تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

دیروز همانطور که پیش بینی کرده بودیم قیمت جهانی اونس طلا به ۱۲۰۵ و پس از آن تا سطح ۱۲۱۵ افزایش یافت و هم اکنون با سطوح مقاومت مهم ۱۲۱۸ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) و ۱۲۱۹ (بالاترین سطح ۲۴ ژانویه ۲۰۱۷) روبرو است و برای ادامه حرکت افزایشی می بایست حتما از سطوح ۱۲۱۸ و ۱۲۱۹ عبور کند تا سیگنال خرید جدید با تارگت ۱۲۴۸ صادر کند در غیر این صورت باید با احتیاط عمل کرد زیرا این امکان وجود دارد حرکت اصلاحی که از سطح ۱۱۸۰ (پایین ترین سطح ۲۷ ژانویه ۲۰۱۷) شروع شده است در نزدیکی سطح مقاومت ۱۲۱۸ تکمیل شود و دوباره قیمت به سطح ۱۱۹۶ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) اصلاح کند.

همانطور که در نمودار پایین دیده می شود این حرکت اصلاحی در قالب سه موج ۱۲۱۹ (بالاترین سطح ۲۴ ژانویه ۲۰۱۷) شکل گرفته است و در حال حاضر در موج b قرار دارد و این موج به همراه امواج دیگر یک الگوی تخت (flat) را بوجود آورده است که از نظر طولی با یکدیگر کاملا برابر هستند.

در واقع یک موج اصلاحی تخت یا کم تغییر در الگوی امواج خود از ۳ موج a , b , c  تشکیل می شود که بیشتر اوقات حالت آن به صورت حاشیه دار می باشد و این موج اصلاحی دارای روند معکوس و در الگوهای الیوت ویو خیلی رایج است که نمونه آن را در چارت پایین مشاهده می فرمائید.

با توجه به شمارش الیوتی که در تایم فریم روزانه داریم ساختار موج b هنوز به پایان نرسیده است و قیمت در حال تکمیل آن می باشد و پس از تشکیل و تکمیل نمودن موج b که در نمودار پایین مشخص می باشد بعد از آن انتظار می رود که موج c تشکیل شود که در این صورت قیمت اونس طلا در این موج می تواند تا سطح ۱۱۹۶ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی از ۱۱۲۲ به ۱۲۱۹) اصلاح داشته باشد و چنانچه این سطح شکسته شود منجر به برگشت به سوی سطح ۱۱۸۲ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) می شود.

برای اینکه امروز این اتفاق رخ دهد قیمت نباید سقف موج کنونی b یعنی منطقه ۱۲۱۸ و ۱۲۱۹ را بشکند و همچنین برای تایید اینکه این سناریو رخ خواهد داد باید سطوح ۱۲۰۶ و ۱۲۰۵ شکسته شود که در این صورت انتظار بازگشت به سطح ۱۱۹۶ را متصور خواهیم بود. لازم به ذکر است در حرکت افزایشی نیز تنها به شرط شکست سطوح مقاومت ۱۲۱۸ و ۱۲۱۹ می تواند با در نظر گرفتن استمرار موج b نشانه تایید شروع حرکت صعودی با حد تارگت ۱۲۴۸ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) باشد.

دیروز قیمت جهانی اونس طلا بعد از سقوط ارزش دلار آمریکا به کمترین نرخهای ۷ هفته ی گذشته که پس از سخنان ترامپ در مورد ” کاهش رقابتی ارزش پول چین، ژاپن و آلمان ” رخ داد، دوباره تا نزدیکی سطح مقاومت ۱۲۱۸ بالا آمد و فعلا مقداری عقب نشینی کرده و بین سطوح ۱۲۰۶ و ۱۲۱۵ در نوسان است تا خبر امشب بانک مرکزی آمریکا در مورد نرخ بهره منتشر شود.

اونس طلا در ماه گذشته به خاطر نگرانی و نااطمینانی نسبت به سیاست های اقتصادی دونالد ترامپ با ثبت %۵+ بیشترین رشد ماهیانه را از ژوئن ۲۰۱۶ به این سو بدست آورد ، در حالیکه ارزش دلار آمریکا در ماه ژانویه بیشترین نزول ماهیانه خود را در سه دهه گذشته تجربه کرد.

ترامپ تاکنون اطلاعات کمتری را در خصوص سیاست های اقتصادی مورد نظرش اعلام کرده و این مساله سرمایه گذاران بین المللی را نگران کرده است. نااطمینانی اقتصادی از سیاست های ترامپ در حال حاضر موجب افزایش تقاضای مکان امن سرمایه گذاری برای طلا شده است و اگر سطح مقاومتی ۱۲۱۸ و ۱۲۱۹ شکسته شود قیمت اونس طلا با افزایش بیشتری روبرو خواهد شد. مشاجره‌های لفظی قدیمی آمریکا بر سر ارزش واحد پول چین، یوآن و حتی سایر کشورها (ژاپن و آلمان) از دیروز شکل تازه‌ای به خود گرفت و ممکن است از تهدیدهای لفظی به اقدامات عملی علیه یکدیگر بدل شود.

دولت ترامپ دیروز سه کشور چین، ژاپن و آلمان را متهم کرد که با بی‌ارزش‌سازی غیرواقعی پول ملی خود، قدرت رقابتی کالاهای صادراتی خود را در بازار جهانی به شدت بالا برده اند که این مسئله دیروز یکی از عوامل اصلی کاهش ارزش دلار آمریکا و افزایش قیمت اونس طلا تا سطح ۱۲۱۵ بود. با این حال برای امروز باز هم باید منتظر اعلام تصمیم نهایی از سوی بانک مرکزی آمریکا (FOMC) باشیم. شاید تا آن هنگام بازار به ادامه حرکت در روندی خنثی بین ۱۲۰۶ و ۱۲۱۸ ادامه دهد و بعد از خبر امشب یکی از سطوح فوق با قدرت شکسته شود.

در واقع تصمیم امشب بانک مرکزی آمریکا در مورد نرخ بهره بانکی می تواند  موتور حرکت اونس طلا را به سمت بالا یا پایین هدایت کند. هرچند انتظاری در تغییر نرخ بهره از عدد %۰٫۷۵ را نداریم اما بیانیه ای که پس از جلسه صادر می شود می تواند وضعیت اونس طلا را مشخص کند. در صورتی که بانک فدال به موضع گیری جدی خود در خصوص افزایش نرخ بهره ادامه دهد یا نسبت به نااطمینانی های اخیر از سیاست های ترامپ ابراز نگرانی کند،  قطعا اونس طلا واکنش هایی نشان خواهد داد.

بنابراین اگر بانک فدرال در بیانیه امشب خود در خصوص تورم، رشد اقتصادی و نرخ بهره موضع ملایم تری نسبت به آخرین گزارش بیانیه بانک فدرال داشته باشد موجب تقویت اونس طلا به بالای سطح ۱۲۱۹ خواهد شد اما اگر بانک فدال آمریکا به موضع گیری جدی خود در خصوص سه پله افزایش نرخ بهره ادامه دهد و سطوح مقاومت ۱۲۱۸ و ۱۲۱۹ نیز شکسته نشود، این مسئله باعث تشکیل حرکت اصلاحی اونس طلا خواهد شد. لازم به ذکر است امروز آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) بدون تغییر همان عدد ۷۹۹٫۰۷۰ تن اعلام شد.

در آستانه بیانیه امشب بانک فدرال آمریکا (FOMC) و اعلام نرخ بهره جدید ایالات متحده آمریکا که امشب ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران صورت خواهد گرفت نگاهی کوتاه به ساختار تشکیلاتی بانک فدرال ایالات متحده و کمیته سیاستگذاری آن خواهیم داشت.

وظیفه اصلی بانکهای مرکزی در دنیا، مدیریت سیستم پولی کشور است و در هر کشوری ساختارهای مدیریت پول متفاوت است اما هدف تمامی آنها، تبات و رشد اقتصادی کشور می باشد. در ایالات متحده آمریکا، این امر بر عهده بانک فدرال (Federal Reserve) است. سیستم تشکیلاتی این بانک بدین صورت است که از ۱۲ بانک فدرال منطقه ای، یک هیئت مدیره، یک شورای مشورتی و یک کمیته با نام FOMC  که بیشتر با نقش تعیین نرخ بهره بانکی شناخته می شود، تشکیل شده است.

هر یک از این ۱۲ بانک فدرال منطقه ای، خدمات مربوط به امور بانکی منطقه خود را که طبق مصوبات شورای مدیران آن بانک تایید شده ، انجام می دهد. هئیت مدیره بانک فدرال، شامل ۷ عضو است که توسط رئیس جمهور و با تایید سنای آمریکا به مدت ۱۴ سال تعیین می شوند و وظیفه تعیین مقررات برای تنظیم فعالیت بانکهای بین المللی در ایالات متحده و بانکهای آمریکا درخارج از کشور، تعیین حدنصابهای قانونی درباره سهام خریداری شده ، تعیین چارچوب ذخایر قانونی برای موسسات و شرکتهای سپرده پذیر و .. را برعهده دارد همچنین انتصابات اداری مربوط به هریک از ۱۲ بانک منطقه ای نیز از اختیارات آن بشمار می رود مضافاً اینکه دارای حق وتو نیز می باشد.

FOMC یا کمیته فدرال بازار آزاد، در سال ۱۹۳۵ تشکیل شد و شامل ۷ عضو از اعضای هئیت مدیره، و ۵ نفر از روسای ۱۲ بانک فدرال منطقه ای است. بدین دلیل به آن کمیته بازار آزاد گفته می شود که عملیات بازار باز را اجرا می کند ( مثل خرید و فروش اوراق بهادار دولتی). همچنین این کمیته یک نهاد سیاستگذار است که مهمترین اقدام آن، تعیین نرخ بهره بانکی ایالات متحده است. این کمیته در سال ۸ سال تشکیل جلسه می دهد و این جلسات توسط روسای بانکهای فدرال ترتیب داده می شود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا