تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

در آستانه بیانیه امشب بانک فدرال آمریکا (FOMC) و اعلام نرخ بهره جدید ایالات متحده آمریکا که امشب ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران صورت خواهد گرفت نگاهی کوتاه به ساختار تشکیلاتی بانک فدرال ایالات متحده و کمیته سیاستگذاری آن خواهیم داشت.

وظیفه اصلی بانکهای مرکزی در دنیا، مدیریت سیستم پولی کشور است و در هر کشوری ساختارهای مدیریت پول متفاوت است اما هدف تمامی آنها، تبات و رشد اقتصادی کشور می باشد. در ایالات متحده آمریکا، این امر بر عهده بانک فدرال (Federal Reserve) است. سیستم تشکیلاتی این بانک بدین صورت است که از ۱۲ بانک فدرال منطقه ای، یک هیئت مدیره، یک شورای مشورتی و یک کمیته با نام FOMC  که بیشتر با نقش تعیین نرخ بهره بانکی شناخته می شود، تشکیل شده است.

هر یک از این ۱۲ بانک فدرال منطقه ای، خدمات مربوط به امور بانکی منطقه خود را که طبق مصوبات شورای مدیران آن بانک تایید شده ، انجام می دهد. هئیت مدیره بانک فدرال، شامل ۷ عضو است که توسط رئیس جمهور و با تایید سنای آمریکا به مدت ۱۴ سال تعیین می شوند و وظیفه تعیین مقررات برای تنظیم فعالیت بانکهای بین المللی در ایالات متحده و بانکهای آمریکا درخارج از کشور، تعیین حدنصابهای قانونی درباره سهام خریداری شده ، تعیین چارچوب ذخایر قانونی برای موسسات و شرکتهای سپرده پذیر و .. را برعهده دارد همچنین انتصابات اداری مربوط به هریک از ۱۲ بانک منطقه ای نیز از اختیارات آن بشمار می رود مضافاً اینکه دارای حق وتو نیز می باشد.

FOMC یا کمیته فدرال بازار آزاد، در سال ۱۹۳۵ تشکیل شد و شامل ۷ عضو از اعضای هئیت مدیره، و ۵ نفر از روسای ۱۲ بانک فدرال منطقه ای است. بدین دلیل به آن کمیته بازار آزاد گفته می شود که عملیات بازار باز را اجرا می کند ( مثل خرید و فروش اوراق بهادار دولتی). همچنین این کمیته یک نهاد سیاستگذار است که مهمترین اقدام آن، تعیین نرخ بهره بانکی ایالات متحده است. این کمیته در سال ۸ سال تشکیل جلسه می دهد و این جلسات توسط روسای بانکهای فدرال ترتیب داده می شود.

از این رو بحث در خصوص ادامه یا توقف افزایش نرخ بهره بانکی آمریکا امروز به نتیجه خواهد رسید و نشست دو روزه کمیته سیاستگذاری تعیین نرخ بهره (FOMC) با اعلام نرخ بهره جدید و بیانیه پایانی نشست به کار خود پایان خواهد داد. داده های اخیر از آمریکا، فعالیت های اقتصادی و آمارهای تورم این کشور از آخرین نشست بانک فدرال در ماه دسامبر در مجموع در حد انتظارات بوده اند و آنچه از تحلیل ها و پیش بینی ها مشخص شده است، اینکه امشب ” بانک فدرال نرخ بهره را بدون تغییر همان رقم %۰٫۷۵ نگاه خواهد داشت.

اگر در بیانیه پایانی از نااطمینانی اخیر سیاست ترامپ اظهار نگرانی کند، این به معنای عدم افزایش نرخ بهره در ماه مارس تلقی خواهد شد که تضعیف دلار آمریکا را به همراه خواهد داشت اما اگر بانک فدال به موضع گیری جدی خود در خصوص افزایش نرخ بهره ادامه دهد، به تقویت دلار آمریکا کمک خواهد کرد. در هر حال اگر بیانیه امشب نسبت به بیانیه ماه دسامبر نکته خارق العاده ای نداشته باشد بدلیل انتظار بازار برای خبر فردا آمار اشتغال آمریکا، چندان محرک پر قدرتی برای بازار نخواهد بود و انتظار موج مهیبی پس از این خبر را نداریم .

نکته ی دیگر آنکه مشاجره‌های لفظی قدیمی آمریکا بر سر ارزش واحد پول چین، یوآن و حتی سایر کشورها (ژاپن و آلمان) از دیروز شکل تازه‌ای به خود گرفت و ممکن است از تهدیدهای لفظی به اقدامات عملی علیه یکدیگر بدل شود. دولت ترامپ دیروز سه کشور چین، ژاپن و آلمان را متهم کرد که با بی‌ارزش‌سازی غیرواقعی پول ملی خود، قدرت رقابتی کالاهای صادراتی خود را در بازار جهانی به شدت بالا برده اند.

این مسئله دیروز یکی از عوامل اصلی کاهش ارزش دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی بود. با این حال، به یاد داشت که انتظار اصلی بازار برای اعلام گزارش وضعیت اشتغال بخش غیر کشاورزی ماه ژانویه آمریکا (NFP) است که فردا بعد از ظهر منتشر می شود. براساس معاملات آتی فد فاند فیوچرز، در حدود %۷۱ احتمال می رود که نرخ بهره بانک فدرال آمریکا در جلسه ماه ژوئن به میزان %۰٫۲۵ با افزایش روبرو شد.

در واکنش به این تحولات ارزش یورو در مقابل دلار آمریکا تا سطح مقاومت ۱٫۰۸۰۰ (خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه گذشته) رسیده است و مقاومت مهم بعدی بر روی منطقه ۱٫۰۸۲۶ (سقف ابر ایچیموکوی روزانه) تشکیل شده است. در حرکت نزولی تنها کاهش قیمت یورو به پایین سطح حمایت اصلی ۱٫۰۶۶۸ (خط میانگین متحرک ۲۱ روزه گذشته) روند افزایشی را با چالش مواجه خواهد ساخت. همانطور که در نمودار پایین نیز مشخص است شاخص دلار آمریکا (DXY) نیز با سطوح حمایت مهم و کلیدی ۹۹٫۴۶ و ۹۹٫۱۴ روبرو است.

در سایر تحولات بازگشت پوند در مقابل دلار آمریکا از سطح ۱٫۲۴۱۸ (خط میانگین متحرک ۵۵ روزه گذشته) به بالای سطوح ۱٫۲۶۰۰ و ۱٫۲۶۱۰ می تواند به امتداد صعود تا سطح ۱٫۲۶۸۱ (بالاترین سطح ۲۶ زانویه ۲۰۱۷) و ۱٫۲۷۲۸ (بالاترین سطح ۱۳ دسامبر ۲۰۱۶) منجر شود و به سطح ۱٫۲۷۷۵ (بالاترین سطح ۶ دسامبر ۲۰۱۶) نزدیک شود و گزارش امروز آمار مدیران خرید کارخانه ای انگلیس (PMI) نیز به تقویت پوند انجامیده است. همچنین، معاملات آتی بازارهای سهام آمریکا امروز نشان دهنده رشد قیمت بازارهای سهام آمریکا در هنگام شروع بکار امروز می باشد که می تواند به تقویت جریان ریسک پذیری کمک کند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه شاخص جهانی دلار آمریکا