تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن به سطح ۱۲۳۳ (بالاترین سطح ۱۶ نوامبر) و پس از آن به سوی سطح ۱۲۴۸ افزایش یابد که این حرکت صعودی را قرار گرفتن قیمت در بالای سطح مقاومت ۱۲۱۸ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) نشان داده است.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح مقاومت بر روی خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از موج نزولی ۱۳۷۴ (بالاترین سطح ۶ جولای ۲۰۱۶) به ۱۱۲۲ (پایین ترین سطح ۱۵ دسامبر ۲۰۱۶) تشکیل شده بود که با قدرت شکسته شده است و براساس قواعد تکنیکال در صورت عبور قیمت از یک مقاومت تا سطح مقاومت بعدی پیشروی خواهد کرد که مقاومت بعد از ۱۲۱۸ بر روی سطح ۱۲۴۸ قرار دارد.

سطح حمایت اولیه نیز بر روی ۱۲۱۸ تشکیل شده است و تا زمانیکه قیمت اونس طلا در بالای این سطح قرار دارد، امتداد بیشتر حرکت صعودی می تواند موجب تقویت بیشتر قیمت تا سطح ۱۲۳۳ گردد و زمینه افزایش بیشتر تا سطح ۱۲۴۱ (کمترین نرخ ۷ اکتبر ۲۰۱۶) و همچنین سطح ۱۲۴۸ را فراهم نماید.

امروز قیمت جهانی اونس طلا بدنبال خبر روز جمعه در خصوص کاهش رشد سطح دستمزدها و افزایش نرخ بیکاری آمریکا برای سومین روز متوالی با افزایش روبرو شد و شاخص دلار آمریکا (DXY) نیز تحت فشارهای نزولی قرار دارد. امروز همچنین مشخص شد که آمار کل موجودی ذخایر صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) به ۸۱۴٫۵۰۵ تن افزایش یافته است که همین مسئله نیز به تقویت قیمت اونس طلا در بازارها کمک کرده است.

طبق گزارش کمیسیون معاملات آتی کالا (CFTC) سرمایه گذاران برای چهارمین هفته ی متوالی پوزیشن های خالص خرید دلار آمریکا خود را کاهش داده اند و به کمترین رقم از اواخر ماه اکتبر به این سو رسانده اند. ارزش موقعیت خالص خرید دلار آمریکا در هفته منتهی به ۳۱ ژانویه از ۲۰٫۰۴ میلیارد دلار به ۱۸٫۴۷ میلیارد دلار کاهش یافت و موقعیت خرید خالص طلا به بالاترین سطح هشت هفته ی اخیر افزایش یافته است.

از نظر تحلیل بنیادی روز جمعه در شرایطی که بازار انتظار ۱۷۵۰۰۰ افزایش شغل آمریکا در ماه ژانویه را داشت ۲۲۷۰۰۰ شغل خبر نهایی بود. هر چند این آمار اشتغال در ماه ژانویه بیشترین رشد ماهیانه در چهار ماهه گذشته می باشد اما از سوی دیگر آمار نرخ بیکاری آمریکا به %۴٫۸ افزایش یافت که بالاتر از حد پیش بینی و رقم قبلی %۴٫۷ بود.

خبر مهم دیگر آنکه آمار میانگین حقوق و دستمزدهای آمریکا در ماه ژانویه تنها سه سنت یا به عبارتی به میزان تنها %۰٫۱ رشد یافت و نسبت به مدت مشابه در سال گذشته نیز %۲٫۵ اعلام شد که هر دو کمتر از حد پیش بینی بازار (ماهیانه %۰٫۳ و سالیانه %۲٫۸) بودند و حتی ارقام قبلی میانگین حقوق و دستمزدها به ترتیب برای ماهیانه از %۰٫۴ به %۰٫۲ و برای سالیانه از %۲٫۹ به %۲٫۸ مورد تجدید نظر کاهشی قرار گرفتند.

آمار سالیانه میانگین سطح حقوق و دستمزدهای آمریکا کمترین رشد را از ماه اوت سال گذشته به این سو تجربه کرد و اکنون تعداد کسانی که امیدوار بودند بانک فدرال در ماه مارس به افزایش نرخ بهره بانکی اقدام خواهد کرد، بیش از پیش کاهش یافته است و می توان گفت آمار ضعیف سطح دستمزدها، افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در ماه مارس را کمرنگ تر خواهد کرد. در واقع دلیل افزایش قیمت جهانی اونس طلا به بالای سطح ۱۲۱۸ نیز به همین خاطر بوده است.

باید توجه داشت روند حرکت حقوق و دستمزدها، یکی از مواردی است که بازار به آن توجه خاصی دارد، زیرا عدم رشد این مولفه، از فشارهای تورمی می کاهد و به همین دلیل بانک مرکزی آمریکا به این بخش گزارش، حساسیت خاصی نشان می دهد. برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود چنانچه قیمت آن این بار موفق به عبور از سطح مقاومت ۱۲۲۵ شود به ترتیب تا سطوح ۱۲۳۳ (بالاترین سطح ۱۶ نوامبر ۲۰۱۶) و پس از آن سطح ۱۲۴۸ افزایش یابد و سیگنال خرید صادر کند.

در حرکت نزولی نیز تنها تثبیت کندل روزانه پایین ۱۲۱۸ سناریوی افزایشی را موقتا خنثی خواهد کرد. امروز در تقویم اقتصادی آمریکا اخبار خاصی دیده نمی شود و در طول هفته در انتظار اخبار مربوط به سیاست های دونالد ترامپ و اظهارات چند تن از مقامات بانک فدرال (هارکر، بولارد، اوانس) است تا نشانه های بیشتری را در خصوص چشم انداز سیاست های پولی بانک فدرال در دولت ترامپ بدست آورد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا