تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

دلار آمریکا بدترین ماه خود را تا کنون تجربه کرده است که این عملکرد ضعیف ماهیانه از سال ۲۰۰۸ به این سو بی سابقه بوده است و عمده ی دلیل آن هم به نگرانی ها از سیاست های حمایت گرایانه دونالد ترامپ و دستورات اخیر وی در رابطه با ممنوعیت ورود شهروندان هفت کشور به آمریکا برمی گردد و موجب شده تا بازارها توجهات خود را از مسئله هزینه های زیرساختی و رشد تورم آمریکا که در اواخر سال گذشته بیشتر مورد توجه قرار گرفته بود فعلا از نظرها خارج کنند.

از سوی دیگر ارزش یورو بیشتر به خاطر گزارش های اقتصادی مثبت و رشد تورم در فرانسه و اسپانیا و اظهارات اخیر پیتر ناوارو، رئیس شورای تجاری دونالد ترامپ با افزایش روبرو شده است. پیش بینی می کنیم برای امروز عملیات مرتبط با تسویه آخر ماه، نوسانات نزولی شاخص دلار آمریکا را نیز تحت کنترل خود داشته باشد.

از سوی دیگر دونالد ترامپ در ده روز اول کاری خود هنوز هیچ جزئیاتی از بسته های اقتصادی و برنامه حمایتی اعلام نکرده است و همچنین ابراز تمایل اخیر ترامپ و وزیر خزانه داری آمریکا به کاهش ارزش دلار آمریکا به این نوسانات نزولی دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی (مخصوصا در مقابل ین ژاپن) شدت بیشتری داده است.

امروز آقای پیتر ناوارو، رئیس شورای تجاری دونالد ترامپ، در مصاحبه ی با روزنامه فایننشال تایمز، آلمان را متهم به تضعیف ارزش پول یورو در جهت تلاش برای بهره برداری از ایالات متحده آمریکا کرد. ناوارو اعلام کرد واحد پول اتحادیه اروپا یورو مانند یک دویچه مارک ضمنی است و آلمان با کاهش ارزش پول ملی خود، در تلاش برای حفظ رقابت‌پذیری در بازارهای جهانی است. این کشور یک مانع اصلی برای تجارت با اتحادیه اروپا به شمار می رود.

از نظر وی مذاکرات موافقت نامه روابط همکاری تجاری و سرمایه گذاری اروپا و آمریکا موسوم به (TTIP) به دلیل خروج انگلیس از اتحادیه اروپا از بین رفته است. اظهارات مشاور تجاری دونالد ترامپ، در لحظه انتشار موجب افزایش یورو در بازارها گردید و قیمت جهانی اونس طلا از سطح ۱۱۹۶ به بالای سطح ۱۲۰۵ افزایش یافت. این هفته بیشترین توجه بازار بر روی بیانیه فردا شب بانک مرکزی آمریکا (FOMC) و گزارش آمار ماهیانه اشتغال آمریکا (NFP) در روز جمعه متمرکز خواهد بود.

از منظر تحلیل تکنیکال برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند، پیش بینی می کنیم اگر ارزیابی فردا شب بانک مرکزی آمریکا همانند جلسه ماه دسامبر حکایت از افزایش سه پله یا بیشتر نرخ بهره داشته باشد و روز جمعه نیز آمار اشتغال آمریکا بالاتر از حد پیش بینی بازار (۱۷۰۰۰۰) اعلام شود، قیمت آن در هفته جاری دوباره سطح مقاومت ۱۰۱٫۰۲۵ را لمس کند و بعد از شکست آن به سوی سطح مقاومت بعدی ۱۰۱٫۶۱۲ افزایش یابد که این حرکت را تکمیل شدن موج اصلاحی و نزولی اخیر قیمت از سطح ۱۰۳٫۸۲ (بالاترین سطح ۳ ژانویه) در نمودار روزانه پایین نشان داده است.

همانطور که در نمودار پایین دیده می شود این موج اصلاحی به پنج موج کوچک  a ,b ,c ,d ,e تقسیم شده است و براساس طول موج اول یعنی موج a بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن نشان می دهد که سطح حمایت ۹۹٫۸۳۵ (خط فیبوناچی ۱۲۳٫۶ درصدی) بسیار قوی عمل کرده است که توانسته جلوی کاهش بیشتر شاخص دلار آمریکا را بگیرد. از منظر تحلیل تکنیکال این پنج موج یک موج را بوجود آورده اند که آن موج ۴ است و در واقع چهارمین موج از چرخه پنج موجی از سطح ۹۴٫۰۷۷ (پایین ترین سطح ۱۸ اوت ۲۰۱۶) می باشد.

به باور ما این موج ۴ در نزدیکی همان سطح حمایت ۹۹٫۸۳ تکمیل شده است و بعد از آن باید منتظر از سرگیری افزایش شاخص دلار آمریکا در موج ۵ بود و این هفته در تلاش برای افزایش دوباره به سطح مقاومت اولیه ۱۰۱٫۰۲۵ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) می باشد.

براساس تجزیه و تحلیل سطوح فیبوناچی ریتریسمنت از موج افزایشی ۹۴٫۰۷۷ (پایین ترین سطح ۱۸ اوت ۲۰۱۶) به ۱۰۳٫۸۲ نزدیک ترین سطح حمایت بر روی ۱۰۰٫۲۴۶ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) قرار گرفته است که این سطح نیز مانع از ریزش بیشتر قیمت دلار آمریکا شده است.

لازم به ذکر است در حرکت نزولی در هفته جاری تنها به شرط شکست سطح حمایت ۹۹٫۸۳۵ منجر به کاهش کوتاه شاخص دلار آمریکا به سطوح حمایت ۹۹٫۴۶۷ و ۹۹٫۱۴۳  می شود که هر یک از این سطوح به ترتیب بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۳۸٫۲ درصدی و خط فیبوناچی ۵۰ درصدی در نمودار روزانه پایین قرار گرفته اند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا