تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

نوسانات بازار ارز در روزهای اخیر، بیشتر واکنش به حرکات و اخبار بازارهای مالی و موضع گیری مقامات پولی- اقتصادی و مواضع دونالد ترامپ بوده است. سقوط دلار آمریکا تا پایین ترین نرخهای ۷ هفته ی گذشته در نتیجه واکنش بازار به اظهار نظر و گرایش های حمایت گرایانه دونالد ترامپ بوده است. از سوی دیگر چنانچه در تحلیل گذشته نیز بدان اشاره کردم، در حال حاضر، نوسانات بازار ارز تاثیر بسیار زیادی را از تحولات بازارهای مالی و سخنرانی مقامات می پذیرد، بدین جهت، توجه به حرکت نزولی شاخص دلار آمریکا و سیر حرکت نقدینگی در بازار می بایست مورد توجه قرار گیرد.

در این میان چشم انداز حرکت پوند در بازارها بعد از رای دیروز دادگاه عالی انگلیس در مورد مداخله پارلمان در اجرای ماده ۵۰ معاهده لیسبون درباره خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، فعلا در کوتاه مدت صعودی است و در این مسیر، هدف رسیدن قیمت جفت ارز پوند – دلار آمریکا به نرخهای ۱٫۲۶۳۰ ، ۱٫۲۶۵۰ و بعد از آن سطوح ۱٫۲۶۷۵ ، ۱٫۲۶۸۰ و ۱٫۲۷۰۰ است و در میان مدت نیز تارگت های افزایشی به ترتیب بر روی ۱٫۲۷۵۰ و ۱٫۲۷۷۵ (بالاترین سطح ۶ دسامبر ۲۰۱۶) و ۱٫۲۹۴۶ (بالاترین سطح ۳ اکتبر ۲۰۱۶) قرار دارند.

چشم انداز هفتگی پوند در نمودار پایین نیز به هدف های افزایشی ۱٫۲۷۵۰ و ۱٫۳۰۷۵ اشاره دارد و از منظر تحلیل تکنیکال این سناریو تا زمانیکه قیمت آن بالای سطح حمایت مهم ۱٫۲۴۱۶ (خط میانگین متحرک ۵۵ روزه) قرار دارد معتبر است مخصوصا با توجه به اینکه هم اکنون قیمت پوند توانسته است خود را با قدرت در بالای سطح ۱٫۲۵۲۰ (خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه گذشته) تثبیت کند که دیروز نیز بدان اشاره کردیم.

از نظر تحلیل فاندامنتال نیز انقضای معاملات آپشن و برخی انتظارات مثبت بازار از جلسه روز جمعه بین ترزا می، نخست وزیر انگلیس با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به تقویت پوند در بازارها کمک کرده است. فردا نیز هر چند در تقویم اقتصادی آمار مقدماتی نرخ رشد تولیدات ناخالص داخلی انگلیس (GDP) در سه ماهه چهارم سال گذشته اعلام می شود و انتظار می رود در دوره فصلی از رقم قبلی %۰٫۶ به %۰٫۵ و در دوره سالیانه از رقم قبلی %۲٫۲ به %۲٫۱ تغییر یابد اما عمده توجهات بازار به ارائه شفاف برنامه دولت انگلیس در مورد خروج این کشور از اتحادیه اروپا در ماه مارس معطوف شده است که در حال حاضر به تقویت پوند در بازارها به بالاترین سطوح خود از اواسط ماه دسامبر به این سو کمک کرده است.

به نظر می رسد بعد از سخنان امروز ترزا می در خصوص “قرار دادن منافع و ارزش های انگلیس در اولویت اول” در جلسه بین دو کشور انگلیس و آمریکا، گمانه زنی ها بازار از روابط تجاری قوی بین دولت جدید آمریکا با دولت جدید انگلیس در جلسه روز جمعه از هم اکنون توجه خریداران پوند را به خود جلب کند.

از سوی دیگر در منطقه اتحادیه اروپا در سال جاری انتخابات هلند، فرانسه و احتمالا ایتالیا برگزار خواهد شد و آن چیزی که مشخص است آن که نامزدهای پوپولیست ها از حمایت گسترده ی برخوردار شده اند و اگر احزاب پوپولیست ها در انتخابات امسال در منطقه اتحادیه اروپا برنده شوند، رویکرد انگلیس به شکل مذاکرات دوجانبه نسبت به مدل فعلی در بازار واحد برتر شمرده خواهد شد که در واقع یکی از دلایل دیگر صعود پوند به بالاترین نرخهای ۶ هفته گذشته نیز همین مساله بوده است. پوپولیست یا همان اقدامات مردم باور یا عوام گرایانه را می توان در قالب اموری ارزیابی کرد که به دنبال رضایت عمومی و جلب پشتیبانی و حمایت مردم در حوزه های مختلف است.

در واقع همانطور که دیروز بدان اشاره کردیم حرکت صعودی شاخص دلار آمریکا که اوج آن را بعد از پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شاهد بودیم اکنون آرام گرفته و با توجه به گرایش های حمایت گرایانه و انزوا طلبی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، رالی قوی صعودی دلار آمریکا نیز از تب و تاب صعود بازمانده است و هم اکنون به پایین ترین سطوح ۷ هفته ی گذشته کاهش یافته است که عمده ی دلیل آن تمرکز بیشتر دونالد ترامپ بر روی حمایت از اقتصاد داخلی، انزوا طلبی و اتخاذ تدابیر حمایت گرایانه در برابر واردات از چین و مکزیک است تا اینکه حامی رشد اقتصادی آمریکا باشد.

ارزش دلار آمریکا در مدت هشت هفته بعد از پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بیش از %۶ افزایش یافت و به بالاترین نرخهای ۱۴ ساله گذشته رسید که دلیل آن بیشتر به خاطر وعده های ترامپ از هزینه های زیر ساخت و کاهش مالیات بود که به رشد اقتصادی و تورم کمک می کرد و بانک مرکزی آمریکا (FOMC) را به افزایش سریع تر نرخ بهره بیشتر ترغیب می کرد.

اما حالا این اننظارات کمی کمرنگ تر شده است و در اولین کنفرانس خبری ترامپ و سخنرانی وی در مراسم تحلیف جزئیاتی در مورد محرکها و برنامه های اقتصادی خود ارائه نکرد که همین باعث نگرانی سرمایه گذاران از گرایش های حمایت گرایانه و انزوا طلبی دونالد ترامپ شده است که می تواند به اقتصاد این کشور نیز ضربه بزند و این نگرانی ها موجب شده تا ارزش دلار آمریکا در سه هفته اخیر به میزان بیش از %۳٫۵ با کاهش مواجه شود.

از این رو در کوتاه مدت و حداقل تا زمانیکه برنامه ها و بسته های محرک اقتصادی ترامپ مشخص نشده است، رویدادهای فاندامنتال می تواند موجب تسریع در روند نزولی و سقوط قیمت شاخص دلار آمریکا گردد و با توجه به تضعیف عمومی شاخص دلار آمریکا در بازارها به یورو ، پوند و سایر ارزهای اصلی امکان یکه تازی بیشتری را در مقابل دلار آمریکا می دهد. در تقویم اقتصادی امروز و فردا بازار آمریکا، اخبار چندانی را نشان نمی دهد و تنها خبر مورد توجه بازار در روز جمعه به آمار مقدماتی نرخ رشد تولیدات ناخالص داخلی آمریکا (GDP) در سه ماهه چهارم سال گذشته معطوف شده است که انتظار می رود از رقم قبلی ۳٫۵% به %۲٫۲ تغییر یابد. آمار سفارشات خالص کالاهای بادوام آمریکا (پیش بینی بازار %۰٫۵ ، رقم قبلی %۰٫۶) برای ماه دسامبر نیز روز جمعه اعلام خواهد شد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا