تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

امروز گزارش فصلی تورم انگلیس (BoE) سرانجام اعلام شد و مشخص گردید که بانک مرکزی انگلیس برغم افزایش پیش بینی خود از رشد اقتصادی، چندان عجله ی برای افزایش نرخ بهره ندارد که این مسئله منجر به کاهش ارزش پوند در مقابل ارزهای اصلی بازار در معاملات امروز شده است.

امروز بانک مرکزی انگلیس تغییری در میزان نرخ بهره (%۰٫۲۵) و برنامه خرید اوراق قرضه (۴۳۵ میلیارد پوند) اعمال نکرد اما سخنان مارک کارنی، رئیس بانک مرکزی انگلیس را می توان یکی دیگر از دلایل تضعیف پوند از بالاترین سطح ۷ هفته ی اخیر خود در مقابل دلار آمریکا دانست.

کارنی در سخنرانی امروز خود به این مسئله اشاره کرد، هرچند تورم به آستانه تحمل کمیته سیاست گذاری یعنی سطح %۲ نزدیک شده است اما براساس پیش بینی قبلی خود در ماه نوامبر، سیاست های پولی می تواند در هر مسیری حرکت کند و طبق آخرین گزارش فصلی تورم، نرخ بهره بانک مرکزی انگلیس تا اواخر سال آینده افزایشی نخواهد یافت.

این دومین باری که بانک مرکزی انگلیس از زمان همه پرسی خروج انگلیس پیش بینی خود را از رشد اقتصادی کشور به لطف سیاست های مالی آسان، رشد هزینه های مصرف کنندگان و بهبود اقتصاد جهانی افزایش می دهد و به این موضوع اشاره کرد که برخی از سیاست گذاران در مورد روند افزایش سریع تورم نگران هستند.

این کمیته برای امروز پیش بینی کرد که نرخ رشد اقتصادی انگلیس در سال جاری از رقم قبلی %۱٫۴ که در ماه نوامبر منتشر کرده بود به %۲ افزایش یابد و برای نرخ تورم نیز انتظار دارد که در طول سال جاری با افزایش روبرو شود و در سال ۲۰۱۸ به سقف خود یعنی سطح %۲٫۸ برسد.

با این وجود رشد پیش بینی ها، بانک مرکزی انگلیس امروز تغییری در میزان نرخ بهره و برنامه خرید اوراق قرضه خود اعمال نکرد و بعید است که در آینده ی نزدیک شاهد تغییر در سیاست های پولی بانک مرکزی انگلیس باشیم مخصوصا با توجه به آنکه در بیانیه امروز به ضعف و سستی در اقتصاد این کشور اشاره کرد که قبلا این کمیته متصور نبود.

همچنین اعلام کرد که نرخ بیکاری انگلیس حتی می تواند بدون آنکه منجر به رشد تورم شود باز هم با کاهش بیشتری روبرو شود و در مورد خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و ادامه ی نااطمینانی ها در این خصوص نیز هشدارهای داد. به باور ما ثابت نگه داشتن سیاست های فعلی این اجازه را به کارنی می دهد که بیشتر از گذشته به ارزیابی عواقب خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بر اقتصاد انگلیس بپردازد.

دقیقا مشابه سیاستی که دیشب بانک مرکزی آمریکا (FOMC) در مورد نرخ بهره خود اتخاذ کرد و هیچ اشاره دقیقی به زمان بعدی افزایش نرخ بهره نکرد که نتیجه آن کاهش ارزش دلار آمریکا بود. ظاهرا بانک فدرال نیز در حال ارزیابی سیاست های ترامپ بر چشم انداز اقتصادی آمریکا است تا بعد از آن در مورد نرخ بهره تصمیم گیری کند.

در جلسه امروز بانک مرکزی انگلیس پیش بینی کرد که میانگین نرخ تورم انگلیس در سال جاری %۲٫۷ و در سال ۲۰۱۸ به %۲٫۶ برسد که نسبت به پیش بینی ماه نوامبر تغییر اندکی را نشان می دهد اما انتظار دارد که نرخ تورم انگلیس در سال ۲۰۱۹ به %۲٫۴ برگردد.

از نظر بانک مرکزی انگلیس رشد قیمت ها تا حدی منعکس کننده کاهش %۱۵ ارزش پوند از زمان همه پرسی خروج انگلیس در ماه ژوئن بوده است و بانک مرکزی انگلیس همچنین اعلام کرد که  مقداری از فشارهای افزایشی تورم به خاطر رشد %۳ ارزش پوند از پیش بینی ماه نوامبر به این سو تا حدودی کاسته شده است و تا زمان انتشار جزئیات بیشتر در مورد خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، انتظار می رود ارزش پوند با نوسانات بیشتری روبرو شود.

براساس گزارش بانک مرکزی انگلیس، رشد سریع قیمت ها می تواند بر روی مصرف کنندگان (هر چند کمتر از آنچه قبلا پیش بینی می شد) تاثیر منفی بگذارد. بانک مرکزی پیش بینی کرد که هزینه های خانوار در سال جاری از رقم قبلی %۱٫۲۵  به %۲ افزایش یابد و سرمایه گذاری در بازار مسکن که قبلا پیش بینی شده بود راکد بماند، اکنون انتظار می رود %۳ رشد یابد.

در مورد بازار کار بانک مرکزی انگلیس خوش بینی است و اعلام کرد که نرخ بهره بیکاری در حدود نیم درصد کمتر از آنچه قبلا پیش بینی کرده بود باشد و از رقم قبلی %۵ به %۴٫۵ کاهش یابد که پایین تر از رقم فعلی %۴٫۸ می باشد. در سایر تحولات نیز لحن بیانیه دیشب بانک مرکزی آمریکا (FOMC) ضعیف تر از انتظار بازار بود.

از محتوی آن مشخص نگردید که آیا بانک فدرال اصراری به افزایش نرخ بهره در جلسه ماه مارس دارد یا نه و مهمتر از همه اینکه دیشب همه ی اعضای بانک فدرال در مورد تثبیت نرخ بهره در همان محدوده %۰٫۵۰ – %۰٫۷۵ متفق القول بودند و یک نفر هم با این تصمیم مخالفت نکرد که این نشاندهنده عدم تمایل بانک فدرال برای افزایش نرخ بهره حداقل تا قبل از جلسه ماه ژوئن و تضعیف ارزش دلار آمریکا در بازارها مخصوصا در مقابل دارایی های مطمئن (نظیر ین ژاپن ، فرانک سویس و اونس طلا) می باشد.

با این فرضیات، بررسی نوسانات بازار ارز (FX)، در حال حاضر تابعی از سیاست های حمایتگرایانه دونالد ترامپ و موضع ملایم و محتاطانه بانک فدرال خواهد بود.انتظار می رود، این استراتژی تا ظهور شرایط تثبیت در بازارهای مالی جهان، ادامه یابد.

همچنین، تا زمانیکه شاخص دلار آمریکا به روند نزولی خود ادامه دهد، باید در انتظار تقویت ارزهای کالایی نظیر دلار استرالیا (AUD) ، دلار نیوزلند (NZD) ، دلار کانادا (CAD) و حتی یورو بود که قبلا این حرکت افزایشی را با توجه به بررسی روند رو به رشد شاخص جهانی کالاهای اساسی، سی. آر. بی در نمودار پایین پیش بینی کرده بودیم.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه شاخص جهانی کالاهای اساسی سی. آر. بی

نمودار روند تغییرات تایم فریم هفتگی شاخص جهانی کالاهای اساسی سی. آر. بی