تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می کنیم قیمت آن دوباره سطح حمایت ۱۱۹۶ را لمس کند و اگر این سطح با قدرت شکسته شود موقعیت فروش جدیدی تا سطح حمایت بعدی ۱۱۸۲ ایجاد خواهد کرد. همانطور که در نمودار پایین دیده می شود این سطوح حمایت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی و ۳۸٫۲ درصدی از موج افزایشی ۱۱۲۲ (پایین ترین سطح ۱۵  دسامبر ۲۰۱۶) به ۱۲۱۹ (بالاترین سطح ۲۴ ژانویه ۲۰۱۷) تشکیل شده اند.

این حرکت نزولی پس از برخورد قیمت به سطح مقاومت قوی ۱۲۱۸ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از موج نزولی ۱۳۷۴ (بالاترین سطح ۶ جولای ۲۰۱۶) به ۱۱۲۲ شکل گرفته است که قبلا در این مورد مفصل صحبت کرده بودیم. براساس این تجزیه و تحلیل سطوح فیبوناچی ریتریسمنت، امکان کاهش قیمت حداقل تا سطح ۱۱۸۲ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) وجود دارد که این سطح در نزدیکی سطح حمایت ۱۱۸۱ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) در نمودار روزانه می باشد.

در تعریف این خطوط باید گفت که فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد که اهداف نزولی آن را در نمودار پایین مشاهده می فرمائید. لازم به ذکر است واگرایی کاهشی در اندیکاتور RSI نیز اشاره به کاهش بیشتر قیمت اونس طلا دارد.

قیمت جهانی اونس طلا دقیقا از همان سطح مقاومت ۱۲۱۸ که قبلا در بولتن چشم انداز سه ماهه بدان اشاره کرده بودیم در مسیر نزولی قرار گرفته است و در حال حاضر کاهش قیمت آن با شدت ادامه دارد و به پایین ترین سطوح ۱٫۵ هفته کاهش یافته است. اکنون این سوال مطرح است که آیا این نزول همچنان پایدار خواهد ماند؟

برای پاسخ به این سوال به این نکته بسیار مهم توجه کنید که “حرکت نزولی اخیر اونس طلا، قطعاً به دلیل تغییر سیاست های حمایت گرایانه و انزوا طلبی دونالد ترامپ نبوده زیرا ارزش دلار آمریکا همچنان در مقابل ارزهای اصلی در پایین ترین سطوح ۷ هفته ی گذشته قرار دارد. علت اصلی آن، علاوه بر تعطیلی بازار چین و کمبود تقاضای فیزیکی، رشد قابل توجه بازار سهام آمریکا است. هر چند که همانطور که دیروز گفته شد تعطیلی بازارهای چین به دلیل سال نو و غیبت معامله گران بزرگ در بازار هم مزئد بر علت بوده است.

در واقع، به غیر از تعطیلی بازار چین و در نبود خریداران چینی در بازار، زمینه اصلی کاهش اونس طلا، رشد شاخص سهام داوجونز آمریکا و بوجود آمدن شرایط ریسک پذیری (فرار سرمایه ها از بازار طلا و جاری شدن به سوی بازار سهام) است و در این شرایط، سرمایه ها بطور سنتی به دارایی های پرریسک نظیر سهام به دلیل دارا بودن بازدهی بالا در مقایسه با بازار طلا روانه می شود.

از این رو از روز گذشته قیمت جهانی اونس طلا مجددا با کاهش مواجه شده است، بطوریکه هم اکنون به پایین سطح روانی ۱۲۰۰ تضعیف شده است. این موج در شرایطی ایجاد شد که هر چند از منظر تحلیل تکنیکال به کاهش قیمت آن اشاره شده بود اما خبر فاندامنتالی خاصی نداشتیم و همانطور که در بالا بدان اشاره کردیم بیشتر به خاطر رشد شاخص سهام داوجونز آمریکا به بالای مرز ۲۰۰۰۰ واحد عبود و بالاترین حد در طول تاریخ بورس ایالات متحده محسوب می شود.

این مسئله شاید مهمترین خبری بود که از جهات بسیاری قابل تامل است و باید توجه داشت که شاخص بورس یک کشور آیینه تمام نمای اقتصاد آن جامعه است و افزایش آن در اکثر موارد حکایت از سلامت اقتصاد دارد، البته مواردی نیز در اقتصاد بیمار شاخصها رشد می کنند که منجر به تشکیل پدیده حباب (Bubble) می شود.

این مسئله فعلا مورد بحث ما نیست و یک اقتصاد عادی را مدل قرار داده ایم . دلیل اصلی رشد شاخص داوجونزهم دستورات اجرایی متعدد توسط رئیس جمهور آمریکا از زمان ورود به کاخ سفید بوده است و رالی صعودی بازار سهام از آمریکا به بازارهای آسیا و اروپا نیز کشیده شده است.

جدا از مسایل تحلیل تکنیکال، دلیل اصلی تضعیف مجدد قیمت جهانی اونس طلا به پایین سطح ۱۲۰۰ آن است که معمولا در شرایطی که بازارهای سهام آمریکا رو به افزایش و میزان ریسک پذیری سرمایه گذاران بین الملل  و رغبت آنها برای خرید سهام در بازارها بیشتر می شود، سرمایه گذاران از بازار طلا خارج و به سمت بازار سهام حرکت خواهند کرد. بنابراین ظاهرا بازار نیز چنین کرده و کاهش اونس طلا از روز گذشته به همین دلیل بوده است مضاف بر اینکه امروز اعلام شد که صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) دوباره طلا فروخته است و هم اکنون موجودی کل ذخایر آن از رقم قبلی ۸۰۴٫۱۰۸ تن به ۷۹۹٫۰۷۰ تن کاهش یافته است.

بدین ترتیب در نمودار زیر، ادامه حرکت نزولی قیمت جهانی اونس طلا را پیش بینی می کنیم. در تقویم اقتصادی امروز در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران مطابق معمول هر پنجشنبه ها آمار مدعیان بیمه بیکاری هفتگی آمریکا (پیش بینی بازار ۲۴۷۰۰۰ ، رقم قبلی ۲۳۴۰۰۰) و ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران آمار فروش خانه های نوساز آمریکا (پیش بینی بازار ۵۸۸۰۰۰ واحد ، رقم قبلی ۵۹۲۰۰۰ واحد) اعلام می شوند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا