تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند، یورو ، ین ژاپن ، دلار کانادا ، پوند انگلیس، کرون نروژ و فرانک سوئیس در حال حاضر شش ارز عمده تشکیل دهنده سبد مذکور هستند، پیش بینی می کنیم قیمت آن در هفته جاری دوباره سطح مقاومت ۱۰۰٫۲۴ را تاچ کند و اگر این سطح مقاومت با قدرت شکسته شود موجب تقویت به سوی سطح مقاومت ۱۰۱٫۶۱۲ می شود.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این موج اصلاحی قیمت که قبلا از سطح ۱۰۳٫۸۲ (بالاترین سطح ۳ ژانویه ۲۰۱۷) آغاز شده بود تکمیل گردیده است که این موضوع را حرکت پنج موج کوچک در چارت پایین نشان داده است. از سوی دیگر عدم توانایی هفته ی گذشته قیمت شاخص دلار آمریکا در شکست سطح حمایت مهم ۹۹٫۱۴۳ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی از موج افزایشی ۹۴٫۰۷۷ – پایین ترین سطح ۱۸ اوت ۲۰۱۶ – به ۱۰۳٫۸۲) نشانه ی قوی در جهت تکمیل شدن این موج اصلاحی از سطح ۱۰۳٫۸۲ است.

از نظر تحلیل تکنیکال این پنج موج یک موج ۴ یعنی چهارمین موج از چرخه پنج موجی از سطح ۹۴٫۰۷۷ را تشکیل داده اند و به باور ما موج ۴ در نزدیکی همان سطح حمایت ۹۹٫۱۴۳ تکمیل شده است و از این پس باید منتظر از سرگیری روند افزایشی قیمت در موج ۵ به ترتیب به سوی سطوح ۱۰۰٫۲۴ و ۱۰۱٫۶۱۲ و حتی بالاتر بود. لازم به ذکر است در حرکت نزولی تنها به شرط شکست و تثبیت کندل روزانه پایین سطح حمایت مهم ۹۹٫۱۴۳ منجر به کاهش قیمت شاخص دلار آمریکا به سوی سطح حمایت بعدی ۹۸٫۰۳۹ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) می شود.

در سایر تحولات امروز ارزش یورو عمدتا به خاطر نگرانی ها از انتخابات پیشروی فرانسه در ماه آوریل مقداری در مقابل ارزهای اصلی بازار با کاهش مواجه شده است و توجه معامله گران را به انتخابات امسال در منطقه اتحادیه اروپا معطوف کرده است.

ارزش دلار آمریکا بعد از آنکه در روز جمعه در واکنش به خبر ضعیف رشد سطح دستمزدهای آمریکا و کاهش گمانه زنی ها از افزایش زودهنگام نرخ بهره بانک فدرال تضعیف شده امروز مقداری از کاهش های خود را در مقابل ارزهای اصلی (به استثنای ین ژاپن) جبران کرده است با این حال در ماه ژانویه بیشترین کاهش ماهیانه را در سه دهه گذشته تجربه کرد و برای چهارمین هفته ی متوالی کاهش یافت.

ارزش دلار استرالیا نیز امروز صبح بعد از اعلام ضعیف آمار خرده فروشی این کشور مقداری به نرخهای پایین اصلاح کرده است. در مورد یورو تا چند هفته ی پیش بازار به این قطعیت رسیده بود که فرانسوا فیلون (نامزد محافظه کار ریاست جمهوری فرانسه) پیروز انتخابات امسال فرانسه خواهد بود اما این انتظارات هم اکنون کمرنگ تر شده است و نظرسنجی ها شانس کمتری را برای پیروزی نخست وزیر سابق ۶۲ ساله فرانسه در انتخابات ریاست جمهوری ماه آوریل پیش بینی می کنند.

از سوی دیگر احتمال پیروزی مارین لی پن، نامزد ریاست جمهوری فرانسه و رهبر حزب جبهه ی ملی بیشتر شده است که این مسئله نیز امروز باعث بیشتر شدن اختلاف نرخ بازدهی اوراق قرضه کشورهای اتحادیه اروپا و آمریکا با آلمان شده و همین عامل نیز منجر به کاهش ارزش یورو در مقابل دلار آمریکا به پایین سطح ۱٫۰۷۴۲ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ ساعته گذشته) گردیده است .

از این رو راه را برای فرود تا سطوح ۱٫۰۷۰۰ و ۱٫۰۶۹۰ (خط میانگین متحرک ۲۱ روزه گذشته) هموار کرده است و از نظر تحلیل تکنیکال امتداد فشار نزولی یورو در زیر نرخ ۱٫۰۶۹۰ ممکن است با تایید تشکیل سقف قیمت در نزدیکی سطح مقاومت ۱٫۰۸۳۰ حرکت نزولی را بیشتر کند. مقاومت روزانه جفت ارز یورو – دلار آمریکا نیز در نزدیکی سطح ۱٫۰۷۸۵ (خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه گذشته) و ۱٫۰۸۰۰ تشکیل شده است.

امروز در تقویم اقتصادی آمریکا اخبار خاصی دیده نمی شود و در طول هفته در انتظار اخبار مربوط به اظهارات دونالد ترامپ، شاخص مقدماتی تمایلات مصرف کنندگان میشیگان آمریکا و اظهارات چند تن از مقامات بانک فدرال (هارکر، بولارد، اوانس) است تا نشانه های بیشتری را در خصوص چشم انداز سیاست های پولی بانک فدرال در دولت ترامپ بدست آورد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا