تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن به سوی سطح حمایت ۱۲۱۸ کاهش یابد و در صورتیکه این سطح هم شکسته شود در روزهای آینده منجر به تضعیف بیشتر قیمت به سطح ۱۱۸۱ می شود. همانطور که در نمودار روزانه پایین دیده می شود این سطوح حمایت ۱۲۱۸ و ۱۱۸۱ هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی و ۲۳٫۶  درصدی از موج نزولی ۱۳۷۴ (بالاترین سطح ۶ جولای ۲۰۱۶) به ۱۱۲۲ (پایین ترین سطح ۱۵ دسامبر ۲۰۱۶) تشکیل شده اند.

دیروز همانطور که پیش بینی کرده بودیم قیمت جهانی اونس طلا موفق به شکست سطح مقاومت ۱۲۴۸ نشد و بالاخره از نزدیکی همین سطح تن به سقوط داد و این عدم توانایی قیمت در شکست سطح مقاومت ۱۲۴۸ به معنای پایان روند افزایشی آغاز شده از سطح ۱۱۲۲ می باشد و مهمتر از همه آنکه واگرایی کاهشی در اندیکاتور روزانه RSI سیگنال فروش صادر کرده است و بعید است که شاهد تلاش دوباره معامله گران به سوی سطح ۱۲۴۸ باشیم.

در واقع با حرکت نزولی دیروز می توان چنین نتیجه ی گیری کرد که روند افزایشی قیمت اونس طلا که قبلا از سطح ۱۱۲۲ شروع شده بود به پایان رسیده است و از حالا می توان انتظار داشت که عمده توجه بازار به حرکت نزولی به سطح ۱۲۱۸ و نرخهای پایین تر معطوف باشد. بنابراین قیمت جهانی اونس طلا با تشکیل سقف قیمت خود در پشت سطح مقاومت ۱۲۴۸ دوباره در سراشیبی سقوط قرار گرفته است و می بایست به این سقوط تن دهد که در نمودار پایین مشاهده می فرمائید.

از شب گذشته که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا وعده داد که آرزومندترین اصلاحات مالیاتی از زمان ریاست جمهوری ریگان را ظرف دو سه هفته آینده اعلام خواهد کرد (اما جزئیات دقیق تری از آن را منتشر نکرد) همین خبر کافی بود تا ارزش دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی صعود کند و قیمت جهانی اونس طلا همانطور که قبلا پیش بینی کرده بودیم از بالاترین نرخهای سه ماهه گذشته با کاهش مواجه شود.

قیمت جهانی هر اونس طلا فعلا تا حوالی ۱۲۲۱ ریزش را تجربه نموده که این ریزش قیمت از نزدیکی همان سطح مقاومت ۱۲۴۸ که مفصل بدان اشاره کرده بودیم قابل انتظار بود. امیدواری بازار به کاهش نرخ مالیات شرکتهای آمریکایی باعث تقویت شب گذشته عمده ی شاخصهای سهام آمریکا و ارزش دلار آمریکا مخصوصا در مقابل ین ژاپن و فرانک سویس شد.

از سوی دیگر انتشار آمارهای اقتصادی در آمریکا و کاهش آمار مدعیان بیمه بیکاری هفتگی آمریکا به پایین ترین رقم ۴۳ ساله گذشته نیز گمانه زنی ها برای افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا را دوباره بیشتر کرده است. بازارها همچنین امیدوار هستند با وعده هایی که دونالد ترامپ برای کاهش مالیات ها و ایجاد رشد اولیه در اقتصاد کشور داده، بتواند پیشرفت بیشتری را رشد اقتصادی تجربه کند که این مسئله موجب افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا و به تبع کاهش قیمت جهانی اونس طلا می شود.

ترامپ سعی کرد با دمیدن روح تازه ای به بازار سهام آمریکا، به ابهامات ایجاد شده درباره برنامه های مالیاتی و اقتصادی در دولت خود پایان دهد، به همین دلیل از شب گذشته با انتشار این خبر طبق وعده های بعد از پیروزی در انتخابات، بازارهای سهام آمریکا رونق خاص یافتند و این موضوع کافی بود تا فروشندگان طلا وارد بازار شوند.

همانطور که می دانیم معمولا تغییرات قیمت در بازار سهام آمریکا با تغییرات قیمت در بازار طلا رابطه ی عکس دارد، یعنی هر چقدر شاخصهای سهام آمریکا با افزایش روبرو شوند، از ارزش اونس طلا کاسته می شود. بنابراین آنچه در این روزها رخ می دهد اثر کردن مسکنی است که دونالد ترامپ در وعده های مالیاتی خود برای تسکین درد اقتصاد آمریکا به آن خورانده است و اگر چنین وعده های داده نمی شد هرگز شاهد رکورد شکنی شاخص سهام داوجونز آمریکا نمی بودیم.

باید توجه داشت از آنجایی که اونس طلا به دلار قیمت گذاری می شود افزایش ارزش دلار سبب می شود تا طلا  برای خریداران با دیگر ارزهای بین المللی به نظر گرانتر برسد و در نتیجه تقاضا پایین آمده و قیمت اونس طلا را نیز کاهش می دهد. بطور کل فلزاتی که به دلار قیمت گذاری می شوند با ارزش این ارز نسبت عکس دارند که مشهود ترین آنها طلاست.

اما جدای از خبر دیشب شاید مهمترین دلیل کاهش اونس طلا کسب سود معامله گرانی باشد که هفته های پیش اقدام به خرید کرده بودند و بسیاری از معامله گران از نزدیکی همان سطح مقاومت ۱۲۴۸ فرصت را برای کسب سود (Profit taking) مناسب دانستند و این مسئله دلیل اصلی تضعیف قیمت جهانی اونس طلا بعد از انتشار خبر برنامه اصلاحات مالیاتی دونالد ترامپ می باشد.

امروز  آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) بدون تغییر همان رقم ۸۳۲٫۵۷۷ تن اعلام شد. لازم به ذکر است امروز در تقویم اقتصادی آمریکا در ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران تنها آمار مقدماتی تمایلات مصرف کنندگان میشیگان آمریکا (پیش بینی بازار ۹۷٫۹ ، رقم قبلی ۹۸٫۵) و آمار مقدماتی انتظارات مصرف کنندگان میشیگان آمریکا ( پیش بینی بازار ۸۹٫۰۰ ، رقم قبلی ۹۰٫۳) اعلام می شوند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا