تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود چنانچه قیمت آن این بار موفق به عبور از سطوح مقاومت ۱۲۱۸ و ۱۲۱۹ شود به ترتیب تا سطوح ۱۲۲۳ (خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه) ، ۱۲۳۳ (بالاترین سطح ۱۶ نوامبر ۲۰۱۶) و پس از آن سطح ۱۲۴۸ افزایش یابد و سیگنال خرید صادر کند. این حرکت افزایشی را برگشت دوباره قیمت از نزدیکی سطح حمایت ۱۱۹۶ و تثبیت آن بالای سطح ۱۲۰۵ در نمودار پایین بیشتر تایید کرده است.

همانطور که در نمودار پایین دیده می شود این سطح مقاومت ۱۲۱۸ بر روی خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از موج نزولی ۱۳۷۴ (بالاترین سطح ۶ جولای ۲۰۱۶) به ۱۱۲۲ (پایین ترین سطح ۱۵ دسامبر ۲۰۱۶) قرار گرفته که چندین بار مانع از رشد قیمت شده و باید منتظر ماند و دید امروز موفق به شکست این سطح خواهد شد یا نه.

اگر امروز این سطح با قدرت شکسته شود می توان پیشاپیش افزایش قیمت اونس طلا تا سطح ۱۲۴۸ را انتظار داشت. بنابراین در صورت شروع حرکت صعودی، تثبیت قیمت در بالای سطوح ۱۲۱۸ و ۱۲۱۹ می تواند راه را برای صعود هموار ساخته و در ادامه قیمت به سطح ۱۲۴۸ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) برسد و براساس قواعد تکنیکال در صورت عبور قیمت از یک مقاومت تا سطح مقاومت بعدی پیشروی خواهد کرد که در نمودار پایین تارگت بعد از ۱۲۱۸ بر روی سطح ۱۲۴۸ مشخص است.

از منظر تحلیل فاندامنتال پس از انتشار بیانیه دیشب بانک فدرال، دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی به پایین ترین نرخهای خود از اواسط ماه نوامبر به این سو رسید و قیمت جهانی اونس طلا به بالاترین نرخهای ۱ هفته ی گذشته خود افزایش یافته است و هم اکنون در تلاش برای عبور از منطقه مقاومت مهم ۱۲۱۸ و ۱۲۱۹ است که اگر موفق به شکست آن شود سیگنال خرید جدیدی صادر خواهد کرد.

باید توجه داشت از آنجایی که اونس طلا به دلار قیمت گذاری می شود کاهش ارزش شاخص جهانی دلار آمریکا به پایین سطح ۹۹٫۴۶ سبب می شود تا این فلز برای خریداران با دیگر ارزهای بین المللی به نظر ارزانتر برسد و در نتیجه تقاضا بالا رفته و قیمت را نیز بالا می برد. بطور کل فلزاتی که به دلار قیمت گذاری می شوند با ارزش این ارز نسبت عکس دارند که مشهود ترین آنها طلاست.

لحن بیانیه دیشب بانک مرکزی آمریکا (FOMC) نیز ضعیف تر از انتظار بازار بود و از محتوی آن مشخص نگردید که آیا بانک فدرال اصراری به افزایش نرخ بهره در جلسه ماه مارس دارد یا نه و مهمتر از همه اینکه دیشب همه ی اعضای بانک فدرال در مورد تثبیت نرخ بهره در همان محدوده %۰٫۵۰ – %۰٫۷۵ متفق القول بودند و یک نفر هم با این تصمیم مخالفت نکرد که این نشاندهنده عدم تمایل بانک فدرال برای افزایش نرخ بهره حداقل تا قبل از جلسه ماه ژوئن و افزایش تقاضا برای طلا می باشد.

با این فرضیات، بررسی نوسانات بازار ارز (FX)، در حال حاضر تابعی از سیاست های حمایتگرایانه دونالد ترامپ و موضع ملایم بانک فدرال خواهد بود. انتظار می رود، این استراتژی تا ظهور شرایط تثبیت در بازارهای مالی جهان، ادامه یابد. همچنین، تا زمانیکه شاخص دلار آمریکا به روند نزولی خود ادامه دهد، باید در انتظار تقویت ارزهای مقابل دلار آمریکا و رشد قیمت اونس طلا بود.

نکته قابل توجهی دیگر که باید مد نظر قرار گیرد آن است که عدم ارائه جزئیات برنامه های اقتصادی دونالد ترامپ بعد از گذشت تقریبا دو هفته از زمان ریاست جمهوری خود، به مساله مهمی برای بازار تبدیل شده و نگرانی های بازارها در این زمینه قابل تامل است.

صندوق جهانی اسپایدر نیز بعد از مدتها امروز اعلام کرد که ۱۰ تن طلا خریداری کرده است و موجودی ذخایر طلا این صندوق به ۸۰۹٫۷۳۷ تن افزایش یافت که همین مسئله نیز برای امروز رغبت معامله گران برای خرید طلا را بیشتر کرده است و همچنین باید توجه داشت که فردا چینی ها از تعطیلات خود به بازار می گردند که ممکن است باعث تقاضای فیزیکی طلا در بازار شود. امروز در تقویم اقتصادی آمریکا در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران تنها خبر آمار مدعیان بیمه بیکاری هفتگی آمریکا (پیش بینی بازار ۲۵۰۰۰۰ ، رقم قبلی ۲۵۹۰۰۰) اعلام می شود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا