تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود تا زمانیکه قیمت آن پایین سطح مقاومت ۱۲۳۵ (خط فیبوناچی ۱۴٫۶ درصدی) و زیر خط روند افزایشی رسم شده از سطح ۱۱۸۰ تثبیت شده است، دوباره به سوی سطح ۱۲۲۱ (پایین ترین سطح ۱۰ فوریه) دست یابد و از نظر تحلیل تکنیکال این حرکت اصلاحی و نزولی که از سطح ۱۲۴۴ (بالاترین سطح ۸ فوریه) آغاز شده هنوز تکمیل نشده است.

همانطور که در چارت تایم فریم یک ساعته پایین مشاهده می شود این حرکت اصلاحی در قالب سه موج  a , b , c شکل گرفته است که دو موج اول آن تکمیل شده و قیمت هم اکنون در موج c قرار دارد که در این موج حداقل می تواند تا کف موج اول خود یعنی موج a به سوی سطح ۱۲۲۱ حرکت کند و برای امروز مادامیکه پایین سطح مقاومت ۱۲۳۵ تثبیت شده است، سیگنال فروش صادر کرده است.

در چارت پایین این موج موقتا در نزدیکی سطح ۱۲۲۹ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) با حمایت روبرو شده است که اگر امروز بتواند با قدرت از این سطح حمایت عبور کند تارگت ۱۲۲۱ را مشخص می سازد که این سطح در نزدیکی سطح حمایت دیگری در ۱۲۲۰ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از موج افزایشی ۱۱۸۰ – پایین ترین سطح ۲۷ ژانویه به ۱۲۴۴- بالاترین سطح ۸ فوریه) قرار دارد. لازم به ذکر است در حرکت صعودی خریداران تنها در صورت عبور قیمت از سطح ۱۲۳۷ (با تایید شکست مقاومت ۱۲۳۵ که بر روی خط فیبوناچی ۱۴٫۶ درصدی قرار دارد) با تارگت ۱۲۴۰ و ۱۲۴۴ وارد بازار خواهند شد.

از نظر تحلیل فاندامنال نیز امروز افزایش ارزش دلار آمریکا در بازارها مخصوصا در برابر ین ژاپن را می توان یکی از دلایل تضعیف قیمت اونس طلا از نزدیکی سطح مقاومت ۱۲۳۵ به ۱۲۲۹ دانست و ظاهرا بازار نیز چنین کرده و از آنجایی که در جلسه ی بین دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و شینزو آبه نخست وزیر ژاپن در مورد سیاست های ارزی هیچ بحث و گفتگوی نشد.

افزایش دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن نیز به همین دلیل بوده که باعث کاهش قیمت جهانی اونس طلا شده است و این هفته در صورت استمرار موج افزایشی دلار آمریکا در بازارها این مسئله می تواند سرآغاز موجی در جهت تضعیف قیمت اونس طلا به سوی پایین ترین سطح ۱۰ فوریه باشد.

جلسه ی آخر هفته ی گذشته بین ترامپ و آبه زمان مناسبی بود که ترامپ می توانست بصورت کلامی در بازار مداخله کند و تنها با گفتن این جمله که ین ژاپن بیش از حد تضعیف شده از افزایش ارزش دلار خود جلوگیری کند اما چنین نکرد و بنابراین تنها دلیل موجه برای حرکت صعودی امروز دلار آمریکا همین مسئله بوده است.

امروز خبر خاصی در تقویم اقتصادی آمریکا اعلام نمی شود و فردا بیشتر توجهات بازار به شهادت یلن رئیس بانک مرکزی آمریکا معطوف خواهد بود. رئیس بانک مرکزی آمریکا بودن در چنین وضعیتی چندان  ساده نمی نماید و احتمالا یلن نیز ترجیح می دهد تا سخنان چندان قاطعی نگوید و تصمیم گیری های مهم را به آینده محول کند.

با این حال این هفته با توجه به سخنرانی یلن و آمارهای اقتصادی از آمریکا از جمله خرده فروشی، قیمت مصرف کنندگان، قیمت تولیدکنندگان و بازار مسکن به نظر می رسد، پتانسیل لازم برای حرکت قیمت اونس طلا را در اختیار دارد و محرکهای قابل توجهی برای تعیین جهت حرکت بازار به شمار می روند. لازم به ذکر است آمار کل موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) به ۸۳۶٫۷۲۵ تن رسید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا