تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

امروز نگرانی های جدید سیاسی و انتخابات پیشرو در اتحادیه اروپا، ارزش یورو در مقابل دلار آمریکا را تا سطح ۱٫۰۶۴۰ کاهش داد و در حال حاضر یورو در کمترین سطوح یک هفته ی اخیر قرار دارد و برای امروز با سطوح حمایت ۱٫۰۶۲۵ و ۱٫۰۶۲۰ (پایین ترین سطوح ۲۰ و ۳۰ ژانویه) و پس از آن با سطح حمایت ۱٫۰۶۰۲ (خط میانگین متحرک ۵۵ روزه گذشته) روبرو است و در حرکت اصلاحی نیز با سطح مقاومت اولیه ۱٫۰۷۰۰ (خط میانگین متحرک ۵۵ روزه گذشته) و پس از آن سطوح ۱٫۰۷۱۰ و ۱٫۰۷۱۵ مواجه است.

این زمزمه ها در مورد ریسک های سیاسی در اتحادیه اروپا یکی از عوامل اصلی تضعیف یورو بوده است و سخنان آرام (Dove) از جانب دراقی در سخنرانی اخیر خود فشارهای های نزولی مضاعفی بر یورو وارد ساخته است. در چنین شرایطی که عدم اطمینان از سیاست های ترامپ و کاهش گمانه زنی ها از افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در ماه مارس بعد از آمار ضعیف سطح دستمزدها بیشتر شده است، ارزش ین ژاپن در مقابل ارزهای اصلی افزایش می یابد و هم اکنون به دنبال راهی برای صعود بیشتر می گردد، قیمت جهانی اونس طلا نیز وضعیت مشابهی دارد و این موضوع می تواند حرکت افزایشی اونس طلا را تا سطح مقاومت ۱۲۴۸ که قبلا بدان اشاره کردیم بیشتر کند.

از نوسانات شدید ارزهای مقابل ین ژاپن، تنها این موضوع را می توان نتیجه گرفت که بازار همچنان در مورد سیاست های اقتصادی ترامپ در تردید است و نسبت به سه پله افزایش نرخ بهره بانکی ایالات متحده در سال جاری چندان مطمئن نیست. انتخابات ریاست جمهوری بعدی فرانسه در دو دور در روز ۲۳ آوریل و ۷ مه سال جاری میلادی برگزار خواهد شد. در آستانه ی انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، نظرسنجی ها نشان می دهد که خانم مارین لوپن، رهبر حزب راست افراطی جبهۀ ملی فرانسه نسبت به رقبای خود پیشتاز است.

مارین لوپن، رهبر حزب جبهه ملی گفته است که می‌خواهد جلوی آنچه که مهاجرت انبوه را خوانده بگیرد و بر لزوم خروج فرانسه از اتحادیه اروپا و منطقه یورو تاکید کرده است. در واقع نگرانی ها در مورد اثرات سیاست های حمایتگرایانه و مهاجرتی ترامپ بر اقتصاد جهانی منجر به کاهش بیشتر ارزش دلار آمریکا در برابر ین ژاپن شده است و همچنین اظهارات مقامات آمریکایی در خصوص اینکه آنها “تمایل به تضعیف دلار آمریکا دارند” ارزش دلار آمریکا را در مقابل به شدت ین ژاپن کاهشی کرده است. کراسهای ین چند روزی است که به دنبال نگرانی بازارها از انتخابات پیشرو در فرانسه، هلند، آلمان و احتمالا ایتالیا و اختلاف نرخ بازدهی اوراق قرضه ژاپن در حال نزول هستند و به عبارتی ین ژاپن در حال تقویت می باشد.

این مسئله موجب بوجود آمدن شایعاتی در بازار دال بر احتمال دخالت (Intervention) بانک مرکزی ژاپن در بازار شده است. ژاپن اقتصادی به شدت وابسته به صادرات دارد که تقویت ین می تواند مشکلات بسیاری را برای این کشور به ارمغان بیاورد. در گذشته نیز این بانک در بازار دخالت کرده است و کلا بانکهای جنوب شرق آسیا از این جهت چندان خوشنام نیستند. هر چند که این مسئله هنوز در حد شایعه می باشد اما در صورت تقویت جدی ین و رسیدن آن به به پایین سطح ۱۱۰ در مقابل دلار آمریکا ممکن است مقامات بانک مرکزی ژاپن به صورت لفظی در بازار دخالت کنند که در آنصورت مانعی جدی بر سر راه تقویت بیشتر ین ژاپن خواهد بود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا