تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLH7) پیش بینی می کنیم قیمت آن سطح مقاومت ۵۴٫۳۳ دلار در هر بشکه را لمس کند و با شکست آن به سوی سطح ۵۵٫۲۴ یعنی بالاترین سطح ۳ ژانویه افزایش یابد که این حرکت را سرانجام شکست سطح ۵۳٫۳۴ در نمودار پایین تایید کرده است.

همانطور که در نمودار پایین دیده می شود این سطح مقاومت ۵۳٫۳۴ بر روی خط فیبوناچی ۱۴٫۶ درصدی از موج افزایشی ۴۲٫۲۰ (پایین ترین سطح ۱۴ نوامبر ۲۰۱۶) به ۵۵٫۲۴ تشکیل شده بود که دیروز با قدرت شکسته شد و از آنجایی که قیمت نفت تقریبا دو هفته بود که پایین این سطح قرار داشت، شکست این سطح به منزله ی قرار گرفتن قیمت آن در موج افزایشی به سوی ۵۵٫۲۴ و حتی بالاتر می باشد.

در نمودار پایین به وضوح مشخص است که نوسانات قیمت نفت آمریکا در یک الگوی سر و شانه وارونه شکل گرفته است که این الگو اشاره به هدف افزایشی ۵۶ دارد و برای امروز نیز هر گونه حرکت اصلاحی و نزولی محدود به نزدیکی سطح ۵۳٫۳۴ (خط فیبوناچی ۱۴٫۶ درصدی) می باشد که حالا این سطح تبدیل به حمایت قوی برای قیمت نفت آمریکا شده است.

باید توجه داشت معمولا در شرایطی که بازارهای سهام آمریکا افزایش می یابند و میزان ریسک پذیری سرمایه گذاران بین الملل بالا می رود و رغبت آنها برای خرید سهام در بازارها بیشتر می شود، تقاضا برای خرید نفت نیز در بازارها زیاد می شود. به عبارتی بین بازار نفت و سهام رابطه ی نزدیک و تنگاتنگی وجود دارد.

به رغم افزایش سطح تولیدات نفت در آمریکا اما تولیدات کشورهای صادرکننده نفت (OPEC) و سایر تولیدکنندگان طبق توافق قبلی رو به کاهش است که این مسئله دوم در حال حاضر توجه خریداران نفت را به خود جلب کرده است و فرصتی برای افزایش نفت خواهد بود که در کوتاه مدت از کاهش سطح تولیدات اوپک به نفع خود بهره برداری کند.

در نمودار بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRH7) پیش بینی می کنیم قیمت آن دیر یا زود بتواند از سطح مقاومت ۵۶٫۵۵ عبور کند و سیگنال خرید جدید با هدف ۵۷٫۵۰ صادر کند که این حرکت صعودی را بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت و الگوی گوه (Wedge) در نمودار پایین بیشتر تایید کرده است.

همانطور که در نمودار پایین دیده می شود این سطوح مقاومت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۱۴٫۶ درصدی و ۷ درصدی از موج افزایشی ۴۵٫۹۲ (پایین ترین سطح ۲۹ نوامبر ۲۰۱۶) به ۵۸٫۳۷ (بالاترین سطح ۳ ژانویه) تشکیل شده اند. افزایش شارپی روز گذشته قیمت نفت برنت تاییدی در جهت الگوی افزایشی گوه است که این الگو از سطح ۵۷٫۳۷ شکل گرفته بود و باید توجه داشت این الگو به هدف ۶۰ در روزهای آتی اشاره می کند.

این الگو هم در ادامه روند نزولی و هم در ادامه روند صعودی شکل می‌گیرد. معمولا اگر الگو در ادامه روند صعودی شکل بگیرد سر کنج به سمت پایین می‌باشد و اگر در ادامه روند نزولی باشد سر کنج به سمت بالا خواهد بود. بعد از شکسته شدن کنج، قیمت در راستای روند قبل از کنج به حرکت خود ادامه می‌دهد.

شکل زیر مربوط به قیمت نفت برنت در نمودار یک ساعته می‌باشد که قیمت یک الگوی کنج شکل داده و انتظار می‌رود با توجه به شکست ضلع بالایی این الگو قیمت به حرکت صعودی خود به ترتیب تا سطوح ۵۷٫۵۰ و ۵۸٫۳ ادامه دهد. همانطور که در چارت پایین دیده می شود شکست سطح مقاومت ۵۶٫۵۵ برای قیمت نفت برنت بسیار مهم خواهد بود.

این مسئله در صورت تحقق آن تاییدی در جهت استمرار موج افزایشی (C) که از سطح ۴۳٫۵۷ (پایین ترین سطح ۱۴ نوامبر ۲۰۱۶) شروع شده خواهد بود و می تواند در نمودار روزانه هدف افزایشی شارپی ۵۹٫۴۹ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) را برای نفت برنت نمایان سازد. لازم به ذکر است برای امروز هر گونه حرکت اصلاحی و نزولی قیمت نفت برنت محدود و کوتاه به سطح حمایت ۵۵٫۴۳ دلار در هر بشکه (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) در نمودار یک ساعته خواهد بود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن