تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

قیمت جهانی اونس طلا هر چند دیروز با شکست سطح مقاومت ۱۲۱۸ تا سطح ۱۲۲۵ بالا آمد اما کندل دیشب نتوانست بالای ۱۲۱۸ و ۱۲۲۲ (خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه گذشته) بسته شود و فعلا تا سطح حمایت ۱۲۱۰ اصلاح کرده است از این رو تا زمانیکه قیمت آن پایین سطح ۱۲۲۵ قرار دارد، هنوز نمی توان از شکست سطح مقاومت ۱۲۱۸ اطمینان کامل را حاصل کرد و برای امروز پیش بینی می شود در صورتیکه قیمت آن موفق به شکست سطح حمایت ۱۲۱۰ (خط فیبوناچی ۱۴٫۶ درصدی) شود به سوی سطح ۱۲۰۱ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) اصلاح کند.

همانطور که در نمودار پایین دیده می شود این سطح مقاومت ۱۲۱۸ بر روی خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از موج نزولی ۱۳۷۴ (بالاترین سطح ۶ جولای ۲۰۱۶) به ۱۱۲۲ (پایین ترین سطح ۱۵ دسامبر ۲۰۱۶) قرار دارد و هنوز قیمت موفق به تثبیت کندل روزانه بالای آن نشده است. در نمودار بعدی واگرایی کاهشی در اندیکاتور مک دی (MACD) نشان می دهد اگر قیمت بتواند از نزدیک ترین سطح حمایت خود یعنی سطح ۱۲۱۰ عبور کند منجر به کاهش آن به سوی سطح ۱۲۰۱ می شود.

البته این سناریو به آمار اشتغال امروز از آمریکا نیز بستگی دارد که اگر بالاتر از حد پیش بینی ها اعلام شود منجر به کاهش قیمت اونس طلا می شود و اگر پایین تر از حد پیش بینی ها اعلام شود ممکن است با شکست سطح ۱۲۲۵ تاییدی در جهت شکست سطح مقاومت ۱۲۱۸ با تارگت ۱۲۴۸ باشد.

امروز در ایالات متحده آمریکا اخبار وضعیت اشتغال بخش غیر کشاورزی (NFP) ماه ژانویه در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران منتشر خواهد شد و در این گزارش، شاخصهای مرتبط با بازار کار اعلام می شوند که مهمترین آنها نرخ بیکاری یا به عبارتی درصد تعداد بیکاران و تعداد اشتغال ایجاد شده در ماه (به استثنای مشاغلی که در حوزه کشاروزی ایجاد شده است) می باشد که این شاخص تعداد کارکنانی را که چه به صورت پاره وقت و یا تمام وقت در بخشهای خصوصی و دولتی آمریکا مشغول بکار شده و حقوق دریافت کرده اند را معین می کند.

علاوه بر این دو مولفه بسیار مهم که همواره مورد توجه بازار بوده اند و واکنشهای متعددی را به همراه داشته اند، میانگین کار هفتگی و میانگین درآمد ساعتی نیز از دیگر شاخصهای وضعیت اشتغال است که همگی در اولین جمعه هر ماه میلادی منتشر می شوند.

برای این ماه برای آمار اشتغال غیر کشاورزی آمریکا بازار انتظار عددی در حدود ۱۷۵۰۰۰ را دارد که بالاتر از رقم قبلی ۱۵۶۰۰۰ می باشد. برای نرخ بیکاری آمریکا نیز پیش بینی می شود همانند رقم قبلی %۴٫۷ اعلام شود و برای آمار میانگین سطح دستمزدها انتظار می رود برای ماه ژانویه از رقم قبلی %۰٫۴ به %۰٫۳ کاهش یابد.

اگر امروز آمار اشتغال آمریکا و میانگین سطح دستمزدها بالاتر از حد پیش بینی ها اعلام شود و بازار کار ایالات متحده از صلابت کافی برخوردار باشد، فعالان بازار این امر را اینگونه تفسیر می کنند که بانک مرکزی آمریکا دلائل کافی برای افزایش نرخ بهره را دارد.

بنابراین انتظار کاهش اونس طلا به پایین سطوح ۱۲۱۰ و ۱۲۰۱ را داریم اما اگر امروز آمار اشتغال و میانگین سطح دستمزدهای آمریکا کمتر از حد پیش بینی های بازار اعلام شود و از بالا نیز سطح مقاومت ۱۲۲۵ شکسته شود، احتمال افزایش قیمت آن به سوی سطح ۱۲۴۸ را بوجود می آورد.

در سایر تحولات آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) از رقم قبلی ۸۰۹٫۷۳۷ تن به ۸۱۱٫۲۱۸ تن افزایش یافت و همانطور که قبلا گفتیم براساس آنچه که مشخص شد معمولا کاهش میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطۀ بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا در میان مدت و بلند مدت دارد.

لازم به ذکر است امروز به غیر از آمار بازار اشتغال آمریکا، آمارهای اقتصادی دیگر اعلام خواهند شد که می توان در ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران به آمار موسسه مدیریت عرضه بخش خدمات ISM آمریکا در ماه ژانویه (پیش بینی بازار ۵۷٫۰۰ ، رقم قبلی ۵۷٫۲) و آمار سفارشات کارخانه ای آمریکا در ماه دسامبر (پیش بینی بازار %۱٫۰۰ ، رقم قبلی %۲٫۴-) اشاره کرد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا