تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

امروز در چین و اکثر کشورهای آسیایی تعطیل رسمی است و بدین جهت، معاملات اونس طلا در بازار آسیا و اروپا تا بدین لحظه در روندی آرام به حرکت خود ادامه می دهد و حجم کم نقدینگی در بازار آسیا و در غیاب معامله گرانی که تعطیلات را به فعالیت در بازار ترجیح داده اند، حرکت خنثی و رنجی را تا به امروز موجب گردید و در بازار آمریکا تنها آمار خالص تعدیل هزینه مصرف شخصی آمریکا (Core PCE)، آمار مصارف، درآمدهای شخصی و فروش خانه های معوقه آمریکا مورد توجه بازارها خواهند بود.

جفت ارز یورو – دلار آمریکا تا پیش از اخبار مهم این هفته با سطوح مقاومت ۱٫۰۷۶۵ ، ۱٫۰۷۷۵ و پس از آن سطوح ۱٫۰۸۰۰ و ۱٫۰۸۰۷ (خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه) و سطوح حمایت ۱٫۰۶۵۰ و ۱٫۰۶۲۵ (خط میانگین متحرک ۲۱ روزه) روبرو است. جفت ارز پوند – دلار آمریکا با سطح حمایت اولیه ۱٫۲۴۹۱ (خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه و سقف ابر ایچیموکوی روزانه) و سطح مقاومت اولیه ۱٫۲۶۰۰ مواجه است. در جفت ارز دلار آمریکا – فرانک سویس نیز قیمت آن با توجه به تثبیت بالای سطح حمایت ۰٫۹۹۴۶ (کف ابر ایچیموکوی روزانه) در تلاش برای تثبیت بالای سطح ۰٫۹۹۹۱ (خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه) است.

هر چند در اوایل سشن آسیا، ارزش دلار آمریکا به دستور ترامپ مبنی بر ممنوعیت ورود اتباع هفت کشور مسلمان به کشورش واکنش منفی نشان داد اما شاخص دلار آمریکا (DXY) در حال حاضر در بالای سطح ۱۰۰٫۶۰ در نوسان است و این هفته پیش بینی می شود تا قبل از اخبار مهم فاندامنتال بازار، اکثر ارزهای اصلی (G10) در روندی خنثی باقی بمانند تا اخبار مهم هفته جاری (جلسه بانک مرکزی آمریکا و آمار ماهیانه اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا) اعلام شود. اکثر بازارهای آسیا و چین به خاطر سال نو در تعطیلات رسمی هستند و بدین جهت، معاملات بازار در روندی آرام به حرکت خود ادامه می دهند.

این هفته عمده توجهات بازار به جلسه بانکهای مرکزی ژاپن، انگلیس و آمریکا معطوف شده است و در این میان جلسه بانک فدرال رزرو ایالات متحده آمریکا از اهمیت خاصی برخوردار است. نرخ بهره نهایی و بیانیه رسمی بانک مرکزی آمریکا روز چهارشنبه ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران منتشر می شود. بطور سنتی مقامات فدرال رزرو در جلسات اخیر مشکل اصلی اقتصاد آمریکا را تورم می دانند و علاقه مند هستند تا خود را به عنوان مبارز با تورم (Inflation Fighter) معرفی کنند.

به همین دلیل در آخرین جلسه سال گذشته خود نرخ بهره بانکی را افزایش دادند. ژانت یلن رئیس بانک فدرال نیز هرچند جزء میانه رو ترین (Dove) روسای فدرال رزرو بوده است اما در جلسات اخیر خود همواره نگاهی جدی به تورم داشته است و اشاره به تورم در بیانیه معمولا به احتمال افزایش نرخ بهره تعبیر می شود و برای دلار آمریکا مثبت است.

هرگاه وزنه توجه مقامات به سمت یکی از مقوله تورم یا رشد اقتصادی بیشتر می شد دلار به همان سمت حرکت می کرد. به عنوان مثال وقتی تورم و ریسک های افزایشی بسیار پررنگ جلوه داده می شد دلار در روند صعودی قرار می گرفت و هنگامی که نگاهها به ریسک های کاهشی و رشد اقتصادی آمریکا دوخته می شد دلار سقوط می کرد، اما با روی کار آمدن دولت ترامپ و سیاست های مالی وی بخش سومی نیز به این بیانیه اضافه شده که با توجه به جدید بودن آن مهمتر نیز محسوب می شود.

باید توجه داشت که این هفته بعد از اعلام نرخ بهره ایالات آمریکا، بازار ترجیح خواهد داد تا به انتظار روشن شدن وضعیت بازار کار آمریکا و شاخص NFP در روز جمعه بنشیند.  برای ماه ژانویه پیش بینی می شود آمار اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا ۱۷۰۰۰۰ اعلام شود و نرخ بیکاری آمریکا همانند رقم قبلی %۴٫۷ و آمار میانگین سطح دستمزدها %۰٫۳ اعلام شوند.

در صورت افزایش آمار اشتغال آمریکا و رشد قوی سطح دستمزدها می توان انتظار تقویت دلار آمریکا را داشت و علت این موضوع این است که مثبت بودن اوضاع بازار کار، بانک مرکزی آمریکا را برای افزایش های بعدی نرخ بهره (سه پله) در سال جاری مصمّم تر خواهد کرد.

در صورتی که این اتفاق رخ دهد همانطور که در نمودار پایین مشاهده می شود شاخص دلار آمریکا از این فرصت برای ایجاد یک موج افزایشی تا سطح مقاومت ۱۰۱٫۶۱۲ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی از ۹۴٫۴۶ به ۱۰۳٫۸۲) استفاده خواهد کرد و ارزش دلار آمریکا در برابر ارزهای اصلی تقویت خواهد شد.

اما در صورت کاهش شاخص اشتغال و رشد دستمزدهای آمریکا به پایین سطح انتظارات بازار، اوضاع بازار کار آمریکا چندان مثبت ارزیابی نخواهد شد و احتمال افزایش نرخ بهره بانک فدرال برای ماه مارس و ژوئن کمتر خواهد شد که تضعیف دلار آمریکا را در مقابل ارزهای اصلی و مخصوصا در برابر ارزهای کالایی در پی دارد. بهتر است تا اعلام اخبار مهم این هفته منتظر ماند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا