تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا سیگنال خرید تا سطح ۱۲۰۵ صادر شده است که این حرکت افزایشی را شکست دیروز سطح مقاومت ۱۱۹۶ در نمودار پایین نشان داده است. همانطور که در نمودار پایین دیده می شود سطح مقاومت ۱۱۹۶ بر روی خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی از موج افزایشی ۱۱۲۲ (پایین ترین سطح ۱۵ دسامبر ۲۰۱۶) به ۱۲۱۹ (بالاترین سطح ۲۴ ژانویه ۲۰۱۷) قرار داشت که روز گذشته با قدرت شکسته شد.

براساس قواعد تکنیکال در صورت عبور قیمت از یک مقاومت تا سطح مقاومت بعدی پیشروی خواهد کرد و مقاومت بعدی بر روی سطح ۱۲۰۵ وجود دارد. چنانچه امروز این سطح مقاومت با قدرت شکسته شود سیگنال خرید تا سطح مقاومت بعدی ۱۲۱۸ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) صادر خواهد کرد.

لازم به ذکر است در حرکت نزولی تنها در صورت برگشت قیمت به پایین سطح حمایت ۱۱۹۶ می بایست در سناریوی افزایشی تجدید نظر کرد و تنها شکست سطح ۱۱۸۰ منجر به کاهش به سوی سطوح ۱۱۷۰ و ۱۱۵۹ می شود در غیر این صورت همانطور که بالا بدان اشاره کردیم و در نمودار پایین نیز دیده می شود با توجه به شکسته شدن سطح ۱۱۹۶ فعلا راه برای افزایش قیمت جهانی اونس طلا تا سطح ۱۲۰۵ و پس از آن دوباره به سوی سطح ۱۲۱۸ هموار شده است.

بدنبال تصمیم دونالد ترامپ برای ممنوعیت ورود اتباع ۷ کشور مسلمان به آمریکا، سرمایه‌ گذاران با جایگزین کردن اونس طلا و ین ژاپن به عنوان دارایی های مطمئن و امن که از ثبات مناسبی برخوردار هستند، موجب کاهش ارزش دلار آمریکا و تقویت قیمت جهانی اونس طلا به بالای سطح ۱۲۰۰ شدند. این تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نشان دهنده تمایل وی به حمایت از صنایع و فرآورده‌های داخلی است که این مسئله به نوبه خود تهدیدی برای اقتصاد آمریکا به شمار می‌رود.

در واقع پس از تایید حکم اجرایی دونالد ترامپ مبنی بر ممنوعیت ورود مهاجران به آمریکا، از اوایل این هفته نگرانی‌ها درباره سیاست‌های داخلی دولت ترامپ رو به افزایش است. از سوی دیگر معامله گران طلا در انتظار نشست دو روزه بانک مرکزی آمریکا هستند تا سرنخ های جدیدی در مورد افزایش نرخ بهره بدست آورند. انتظار می رود فردا شب تغییری در سیاست های پولی بانک مرکزی آمریکا اعمال نشود. این مسائل اهمیت بیانیه فردا شب را بیشتر می کند.

باید ببینیم آیا آمارهای اخیر اقتصادی از آمریکا آنقدر مقامات بانک مرکزی آمریکا را سرمست کرده که دوباره نوید افزایش های بیشتر نرخ بهره (سه پله) را بدهند و یا هراس از سیاست های حمایت گرایانه ترامپ باعث می شود تا بیانیه ای عاقلانه تر صادر شود. به هرحال جدای از آنکه دیروز اونس طلا به چه سمتی حرکت کرد و چه شد، اقدام اخیر ترامپ یک پیام روشن داشت و آن اینکه با توجه به معطوف شدن توجه معامله گران طلا به دستورات اجرایی ترامپ اخباری که در بازار منتشر شود ازین پس دارای اهمیتی دو چندان است.

طرح ترامپ درباره ممنوعیت ورود مهاجرین از ۷ کشور مسلمان جهان می تواند بر بخش های تکنولوژی و انرژی آمریکا تاثیر منفی بگذارد و اگر این ممنوعیت طولانی مدت باشد، روند رشد اقتصادی آمریکا و افزایش سه پله نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در سال جاری را با چالش جدی مواجه می سازد. از این رو با بوجود آمدن شرایط ریسک گریزی یعنی فرار سرمایه ها از بازارهای سهام و جاری شدن به سوی محل امن، در این شرایط، سرمایه ها بطور سنتی به اونس طلا و ین ژاپن به دلیل دارا بودن ویژگی دارایی مطمئن (Safe haven) روانه می شود.

اکنون که مسئله حمایت دونالد ترامپ از صنایع و فرآورده های داخلی تهدید جدی برای رشد اقتصادی آمریکا محسوب می شود، در صورت استمرار این وضعیت – با توجه به کاهش مجدد دلار آمریکا، انتظار می رود تمایل معامله گران برای خرید اونس طلا به تقویت قیمت آن به ترتیب به سطوح ۱۲۰۵ و ۱۲۱۸ بیانجامد که این اهداف را در نمودار بالا مشاهده می فرمائید.

مسئله دیگر که همواره باید در تحلیل های اونس طلا مورد توجه قرار گیرد مسئله بازار سهام آمریکا است. قیمت سهام داوجونز آمریکا به خاطر طرح ممنوعیت ورود مهاجرین به پایین سطح روانی ۲۰۰۰۰ واحد کاهش یافته است و از رکورد تاریخی اخیر خود به اندازه کافی دور شده است. در صورتی که این روند ادامه پیدا کند ، عامل دیگری برای کمک به تقویت اونس طلا خواهد بود. لازم به ذکر است امروز آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) بدون تغییر همان عدد ۷۹۹٫۰۷۰ تن اعلام شد.

در تقویم اقتصادی امروز آمریکا در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران تنها آمار هزینه اشتغال آمریکا در سه ماهه چهارم سال گذشته (پیش بینی بازار %۰٫۶ ، رقم قبلی %۰٫۶) و در ساعت ۱۸:۱۵ آمار مدیران خرید شیکاگو در ماه ژانویه (پیش بینی بازار ۵۵٫۰۰ ، رقم قبلی ۵۴٫۶) و در ساعت ۱۸:۳۰ آمار ضریب اطمینان مصرف کنندگان آمریکا در ماه ژانویه (پیش بینی بازار ۱۱۳ ، رقم قبلی ۱۱۳٫۷) دیده می شوند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا