تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

امروز آغاز حرکت بازار با انتشار خبر صعود شاخص سهام داوجونز آمریکا به بالای ۲۰۰۰۰ واحد، به افزایش ارزش دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن انجامید و در این هیاهو، دلار آمریکا بود که پیروزمندانه در بازار تقویت شد و توانست از خط مقاوم ۱۱۴ که در این چند روز گذشته در تلاش برای عبور از آن ناکام مانده بود، عبور کند و در صعودی دیگر خود را تا سطح مقاومت ۱۱۴٫۵۰ بالا بکشاند.

در جفت ارز دلار آمریکا – ین ژاپن سطوح ۱۱۴٫۰۰ و ۱۱۳٫۸۰ نقش حمایت بسیار قوی را بازی می کنند که احتمال می دهیم از این محدوده شاهد بازگشت و ادامه روند صعودی باشیم، در این صورت اولین هدف نرخ ۱۱۴٫۵۰خواهد بود. در صورتیکه خریداران دلار به ادامه تقویت بیشتر آن اقدام کنند و قیمت در بالای سطح ۱۱۴٫۵۰ تثبیت شود (یک کندل دو ساعته در بالای آن بسته شود) چرخ حرکت به میل خرید دلار آمریکا تا سطوح ۱۱۵٫۰۰ و  ۱۱۵٫۱۸ (خط میانگین متحرک ۲۱ روزه گذشته) حرکت خواهد کرد

از این رو دلار آمریکا در برابر ین ژاپن رو به افزایش است و تقویت قیمت سهام در بازارهای جهانی و افزایش چشمگیر شاخص سهام داوجونز آمریکا، خوش بینی معامله گران از وضعیت مناسب اقتصاد ایالات متحده را بیشتر نموده است و سرمایه گذاران تصمیم به ورود به معاملات پر ریسک نموده است.

در معاملات انتقالی، سرمایه گذاران با استقراض ارزهای کم بازده از جمله ین ژاپن، اقدام به خرید دارایی ها و ارزهای پربازده نظیر سهام و دلار آمریکا کرده و از اختلاف نرخ بهره، کسب سود می کنند که این موضوع به همراه رشد نرخ بازدهی اوراق قرضه خزانه داری آمریکا می تواند ارزش ین ژاپن را در مقابل ارزهای اصلی بازار تحت فشارهای نزولی قرار دهد.

در واقع صعود دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن به بالای سطح ۱۱۴٫۰۰ و رسیدن پوند در برابر ین ژاپن به سطح ۱۴۴ به خاطر رشد شاخص سهام داوجونز آمریکا به بالای مرز ۲۰۰۰۰ واحد بود که بالاترین حد در طول تاریخ بورس ایالات متحده می باشد. این مسئله شاید مهمترین خبری بود که از جهات بسیاری قابل تامل است و باید توجه داشت که شاخص بورس یک کشور آیینه تمام نمای اقتصاد آن جامعه است و افزایش آن در اکثر موارد حکایت از سلامت اقتصاد دارد، البته مواردی نیز در اقتصاد بیمار شاخصها رشد می کنند که منجر به تشکیل پدیده حباب (Bubble) می شود.

این مسئله فعلا مورد بحث ما نیست و یک اقتصاد عادی را مدل قرار داده ایم . دلیل اصلی رشد شاخص داوجونزهم دستورات اجرایی متعدد توسط رئیس جمهور آمریکا از زمان ورود به کاخ سفید بوده است و رالی صعودی بازار سهام از آمریکا به بازارهای آسیا و اروپا نیز کشیده شده است. معمولا در شرایطی که بازارهای سهام آمریکا رو به افزایش و میزان ریسک پذیری سرمایه گذاران بین الملل و رغبت آنها برای خرید سهام در بازارها بیشتر می شود، سرمایه گذاران با فروش ین ژاپن به سمت ارزهای پربازده و بازار سهام حرکت می کنند و ظاهرا بازار نیز چنین کرده و افزایش کراس های ین ژاپن در معاملات امروز به همین دلیل بوده است.

تمایلات بازار برای فروش ین ژاپن تا زمانیکه شاخصهای سهام آمریکا در حال رکورد زنی هستند، همچنان بالا است. فردا خبر مورد توجه بازار به آمار مقدماتی نرخ رشد تولیدات ناخالص داخلی آمریکا (GDP) در سه ماهه چهارم سال گذشته معطوف شده است که انتظار می رود از رقم قبلی ۳٫۵% به %۲٫۲ تغییر یابد. آمار سفارشات خالص کالاهای بادوام آمریکا (پیش بینی بازار %۰٫۵ ، رقم قبلی %۰٫۶) برای ماه دسامبر نیز روز جمعه اعلام خواهد شد.

در جفت ارز یورو – دلار آمریکا روند صعودی از سطح ۱٫۰۵۹۰ (پایین ترین سطح ۱۹ ژانویه) امروز در محدوده ۱٫۰۷۷۰ و ۱٫۰۷۷۵ با مقاومت مستحکمی مواجه شد و به پایین سطح ۱٫۰۷۰۰ اصلاح کرده است و در حرکت نزولی سطوح حمایت به ترتیب بر روی ۱٫۰۶۶۰ ، ۱٫۰۶۵۰ و پس از آن سطوح ۱٫۰۶۳۰ و ۱٫۰۶۲۵ تشکیل شده اند و خط میانگین متحرک ۲۱ روزه گذشته بر روی سطح ۱٫۰۶۱۳ قرار گرفته است.

در جفت ارز پوند – دلار آمریکا نیز اکنون در نزدیکی محدوده ۱٫۲۵۷۰ که سطح ۲۳٫۶ درصدی فیبوناچی از حرکت صعودی ۱٫۲۲۵۰ به ۱٫۲۶۷۲ محسوب می شود، قرار دارد و  با تردید حرکت می کند. نشانه های ادامه روند افزایشی، از شانس بیشتر تقویت پوند برای ادامه حرکت تا نرخهای ۱٫۲۷ و ۱٫۲۸ خبر می دهند و انتظار داریم که جلسه فردا نخست وزیر انگلیس با ترامپ پاسخگوی انتظار مثبت بازار باشد. باید در انتظار واکنش بازار پس از این جلسه بود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا