تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLH7) مثل دیروز سیگنال فروش صادر شده است و این احتمال قویا وجود دارد که قیمت آن تا سطوح ۵۰٫۲۶ و ۴۹٫۸۱ کاهش یابد که این حرکت نزولی را قرار گرفتن قیمت در موج نزولی c تایید کرده است. کاهش قیمت نفت آمریکا به پایین سطح ۵۲٫۱۶ همان اتفاقی بود که پیشتر انتظار آن وجود داشت و بدان اشاره کرده بودم.

در حال حاضر، قیمت نفت آمریکا همچنان در سطوح پایین قرار دارد و این احتمال قویاً وجود دارد که حرکت نزولی آن امتداد بیشتری داشته باشد. از جمله عوامل اصلی ریزش قیمت نفت آمریکا می توان به افزایش چشمگیر در آمار موجودی ذخایر انجمن نفت آمریکا (API) اشاره کرد که بامداد امروز ۱۴٫۲۳۰ میلیون بشکه افزایش یافت و بالاتر از رقم پیش بینی شده ۲٫۵۰۰ میلیون بشکه و رقم قبلی ۵٫۸۰۰ میلیون بشکه بود.

از نظر تحلیل تکنیکال موج نزولی شارپی که دیروز شاهد بودیم تاییدی در جهت استمرار موج نزولی از سطح ۵۵٫۲۴ (بالاترین سطح ۳ ژانویه) است و بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن به هدف نزولی ۴۹٫۸۱ اشاره دارد و این در حالی است که بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت از موج افزایشی ۴۲٫۲۰ (پایین ترین سطح ۱۴ نوامبر ۲۰۱۶) به ۵۵٫۲۴ به هدف نزولی ۵۰٫۲۶ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) اشاره می کند که کمی بالاتر از هدف ۴۹٫۸۱ قرار دارد.

لازم به ذکر است برای امروز سطح مقاومت قیمت نفت آمریکا بر روی ۵۲٫۱۶ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) دیده می شود. امروز نیز در ساعت ۱۹:۰۰ به وقت تهران، آمار موجودی ذخایر هفتگی نفت آمریکا اعلام می شود و انتظار می رود از رقم قبلی ۶٫۴۶۶ میلیون بشکه به ۲٫۵۲۹ میلیون بشکه تغییر یابد، باید توجه داشت معمولا هر چقدر موجودی ذخایر هفتگی نفت آمریکا بیشتر از حد پیش بینی ها اعلام شود این مسئله در لحظه انتشار خبر منجر به کاهش قیمت نفت می شود.

در نمودار بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRJ7) سیگنال فروش تا سطح ۵۳٫۶۱ صادر شده است که این حرکت نزولی را شکسته شدن خط روند افزایشی و کاهش قیمت به پایین سطح حمایت ۵۵٫۴۳ در چارت تایم فریم یک ساعته بیشتر تایید کرده است.

از جمله عوامل اصلی ریزش قیمت نفت برنت می توان به افزایش چشمگیر در آمار موجودی ذخایر انجمن نفت آمریکا (API) اشاره کرد که بامداد امروز ۱۴٫۲۳۰ میلیون بشکه افزایش یافت و بالاتر از رقم پیش بینی شده ۲٫۵۰۰ میلیون بشکه و رقم قبلی ۵٫۸۰۰ میلیون بشکه بود. امروز نیز در ساعت ۱۹:۰۰ به وقت تهران، آمار موجودی ذخایر هفتگی نفت آمریکا اعلام می شود و انتظار می رود از رقم قبلی ۶٫۴۶۶ میلیون بشکه به ۲٫۵۲۹ میلیون بشکه تغییر یابد، باید توجه داشت معمولا هر چقدر موجودی ذخایر هفتگی نفت آمریکا بیشتر از حد پیش بینی ها اعلام شود این مسئله در لحظه انتشار خبر منجر به کاهش قیمت نفت می شود.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این خط روند افزایشی از سطح ۴۳٫۵۷ (پایین ترین سطح ۱۴ نوامبر ۲۰۱۶) رسم شده است و شکست این خط روند به معنای واژگون شدن روند صعودی و بازگشت فروشندگان به بازار است و بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت از موج افزایشی کوتاه ۴۵٫۹۲ (پایین ترین سطح ۲۹ نوامبر ۲۰۱۶) به ۵۸٫۳۷ (بالاترین سطح ۳ ژانویه) نشان می دهد که سطح حمایت ۵۵٫۴۳ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) با قدرت شکسته شده است و راه برای فرود قیمت آن تا سطح حمایت بعدی ۵۳٫۶۱ فراهم شده است.

در حرکت نزولی چنانچه این سطح حمایت هم شکسته شود منجر به ریزش قیمت تا سطح حمایت بعدی ۵۲٫۱۵ می شود اما باید توجه داشت که بررسی امواج الیوت بیانگر آن است که این موج نزولی C که سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۵۸٫۳۷ می باشد ممکن است در نزدیکی یکی از سطوح حمایت ۵۲٫۶۸ یا ۵۲٫۱۵ تکمیل شود و دوباره روند افزایشی قیمت نفت برنت شروع شود. قبل از تکمیل شدن این موج باید در انتظار ادامه کاهش قیمت نفت برنت و حرکت به سوی سطوح ۵۳٫۶۱ و ۵۲٫۶۸ دلار در هر بشکه بود که در نمودار پایین به وضوح مشاهده می فرمائید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن