تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

امروز شاخص مقدّم تولید ناخالص داخلی آمریکا در سه ماهه چهارم سال گذشته (GDP Q4) اندکی پایین تر از حد پیش بینی های بازار %۲٫۲ اعلام شد و به رقم %۱٫۹ رسید و پایین تر از عدد قبلی %۳٫۵ بود. آمریکا در سال گذشته ضعیف ترین رشد اقتصادی خود را از سال ۲۰۱۱ به این سو تجربه کرد. آمار خالص هزینه مصرف شخصی آمریکا در سه ماهه چهارم سال گذشته %۱٫۳ اعلام شد که کمترین رشد از سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۵ به این سو بود و در واقع پایین تر از حد پیش بینی بازار %۱٫۴ و رقم قبلی %۱٫۷ اعلام شد.

آمار مصرف شخصی آمریکا در سه ماهه چهارم سال گذشته %۲٫۵ اعلام شد که مطابق با پیش بینی بازار اما کمتر از رقم قبلی %۳٫۰۰ بود. در خبری دیگر آمار خالص سفارشات کالاهای بادوام آمریکا (به استثنای حمل و نقل) در ماه دسامبر همانند پیش بینی بازار %۰٫۵ اعلام شد و رقم قبلی از %۰٫۶ به %۱٫۰۰ مورد تجدید نظر افزایشی قرار گرفت. آمار سفارشات کالاهای بادوام آمریکا نیز در ماه دسامبر %۰٫۴- کاهش نشان داد و کمتر از حد پیش بینی بازار %۲٫۶ بود و رقم قبلی از %۴٫۵- به %۴٫۸- مورد تجدید نظر کاهشی قرار گرفت.

در واکنش به این اخبار ارزش دلار آمریکا مقداری در برابر ارزهای اصلی با کاهش مواجه شد و قیمت جهانی اونس طلا مقداری از نزدیکی سطح حمایت ۱۱۸۰ به سوی سطح مقاومت ۱۱۸۸ اصلاح کرده است اما با مقاومت های مهم به ترتیب در سطوح ۱۱۹۱ ، ۱۱۹۴ و بعد از آن با سطح مقاومت ۱۱۹۶ روبرو است که ممکن است در برخورد به هر یک از این سطوح مقاومت با چالش مواجه شود.

پیش بینی می شود اکثر ارزهای اصلی (G10) در روندی خنثی باقی بمانند تا اخبار مهم هفته آینده (جلسه بانک مرکزی آمریکا و آمار ماهیانه اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا) اعلام شود. اکثر بازارهای آسیا و چین به خاطر سال نو در تعطیلات رسمی هستند و بدین جهت، معاملات بازار در روندی آرام به حرکت خود ادامه می دهند.

امروز جلسه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با ترزا می، نخست وزیر انگلیس حدود ساعت ۲۱:۳۰ به وقت تهران توجه بازار را بار دیگر به روابط تجاری بین دولت جدید آمریکا با دولت جدید انگلیس جلب خواهد کرد و تنها در صورتیکه به چشم انداز مثبت تجاری و توافق دو طرفه اشاره کنند، انتظار واکنش بازار و شروع نوسانات پوند را خواهیم داشت.

‌در سایر تحولات برای شاخص قیمت آتی مرکز تحقیقات کالا (CRB) که به شاخص کالاهای اساسی یا شاخص مواد اولیه مورد نیاز در جهان مشهور است و مهمترین فاکتور و مشخصه‌ این شاخص آن است که تغییرات در روند آن چه صعودی، چه نزولی با فاصله زمانی ۲ تا ۴ هفته در بورس‌های دنیا عینا تکرار می‌شود.

افزایش ‌این شاخص علامتی در جهت رشد قیمت دارایی های پرریسک و بازار کالا و مهمتر از همه ارزهای کالایی نظیر دلار استرالیا (AUD)، دلار نیوزلند (NZD) و دلار کانادا (CAD) است. همچنین در قیمت نفت تاثیر مستقیم دارد و روند ‌این شاخص با نوسانات قیمت نفت نیز کاملا تطبیق دارد.

از ‌این رو امروز بر آن شدیم تا با معرفی ‌این شاخص یکی از ابزارهای جهانی پیش‌بینی وضعیت آینده را پیش بینی می کنیم. از منظر تحلیل تکنیکال برای شاخص جهانی کالا (CRB Index) پیش بینی می کنیم که قیمت آن در طی ۱ الی ۲ ماهه آینده به سطح مقاومت ۲۰۱٫۵۰۷ دست یابد و اگر این سطح مقاومت با قدرت شکسته شود سیگنال افزایش تا سطح مقاومت بعدی ۲۱۵٫۴۲۶۷ صادر خواهد کرد.

همانطور که در نمودار پایین مشخص است رالی صعودی قیمت این شاخص از سطح ۱۵۴٫۸۴۶۲ (پایین ترین سطح ۲۰ ژانویه ۲۰۱۶) توسط دو سری از خطوط فیبوناچی پروجکشن و ریتریسمنت تحت کنترل قرار گرفته است. یکی از این خطوط فیبوناچی پروجکشن از موج نزولی C است که از سطح ۳۷۰٫۷۱۰۵ (بالاترین سطح ۲۹ آوریل ۲۰۱۱) شکل گرفته است و دیگری از از خطوط فیبوناچی ریتریسمنت از موج نزولی ۳۱۳٫۴۳۴ (بالاترین سطح ۲۳ ژوئن ۲۰۱۴) به ۱۵۴٫۸۴۶۲ (پایین ترین سطح ۲۰ ژانویه ۲۰۱۶) می باشد.

در واقع سه موج، این رالی صعودی قیمت را بوجود آورده است و انتظار داریم که موج سوم یعنی موج (c) به اندازه ی طول موج اول یعنی موج (a) حرکت کند و قیمت این شاخص را تا حدود سطح ۲۲۰ بالا بکشاند. در نمودار پایین قیمت این شاخص در نزدیکی سطح مقاومت ۱۹۲٫۲۷۲ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) موقتا با چالش مواجه شده است و این احتمال وجود دارد که یا مدت کوتاهی در پایین این سطح در نوسان باشد یا کمی به سوی سطح ۱۷۸ ریتریس و اصلاح کند. تجزیه و تحلیل سطوح فیبوناچی پروجکشن دیگر از موج c سطح مقاومت دقیق ۱۹۴٫۶۱۴۲ را بر روی خط فیبوناچی ۳۸٫۲ در نمودار روزانه نشان می دهد که باعث تشکیل روند یک طرفه و خنثی شده است.

پیش بینی می شود قیمت این شاخص در نزدیکی سطح ۱۸۸٫۶۲۳۶ با حمایت روبرو شود و چنانچه از پایین این سطح حمایت با قدرت شکسته شود منجر به کاهش قیمت این شاخص به سوی سطح ۱۸۴٫۹۳۰۷ می شود و اگر شکست سطوح حمایت ۱۸۸٫۶۲۳۶ و ۱۸۴٫۹۳۰۷ محقق شود نشاندهده آن خواهد بود که الگوی قیمت این شاخص از روز ۸ ژوئن به این سو بیشتر شبیه به یک الگوی سقف دو قلو است که می تواند به معنای تکمیل شدن رالی صعودی از سطح ۱۵۴٫۸۴۶۲ باشد.

با این حال همانطور که در بالا بدان اشاره کردیم این احتمال قویا وجود دارد که قیمت این شاخص تا پایان کوارتر اول سال میلادی ۲۰۱۷ سطح مقاومت ۲۰۱٫۵۰۷ را لمس کند و با شکست آن تا سطح مقاومت بعدی ۲۱۵٫۴۲۶۷ افزایش یابد که این مسئله بدلیل همبستگی زیاد این شاخص با ارز کشورهای صادر کننده کالا در جهان می تواند نشانه ی در جهت تقویت ارزهای متکی به کالا نظیر دلار استرالیا ، دلار کانادا و حتی دلار نیوزلند باشد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه شاخص جهانی کالاهای اساسی سی. آر. بی

 

نمودار روند تغییرات تایم فریم هفتگی شاخص جهانی کالاهای اساسی سی. آر. بی