تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز قیمت جهانی اونس طلا با سطح مقاومت ۱۱۹۶ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) مواجه است و اگر موفق به شکست این سطح مقاومت نشود، ممکن است حرکت اصلاحی که هفته ی گذشته از سطح ۱۱۸۱ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) شروع شده بود در نزدیکی سطح ۱۱۹۶ تکمیل شود و با شکست سطح ۱۱۸۶ به ترتیب به سطوح ۱۱۸۲ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) و ۱۱۸۱ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) ۱۱۷۷ (خط میانگین متحرک ۵۵ روزه گذشته) و ۱۱۷۰ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) کاهش یابد.

در حرکت صعودی نیز تنها به شرط شکست و تثبیت دو ساعته قیمت بالای سطح مقاومت ۱۱۹۶ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) موجب حرکت اصلاحی به سوی سطوح ۱۲۰۰ و ۱۲۰۲ می شود. لازم به ذکر است امروز در چین و اکثر کشورهای آسیایی تعطیل رسمی است و بدین جهت، معاملات اونس طلا در بازار آسیا در روندی آرام به حرکت خود ادامه می دهد.

امروز در معاملات بازار، قیمت جهانی اونس طلا بیشتر به خاطر تضعیف ارزش دلار آمریکا و عدم قطعیت بازارها در خصوص سیاست های ترامپ، کمی در سشن آسیا از سطح ۱۱۹۱ تا ۱۱۹۵ با افزایش روبرو شد اما به خاطر تعطیل بودن بازار چین از شتاب حرکت کاسته شد و هم اکنون در اطراف سطح ۱۱۹۱ در نوسان است.

همانطور که در بالا گفته شد قیمت جهانی اونس طلا با سطح مقاومت ۱۱۹۶ مواجه شد و امروز در چین و اکثر کشورهای آسیایی تعطیل رسمی است و بدین جهت، معاملات اونس طلا در بازار آسیا در روندی آرام به حرکت خود ادامه می دهد. از آنجاییکه در حال حاضر، رابطه معکوس میان بازار طلا/ شاخص دلار آمریکا و بازار سهام (که در واقع نمایانگر جریان ریسک پذیری و ریسک گریزی است) بخوبی برقرار است، معامله گران به دقت تغییرات قیمت سهام و شاخص دلار آمریکا را برای تعیین جهت قیمت جهانی اونس طلا تحت نظر دارند.

آخر هفته ی گذشته رئیس ‌جمهور آمریکا فرمان اجرایی‌ ای را امضا کرد که بر اساس آن ورود اتباع ۷ کشور مسلمان به آمریکا برای مدت چهار ماه به حالت تعلیق در می‌آید که حتی با انتقادات برخی از جمهوری خواهان آمریکا روبرو شد و این فرمان ترامپ موجب شد تا ده ها هزار نفر در شهرهای بزرگ آمریکا تظاهرات کنند و قیمت جهانی اونس طلا نیز امروز صبح کمی به این خبر واکنش مثبت نشان داد اما نبود معامله گران چینی در بازارها فعلا قیمت را پایین سطح مقاومت ۱۱۹۶ نگه داشته است که در نمودار بالا مشاهده می فرمائید.

در واقع در چند هفته ی گذشته هر وقت عدم اطمینان از سیاست های ترامپ بالا می گرفت یا فرمان های اجرایی وی و سیاست حمایت گرایانه و انزوا طلبی ترامپ مورد توجه قرار می گرفت باعث تقاضای دارایی های مطمئن و تقویت قیمت اونس طلا می شد اما برای امروز باید منتظر ماند و دید آیا با توجه به تعطیلات بازارهای آسیا از جمله چین قیمت آن موفق به شکست سطح مقاومت ۱۱۹۶ می شود یا نه.

اخبار متعددی که امروز در بازار آمریکا منتشر خواهد شد، می تواند پتانسیل لازم برای حرکت اونس طلا فراهم آورد. در این میان، بی شک، اخبار اقتصادی آمریکا توجه خاص بازار را به خود جلب خواهد کرد. آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر  (SPDR) بدون تغییر همان رقم ۷۹۹٫۰۷۰ تن اعلام شد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا