خبر فوری: تحلیل بازار بعد از اعلام آمار اشتغال آمریکا  (NFP)

امروز در شرایطی که بازار انتظار ۱۷۵۰۰۰ افزایش شغل آمریکا در ماه ژانویه را داشت ۲۲۷۰۰۰ شغل خبر نهایی بود و عدد ماه قبل از ۱۵۶۰۰۰ به ۱۵۷۰۰۰ تجدید نظر شد. آمارهای اشتغال برای ماه دسامبر و نوامبر نیز با تجدید نظر نشان دادند که ۳۹۰۰۰ شغل کمتر از آنچه که قبلا اعلام شده بود ایجاد شده است.

هر چند این آمار اشتغال در ماه ژانویه بیشترین رشد ماهیانه در چهار ماهه گذشته می باشد اما از سوی دیگر آمار نرخ بیکاری آمریکا به %۴٫۸ افزایش یافت که بالاتر از حد پیش بینی و رقم قبلی %۴٫۷ بود و نرخ مشارکت یا سهم افرادی که استخدام شده اند یا حداقل به دنبال کار هستند %۶۲٫۹ اعلام شد که بالاتر از رقم قبلی %۶۲٫۷ بود که نرخ بیکاری را تحت تاثیر قرار داده است.

خبر مهم دیگر آنکه آمار میانگین حقوق و دستمزدهای آمریکا در ماه ژانویه تنها سه سنت یا به عبارتی به میزان تنها %۰٫۱ رشد یافت و نسبت به مدت مشابه در سال گذشته نیز %۲٫۵ اعلام شد که هر دو کمتر از حد پیش بینی بازار (ماهیانه %۰٫۳ و سالیانه %۲٫۸) بودند و حتی ارقام قبلی میانگین حقوق و دستمزدها به ترتیب برای ماهیانه از %۰٫۴ به %۰٫۲ و برای سالیانه از %۲٫۹ به %۲٫۸ مورد تجدید نظر کاهشی قرار گرفتند.

آمار سالیانه میانگین سطح حقوق و دستمزدهای آمریکا کمترین رشد را از ماه اوت سال گذشته به این سو تجربه کرد و اکنون تعداد کسانی که امیدوار بودند بانک فدرال در ماه مارس به افزایش نرخ بهره بانکی اقدام خواهد کرد، بیش از پیش کاهش یافته است و می توان گفت آمار ضعیف سطح دستمزدها، افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در ماه مارس را کمرنگ تر خواهد کرد.

براساس معاملات آتی فد فانذ و بعد از انتشار این خبر هم اکنون %۲۴ احتمال می رود که نرخ بهره آمریکا در ماه مارس افزایش یابد این در حالی است که دیروز %۳۲ احتمال آن می رفت.  در واقع در لحظه انتشار این خبر دلیل کاهش ارزش دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی نیز به همین خاطر بوده است. باید توجه داشت روند حرکت حقوق و دستمزدها، یکی از مواردی است که بازار به آن توجه خاصی دارد، زیرا عدم رشد این مولفه، از فشارهای تورمی می کاهد و به همین دلیل بانک مرکزی آمریکا به این بخش گزارش، حساسیت خاصی نشان می دهد.

به عبارت دیگر، می توان گفت، با توجه به کاهش حقوق و دستمزدها در ماه ژانویه، بانک مرکزی آمریکا در جلسه ماه مارس نرخ بهره بانکی خود را تغییری نخواهد داد که این مسئله پس از انتشار این خبر تا بدین لحظه منجر به کاهش ارزش دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی شده است.

برای امروز باید دید کندل هفتگی شاخص دلار آمریکا (DXY) پایین سطوح حمایت ۹۹٫۸۳ و ۹۹٫۴۶ بسته می شود یا بالای این منطقه. گزارش آمار موسسه مدیریت عرضه بخش خدمات آمریکا ISM در ماه ژانویه (پیش بینی بازار ۵۷٫۰۰ ، رقم قبلی ۵۶٫۶ ) که ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران اعلام خواهد شد، ممکن است نوساناتی را برای شاخص دلار آمریکا به همراه داشته باشد.

 نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه شاخص جهانی دلار آمریکا