تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می کنیم قیمت آن دیر یا زود از سطوح حمایت ۱۱۸۲ و ۱۱۸۱ عبور کند و سیگنال فروش جدید این بار با هدف نزدیکی سطح ۱۱۷۰ صادر کند که این حرکت نزولی را بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت و سقف دو قلوی (Double Top) ساخته شده تایید کرده است.

همانطور که در نمودار پایین دیده می شود این سطوح حمایت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی و ۵۰ درصدی از موج افزایشی ۱۱۲۲ (پایین ترین سطح ۱۵ دسامبر ۲۰۱۶) به ۱۲۱۹ (بالاترین سطح ۲۴ ژانویه ۲۰۱۷) قرار گرفته اند و سقف دو قلوی کوچکی که در اطراف سطوح ۱۲۱۸ و ۱۲۱۹ شکل گرفته است اشاره به هدف نزولی ۱۱۷۰ دارد.

این الگو در بازار معمولا جزء الگوی سقف قیمتی شناخته می شود که نشاندهنده واژگون شدن روند صعودی از سطح ۱۲۲۲ می باشد که نتیجه ساده آن، کاهش قیمت جهانی اونس طلا با هدف اشاره شده در نمودار پایین خواهد بود. لازم به ذکر است امروز هر گونه حرکت اصلاحی محدود به یکی از سطوح مقاومت ۱۱۹۱ یا ۱۱۹۶ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) خواهد بود.

قیمت جهانی اونس طلا همانطور که قبلا بحث کردیم به کمترین نرخهای ۲ هفته ی گذشته نزول کرد که عمده دلیل آن حرکت افزایشی دلار آمریکا، رشد سهام داوجونز و کمبود تقاضای فیزیکی در غیاب چینی ها در بازار است که موجب شده قیمت جهانی اونس طلا برای اولین بار از اواخر ماه دسامبر به این سو کاهش هفتگی خود را تجربه کند.

ارزش دلار آمریکا نیز از پایین ترین سطوح ۷ هفته ی گذشته خود رو به افزایش گذاشته است که این حرکت بیشتر به خاطر خوش بینی های جدید فعالان بازار از چشم انداز اقتصادی آمریکا و اعلام درآمدهای قوی شرکت های آمریکا می باشد  این در حالی است که پیش از این ارزش دلار آمریکا به خاطر اتخاذ سیاست های حمایت گرایانه ترامپ، نااطمینانی های را در مورد تجارت جهانی بوجود آورده بود.

به هر حال اگر از منظر تحلیل تکنیکال بخواهیم صحبت کنیم شکسته شدن سطح ۱۱۹۶ نشانه ای از تکمیل ساختار اوج دو قلو (سقف دو قلو) در نمودار روزانه است که روند اونس طلا را به نزولی تبدیل کرده است و تا زمانی که شواهد و قرائنی محکم از تغییر وضعیت فعلی نبینیم همچنان روند اونس طلا را نزولی می دانیم مخصوصا اگر امروز آمار نرخ رشد اقتصادی آمریکا بالاتر از حد پیش بینی بازار (%۲٫۲) اعلام شود که در این صورت انتظار می رود دلار آمریکا در روزهای آتی افزایش یابد و این مسئله بر قیمت جهانی اونس طلا تاثیر منفی خواهد گذاشت.

با توجه به وعده های ترامپ در خصوص هزینه های عمومی برای رشد اقتصادی، در صورتیکه امروز شاخص تولیدات ناخالص داخلی آمریکا (GDP) بالاتر از حد پیش بینی ها اعلام شود، امیدهای جدیدی در مورد رشد اقتصادی ، تورم و سرعت افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا بوجود می آید و دوباره فروشندگان اونس طلا را وارد صحنه خواهند کرد. امروز آمار کل موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) نیز بدون تغییر همان ۷۹۹٫۰۷۰ تن اعلام شد اما همانطور که قبلا اشاره کردیم در طی چند روز اخیر از ذخایر طلای این صندوق بزرگ سرمایه گذاری کاسته شده است.

اکنون، گزارش امروز نرخ رشد اقتصادی آمریکا و سفارشات کالاهای بادوام، نقش کلیدی و مهمی را ایفا می کنند و می تواند تا حد زیادی پیش بینی بازار را برای تصمیم جلسه هفته آینده بانک مرکزی آمریکا (FOMC) معین کند. افزایش میزان تولیدات ناخالص داخلی و سفارشات کالاهای بادوام، به رشد اقتصادی تعبیر خواهد شد و این امر به ادامه روند افزایش نرخ بهره بانک فدرال رزرو آمریکا (سه پله افزایش در سال جاری) تفسیر می شود و اطمینان بازار را از کاهش قیمت جهانی اونس طلا با هدف های اشاره شده در نمودار بالا بیشتر خواهد کرد. منتظر می مانیم.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا