تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

قیمت جهانی اونس طلا همانطور که از سطح حمایت ۱۲۰۹ پیش بینی کرده بودیم دوباره به سطح مقاومت ۱۲۱۸ برگشت و در زمان نگارش این تحلیل هنوز موفق به شکست این سطح مقاومت نشده است. این چندمین بار است که به این سطح حمله می کند اما نمی تواند از آن عبور کند و برای امروز اگر به هر دلیلی موفق به شکست این سطح مقاومت نشود ممکن است مثل دیروز مقداری برگردد و از این رو نکته قابل توجهی در خصوص چشم انداز افزایشی آن وجود ندارد مگر آنکه از بالا سطح مقاومت ۱۲۱۸ با قدرت شکسته شود (منظور از شکست قدرتمند تثبیت کندل دو ساعته قیمت بالای این سطح مقاومت می باشد).

برای امروز باید منتظر شکسته شدن یکی از این دو سطح مقاومت ۱۲۱۸ یا حمایت ۱۲۰۹ شد تا جهت حرکت بازار مشخص شود. همانطور که دیروز گفتیم افزایش قیمت به بالای سطح مقاومت ۱۲۱۸ می تواند موجب صدور سیگنال خرید و تقویت تا نرخهای ۱۲۲۹ و ۱۲۴۸ گردد و در حرکت نزولی شکست سطح حمایت ۱۲۰۹ منجر صدور سیگنال فروش و به کاهش قیمت تا نرخهای ۱۲۰۰ و ۱۱۹۵ می شود.

در نمودار پایین همانطور که مشخص است این سطح مقاومت مهم ۱۲۱۸ بر روی خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از موج نزولی ۱۳۷۴ (بالاترین سطح ۶ جولای ۲۰۱۶) به ۱۱۲۲ (پایین ترین سطح ۱۵ دسامبر ۲۰۱۶) تشکیل شده است و همانگونه که دیروز اشاره کردیم فعلا مانع از افزایش قیمت اونس طلا شده است. بنابراین در حرکت صعودی، معامله گران برای خرید اونس طلا از بالای سطح مقاومت ۱۲۱۸ (به شرط تثبیت کندل دو ساعته) وارد عمل خواهند شد در غیر این صورت با توجه به قرار گرفتن اندیکاتور RSI در منطقه اشباع ممکن است دوباره برگردد.

دلیلی برای تغییر تحلیل دیروز وجود ندارد و همانطور که بدان اشاره کردیم در حال حاضر نااطمینانی بازارها نسبت به سیاست های اقتصادی دونالد ترامپ در مراسم تحلیف روز جمعه و کاهش ارزش دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی موجب شده تا قیمت جهانی اونس طلا در نزدیکی بالاترین نرخهای ۲ ماهه گذشته قرار گیرد و فعلا با سطح مقاومت ۱۲۱۸ مواجه است و دیروز موفق به شکست این سطح نشد و برای امروز باید دید موفق به شکست این سطح مقاومت می شود یا نه.

همانطور که دیروز گفتیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور جدید آمریکا، در جریان مبارزات انتخاباتی و پس از آن، وعده داده بود که تغییرات مهمی در سیاست های تجاری و مهاجرتی دولت آمریکا ایجاد نماید. وی تهدید کرده که تعرفه های سنگینی بر کالاهای وارداتی از چین اعمال خواهد کرد و مالیات شرکت های آمریکایی را به میزان زیادی کاهش خواهد داد.

با این حال سخنان ترامپ در مراسم تحلیف در مورد اتخاذ سیاست های حمایت گرایانه و شعارهای ناسیونالیستی و پوپولیستی مقداری از خوش بینی های اخیر در خصوص وعده های کاهش مالیات ها و محرک های اقتصادی را کمرنگ تر کرده است که این سخنان منجر به کاهش ارزش دلار آمریکا و به تبع افزایش قیمت جهانی اونس طلا به همان سطح مقاومت ۱۲۱۸ که قبلا اشاره کرده بودیم شده است.

باید توجه داشت که بسیاری از برنامه های وعده داده شده ترامپ از جمله کاهش مالیات ها و هزینه های زیر ساخت نیاز به تایید مجلس سنای آمریکا دارد و تایید این برنامه ها آنقدر هم ساده به نظر نمی رسد. از این رو عدم ارائه جزئیات بیشتر ترامپ در مراسم تحلیف خود به معنای بازگشت ریسک گریزی به بازارها و افزایش اونس طلا می باشد که نمونه حرکت آن را تا سطح مقاومت ۱۲۱۸ شاهد بودیم و همانطور که می دانیم افزایش میزان ریسک گریزی در بازار موجب اقدام سرمایه گذاران به خروج از معاملات پر ریسک و در مقابل خرید ارزها و دارایی های کم بازده نظیر ین ژاپن، فرانک سویس و مهمتر از همه طلا می شود.

همچنین آخرین داده های معاملاتی از سوی کمیسیون معاملات آتی کالا (CFTC) کاهش پیش بینی های نزولی و افزایش قیمت اونس طلا را نشان می دهد. معاملات خالص خرید یا فروش در داده های کمیسیون معاملات آتی کالا منعکس کننده ی تفاوت بین تعداد کل قراردادهای صعودی و نزولی می باشد. معامله گران این داده ها را به دقت بررسی می کنند تا روند کلی پیش بینی ها را ارزیابی کنند و این آمار در حال حاضر نشان می دهد که معاملات خالص خرید طلا در هفته ی منتهی به ۱۷ ژانویه برای دومین هفته متوالی با افزایش روبرو شده است.

لازم به ذکر است آمار موجودی کل ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) از رقم قبلی ۸۰۹٫۱۴۵ تن به ۸۰۷٫۰۷۱ تن کاهش یافت. در تقویم اقتصادی امروز در آمریکا در ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران تنها آمار فروش خانه های موجود آمریکا در ماه دسامبر (پیش بینی بازار ۵٫۵۲ میلیون واحد ، رقم قبلی ۵٫۶۱ میلیون واحد) و آمار بخش تولیدی ریچموند آمریکا در ماه ژانویه (پیش بینی بازار ۷ ، رقم قبلی ۸ ) اعلام می شوند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا