تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

تصمیمات بانکهای مرکزی کشورهای پیشرفته همواره از محرکهای اصلی بازار ارز محسوب می شوند و در واقع نگاه بازار به شاخصهای اقتصادی نیز از زاویه تاثیری است که بر تصمیم مقامات بانکی دارد. جلسه بانک مرکزی نیوزلند (RBNZ) دیشب برگزار شد و نرخ بهره مطابق انتظارات بازار در همان عدد %۱٫۷۵ تثبیت شد اما بانک مرکزی این کشور در بیانیه دیشب خود اعلام کرد که افزایش نرخ بهره حداقل تا دو سال آینده امکان پذیر نیست.

از شب گذشته واکنش دلار نیوزلند (NZD) به بیانیه این جلسه کاملا منطقی بود و به میزان قابل توجهی در مقابل ارزهای اصلی بازار تضعیف شد و از نظر تحلیل تکنیکال و بررسی نقاط پیوت روزانه جفت ارز دلار نیوزلند – دلار آمریکا تارگت های کاهشی ۰٫۷۱۷۵ و ۰٫۷۱۵۰ را نمایان ساخته است و برای امروز هر گونه حرکت اصلاحی با سطوح مقاومت ۰٫۷۲۴۰ و ۰٫۷۲۸۰ مواجه خواهد شد.

در سایر تحولات همانند چند روز اخیر، نگرانی‌ها در مورد انتخابات پیشرو فرانسه بازارهای مالی از جمله یورو را تحت تاثیر قرار داده است و قیمت آن را همچنان پایین سطح مقاومت ۱٫۰۷۰۰ تثبیت کرده است و ارزش یورو در مقابل دلار آمریکا از ابتدای هفته تا کنون بیشترین کاهش هفتگی خود را در دو ماهه گذشته تجربه کرده است.

امسال سال سختی از نظر سیاسی برای اتحادیه اروپا خواهد بود. پیروزی دونالد ترامپ،‌ در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر آمریکا به همراه رای ناگهانی انگلیسی‌ها به خروج از اتحادیه اروپا در ماه ژوئن گذشته در یک همه پرسی، نگرانی‌ها درباره وقوع نتایج غیرمنتظره دیگر از این دست در انتخابات کشورها در اتحادیه اروپا (فرانسه، هلند، آلمان و احتمالا ایتالیا) را افزایش داده و این مساله تهدید بزرگی را متوجه منطقه اتحادیه اروپا کرده است.

در آستانه ی انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، نظرسنجی ها نشان می دهد که خانم مارین لوپن، رهبر حزب راست افراطی جبهۀ ملی فرانسه نسبت به رقبای خود پیشتاز است. مارین لوپن، رهبر حزب جبهه ملی گفته است که می‌خواهد جلوی آنچه که مهاجرت انبوه را خوانده بگیرد و بر لزوم خروج فرانسه از اتحادیه اروپا و منطقه یورو تاکید کرده است. این در حالی است که آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد فرانسوا فیلون به دلیل رسوایی‌های حقوقی حتی به دور دوم انتخابات هم نمی‌رسد.

انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در تاریخ ۲۳ آوریل سال جاری برگزار خواهد شد و چنانچه هیچ‎‏ یک از نامزدها اکثریت آراء را کسب نکنند، دور دوم این انتخابات در تاریخ ۷ مه برگزار می‌شود. همانطور که در بالا گفتیم سال ۲۰۱۷ بسیار برای اتحادیه اروپا تعیین‌کننده است زیرا در سه کشور بزرگ اتحادیه اروپا انتخابات برگزار می‌شود و می‌توانیم انتظار داشته باشیم که احزاب پوپولیست قدرت را در اختیار بگیرند.

از سوی دیگر در آستانه جلسه ترامپ با نخست وزیر ژاپن در روز جمعه معامله گران نوسانات ین ژاپن را نیز در نظر دارند و اگر در این جلسه ترامپ دوباره مخالفت خود را در مورد “دلار قوی” تکرار کند امکان افزایش ارزش ین ژاپن در بازارها وجود خواهد داشت.

باید توجه داشت که اخیرا ترامپ و مشاور ارشد تجاری وی پیتر ناوارو، از کشورهای آلمان، چین و ژاپن انتقاد کرده که به طور تعمدی نرخ ارزهای ملی خود را در برابر دلار آمریکا تضعیف می کنند تا قدرت صادراتی بالاتری داشته باشند. همین موضوع باعث شد تا نگرانی های از رویارویی تجاری آمریکا با این کشورها افزایش یابد و به خاطر همین مسئله در ماه ژانویه شاخص جهانی دلار آمریکا بیشترین ریزش ماهیانه در سه دهه گذشته را تجربه کرد.

مسئله مهم دیگر طلاست، قیمت جهانی اونس طلا با رسیدن به منطقه ۱۲۴۴ دلار فاصله خود را با سطح مقاومت ۱۲۴۸ بسیار کم کرده است و چند روز گذشته که در همین ستون صحبت از افزایش طلا به نزدیکی سطح ۱۲۴۸ دلاری می کردیم بسیاری آن را یک دید اغراق گرایانه می دانستند اما گذشت زمان اثبات کرد که اینگونه نیست و برای امروز باید منتظر ماند و دید موفق به شکست این سطح مقاومت مهم می شود یا نه.

امروز در تقویم اقتصادی آمریکا ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران به غیر از آمار مدعیان بیمه بیکاری هفتگی آمریکا (پیش بینی بازار ۲۵۰۰۰۰ ، رقم قبلی ۲۴۶۰۰۰)، سخنرانی بولارد و امشب سخنرانی اوانس رئیس بانک فدرال شیگاگوی آمریکا خبر قابل توجهی دیده نمی شود و با توجه به نزدیک شدن قیمت جهانی اونس طلا به سطح مقاومت ۱۲۴۸ ممکن است ملاحظات تکنیکی برای مدتی بر بازار چیره شود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا