تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

نوسانات اخیر قیمت جهانی اونس طلا منجر به تشکیل حرکت خنثی بین سطوح ۱۳۰۲ و ۱۲۷۳ گردیده است از این رو اگر قیمت از محدوده این روند خنثی خارج شود، می توان با صعود قیمت، در بالای نرخ ۱۳۰۲ اقدام به خرید نمود.

این منطقه خنثی همانطور که در نمودار زیر مشخص است بین سطح فیب ۳۸٫۲ درصدی و ۵۰ درصدی از موج کاهشی ۱۴۲۳٫۱۶ ( بالاترین سطح روز ۶ ژوئن ) به ۱۱۸۰٫۷۱ ( پایین ترین سطح روز ۲۸  ژوئن ) تشکیل شده است.

البته هنوز مشخص نیست که آیا این حرکت اصلاحی و برگشتی که از سطح ۱۱۸۰٫۷۱ شروع شده تکمیل شده است یا خیر ؟ در نمودار زیر می بینیم که سه موج این حرکت اصلاحی را تشکیل داده اند.

موج اول یعنی موج a با موج سوم یعنی موج c از نظر طولی با هم یکسان بوده اند که این موضوع را بررسی سطوح فیبوناچی تایید کرده است و به خاطر همین برابری این دو موج است که روند قیمت را تا حدودی نامشخص کرده است.

چنانکه در گزارش های قبلی نیز اشاره کردیم، این احتمال وجود دارد که با رسیدن قیمت به سطح ۱۳۰۲ بار دیگر تقاضا برای خرید شکل گیرد و قیمت از این سطح مقاومت عبور کند مخصوصا اینکه امروز نیز شاخص نرخ رشد تولیدات ناخالص داخلی چین (GDP) مطابق انتظارات ۷٫۵%+ اعلام شد.

چنانچه سطح مقاومت ۱۳۰۲ کاملا شکسته شود در ادامه شاهد افزایش تا محدوده ۱۳۳۰ خواهیم بود و فرصتی را برای ورود به پوزیشن های خرید فراهم خواهد آورد. اما قبل از اینکه اونس طلا بتواند به نرخهای بالاتری افزایش یابد می بایست خروج سرمایه ها از هلدینگ های بزرگ بین الملل مانند صندوق های بزرگ سرمایه گذاری اسپایدر (SPDR) متوقف شود که آن وقت شاهد صعود بیشتر قیمت جهانی اونس طلا خواهیم بود.

در حال حاضر، با توجه به انتظار برای اعلام آمارهای اقتصادی متعدد این هفته و نیز انتظار بازار برای سوگند برنانکی در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه امکان تغییر حرکت وجود دارد و همانطور که اشاره شد شکسته شدن سطح ۱۳۰۲ فرصتی مناسب برای ورود به پوزیشن های خرید محسوب می شود.

در حرکت نزولی نیز تنها نفوذ قیمت به زیر سطح ۱۲۶۸ موجب برگشت به سوی ۱۲۳۸ ( خط فیب ۲۳٫۶ درصدی ) می شود . بنابراین در حرکت صعودی شکسته شدن سطح ۱۳۰۲ می تواند امیدهای تازه ای را برای بازار تا هدف ۱۳۳۰ به ارمغان بیاورد.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا