تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

از شب گذشته که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا وعده داد که مهمترین و بزرگ ترین طرح اصلاحات مالیاتی از زمان ریاست جمهوری ریگان را ظرف دو سه هفته آینده اعلام خواهد کرد (اما جزئیات دقیق تری از آن را منتشر نکرد) همین خبر کافی بود تا ارزش دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی به شدت صعود کند و تمرکز بازارها دوباره به سمت برنامه های ترامپ برای تقویت رشد اقتصادی جلب شود که معامله گران را به خرید بیشتر دلار ترغیب خواهد کرد.

امیدواری بازار به کاهش نرخ مالیات شرکت های آمریکایی باعث تقویت عمده ی شاخص های سهام آمریکا و پشت سر آن ارزش دلار آمریکا مخصوصا در مقابل ین ژاپن و فرانک سویس شده است. از سوی دیگر انتشار آمارهای اقتصادی در آمریکا و کاهش آمار مدعیان بیمه بیکاری هفتگی آمریکا به پایین ترین رقم ۴۳ ساله گذشته نیز گمانه زنی ها برای افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا را دوباره بیشتر کرده است.

بازارها همچنین امیدوار هستند با وعده هایی که دونالد ترامپ برای کاهش مالیات ها و ایجاد رشد اولیه در اقتصاد کشور داده، بتواند پیشرفت بیشتری را در رشد اقتصادی تجربه کند که این مسئله موجب انتظارات بازار از افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا و تقویت شاخص دلار آمریکا می شود.

انتشار خبر اصلاحات مالیاتی ترامپ روح تازه ای به بازار سهام آمریکا و دلار آمریکا بخشیده است و به ابهامات ایجاد شده از برنامه های مالیاتی و اقتصادی را کمی کمرنگ تر کرده است، به همین دلیل از شب گذشته با انتشار این خبر، بازارهای سهام آمریکا رونق خاص یافتند و این موضوع کافی بود تا خریداران دلار آمریکا دوباره وارد بازار شوند.

همانطور که در نمودار پایین دیده می شود حرکت صعودی شاخص جهانی دلار آمریکا (DXY) از سر گرفته شده است و این حرکت افزایشی در مقابل ین ژاپن مشهود است بطوریکه امروز در آستانه جلسه ترامپ رئیس جمهور آمریکا با آبه نخست وزیر ژاپن، قیمت این جفت ارز به بالاترین سطوح خود در ده روز گذشته افزایش یافته است.

تا بدین لحظه شاخص دلار آمریکا قوی ترین رشد هفتگی خود را در مقابل سبدی از ارزهای اصلی بازار از اواسط ماه دسامبر به این سو ثبت کرده است و هم اکنون در بالاترین سطوح خود از روز ۳۰ ژانویه به این سو معامله می شود که با توجه به سخنان دیشب ترامپ و چراغ سبز وی به اعلام طرح اصلاحات مالیاتی، بار دیگر معامله گران دلار آمریکا را ترجیح خواهند داد.

در این صورت، امکان تقویت دلار آمریکا در مقابل یورو چندان بعید نخواهد بود، مضافاً اینکه ممکن است بازار مولفه های سیاسی اخیر و انتخابات پیشرو فرانسه در ماه آوریل را نیز در نظر بگیرد و بدین دلیل حرکت قیمت یورو در مقابل دلار آمریکا کاملاً نزولی است، خصوصاً تثبیت قیمت در زیر سطح ۱٫۰۶۲۱ (پایین ترین سطح ۳۰ ژانویه) روندی نزولی را به ترتیب تا سطوح ۱٫۰۶۰۶ (خط میانگین متحرک ۵۵ روزه گذشته) و ۱٫۰۵۷۱ (پایین ترین سطح ۱۲ ژانویه) به همراه خواهد داشت.

اکنون، وضعیت یورو همچنان دستخوش انتخابات ماه آوریل فرانسه است و هنوز هم اخبار ناخوشایندی از منطقه اتحادیه اروپا به گوش می رسد و سایه نگرانی های سیاسی اتحادیه اروپا هر روز سنگین تر از روز قبل، بر قیمت یورو در مقابل دلار آمریکا سایه می اندازد. به این ترتیب، یورو به ظاهر روزهای سختی را در پیش خواهد داشت و احتمال شروع دور جدیدی از کاهش یورو در مقابل دلار آمریکا بعید نخواهد بود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا