تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

برای امروز قیمت جهانی اونس طلا از نظر تحلیل تکنیکال در آستانه ی تشکیل یک حرکت اصلاحی عمیقی قرار گرفته است که عمده ی دلیل این حرکت ناتوانی قیمت در شکست سطح مقاومت ۱۲۱۸ می باشد که پیشتر صحبت کرده بودیم.

همانطور که در نمودار روزانه پایین دیده می شود این سطح مقاومت بر روی خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از موج نزولی ۱۳۷۴ (بالاترین سطح ۶ جولای ۲۰۱۶) به ۱۱۲۲ (پایین ترین سطح ۱۵ دسامبر ۲۰۱۶) قرار دارد و در نمودار پایین کاملا مشخص است هر چند دیروز قیمت اونس طلا برای گذر از سطح مقاومت ۱۲۱۸ تلاشهایی کرد اما باز هم موفق نشد و با شکست سطح ۱۲۰۹ مجددا به محدوده نزدیکی سطح ۱۲۰۰ بازگشته است.

از نمایی بالاتر اگر به قیمت جهانی اونس طلا نگاه کنیم می بینیم که سطح ۱۲۱۸ مقاومت بسیار مهمی برای اونس طلا محسوب می شود و به غیر از دیروز چند بار هم در روزهای گذشته به این خط حمله شده بود که هر بار نا فرجام بوده است.

اگر به خاطر داشته باشید در روز ۱۷ ژانویه در برخورد اول قیمت اونس طلا تا سطح ۱۱۹۵ اصلاح داشته که این امر نشاندهنده قدرت سطح مقاومت ۱۲۱۸ می باشد و بنابراین به اعتقاد ما گذر از این سطح مقاومت نیاز به مومنتوم و انرژی بالایی دارد و با توجه به نزدیک شدن به تعطیلات سال نو چینی ها و در واقع در غیاب خریداران بزرگ طلا در بازار، شکست این سطح مقاومت کار سختی برای اونس طلا به نظر می رسد. از سوی دیگر واگرایی ایجاد شده در اندیکاتور RSI در نمودار روزانه نیز اشاره به پایان انرژی خریداران دارد.

اگر حرکت اصلاحی که قبلا از سطح ۱۱۲۲ شروع شده بود را تکمیل شده بدانیم یا اینکه این را یک سقف موقت در اطراف سطح ۱۲۱۸ در نظر بگیریم، برای امروز احتمال اصلاح به سوی سطح ۱۱۹۶ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) محتمل است و اگر این سطح هم شکسته شود منجر به تضعیف قیمت اونس طلا و سیگنال فروش به ترتیب با هدف های ۱۱۸۲ و ۱۱۸۱ (خطوط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی و ۲۳٫۶ درصدی) می شود که در نمودار پایین مشاهده می فرمائید.

لازم به ذکر است در حرکت صعودی معامله گران برای خرید اونس طلا تنها از بالای سطح مقاومت ۱۲۱۸ (به شرط تثبیت کندل دو ساعته) وارد عمل خواهند شد که قبلا نیز بدان اشاره کرده بودیم. همانطور که در نوشته های روزهای پیشین مطرح کردیم از آنجاییکه سطح مقاومت ۱۲۱۸ اهمیت روانی بسیار زیادی داشت دیروز با توجه به عدم شکست آن و همچنین با نزدیک شدن به تعطیلات سال نو چینی که معمولا در غیاب چینی ها در بازار ، تقاضای طلا کاهش می یابد، چنین رفتارهای نزولی از بازار و ریزش آن از سطح مقاومت ۱۲۱۸ چندان غیر عادی نیست.

در گزارشات قبلی به سطح مقاومت ۱۲۱۸ اشاره شده بود که اگر نتواند از این سطح عبور کند ممکن است دوباره کاهش یابد که دیشب نمونه این حرکت را دیدیم. در واقع هر موجی که در بازار براه می افتد به علت فروش های است که معامله گران بزرگ و نهادهای بزرگ اقتصادی در غیاب بازیگران اصلی بازار طلا (چینی ها) در بازار می کنند.

این جریان ظاهرا به دنبال فرصتی برای فروش اونس طلا در نزدیکی همان سطح مقاومت ۱۲۱۸ می گشت و دیروز با عدم توانایی در شکست این سطح سریعا وارد بازار شدند و با آغاز کار بازار آمریکا طوفان نمودارها را فرا گرفت و ظرف یکی دو ساعت اونس طلا از نزدیکی سطح مقاومت ۱۲۱۸ به میزان قابل توجهی تضعیف شد.

باید توجه داشت که از آخر این هفته بازار چین در تعطیلات به سر می برد و این امکان وجود دارد که معامله گران در غیاب چینی ها در بازار زمینه ادامه حرکت کاهشی قیمت اونس طلا را بیشتر فراهم کنند. از این رو قیمت اونس طلا همچنان تحت فشارهای نزولی قرار دارد و با توجه به ناتوانی قیمت در شکست سطح مقاومت ۱۲۱۸ در حال حاضر نیروهایی که آنرا به سمت پایین سوق می دهند قوی تر می باشند. در سایر تحولات آمار موجودی کل ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) به ۸۰۴٫۱۰۸ تن کاهش یافت که همین نیز فشارهای نزولی اونس طلا را بیشتر می سازد.

براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطه ی بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد. امروز در تقویم اقتصادی آمریکا اخبار خاصی دیده نمی شود و فضای بازار اونس طلا تحت ‌تاثیر تعطیلات سال جدید چین قرار می گیرد که همین امر موجب کاهش تقاضای خرید فیزیکی شده و فروشندگان اونس طلا را وارد صحنه خواهد کرد. بنابراین اقدام معامله گران به بستن پوزیشن های خرید در نزدیکی سطح مقاومت ۱۲۱۸ می تواند موجب کاهش قیمت جهانی اونس طلا گردد که هدف های آن را در نمودار بالا مشاهده می فرمائید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا