالهایی را می فرستند که هر بار نیز با واکنش جدی بازار و تضعیف شدید دلار مواجه می شویم. واکنش نشان دادن  بازار به این تهدیدها نشاندهنده آنست که این تهدیدها چندان پوشالی نیست و مسئله جدی می باشد اما یک سوال مطرح است. چرا چین فقط تهدید می کند و واقعا عملی در جهت تضعیف دلار انجام نمی دهد؟

جواب کاملا واضح است در صورت تضعیف دلار یکی از ضرر کنندگان اصلی خود چین است چون ذخیره ارزی هنگفتی دارد و دومین کشور دارنده دلار بعد از ژاپن است. جدای از این مسئله اقتصاد چین و آمریکا به شدت به هم وابسته است و ضعف یکی و ضعف دیگری را به همراه دارد. آمریکا یکی از مقاصد اصلی کالاهای صادراتی چین است و در صورت نحیف شدن اقتصاد خانوارهای آمریکایی، تولید کنندگان چینی فروش کمتری خواهند داشت.

به عبارتی چین تنها تهدید می کند و عمل به چنین کاری را بسیار پر خطر می داند و در صورتی که این امر محقق شود آمریکا تبدیل به یک ببر زخمی می شود که ضربه های فراوانی به چین می تواند وارد کند. ساده ترین آن اعمال تعرفه های سنگین بر کالاهای چینی است که پاشنه آشیل نژاد زرد محسوب می شود و اتفاقا همانطور که چینی ها گاه و بیگاه مضرابهایی می زنند آمریکایی ها نیز ساکت نمی نشینند.

اما برعکس آن اگر امروز در مراسم تحلیف جزئیات بیشتری در مورد سیاست ها و برنامه های اقتصادی خود از جمله کاهش مالیات و افزایش هزینه بر روی زیرساخت ها ارائه شود پیش بینی می شود ارزش دلار آمریکا با افزایش روبرو شود. بنابراین روز مهمی برای بازار خواهد بود و انتظار می رود، روند حرکت هفته های آتی بازار با واکنش امروز بازار مشخص شود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا