تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا انتظار می رود قیمت آن تا قبل از خبر ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران یعنی سخنرانی یلن رئیس بانک مرکزی آمریکا بین حمایت ۱۲۲۰ و مقاومت ۱۲۳۰ در روندی خنثی در نوسان باشد و بعد از آن با شکست یکی از سطوح فوق جهت بازار مشخص گردد. از این رو برای امروز باید منتظر شکسته شدن یکی از این دو سطح شد تا جهت حرکت بازار مشخص شود.

برای امروز افزایش قیمت به بالای سطح مقاومت ۱۲۳۰ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) می تواند موجب صدور سیگنال خرید و افزایش تا سطح ۱۲۳۵ (خط فیبوناچی ۱۴٫۶ درصدی) گردد و در صورت شروع حرکت نزولی، کاهش قیمت به پایین سطح ۱۲۲۰ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) منجر به کاهش تا سطح ۱۲۱۲ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) می شود. اخبار متعددی که امروز در بازار منتشر خواهد شد، می تواند پتانسیل لازم برای حرکت و خروج از روند خنثی را برای اونس طلا فراهم آورد. در این میان، بی شک، سخنرانی یلن توجه خاص معامله گران اونس طلا را به خود جلب خواهد کرد.

امروز در اوایل بازار آسیا انتشار خبری مبنی بر استعفای «مایکل فلین Michael Flynn» مشاور امنیت ملی دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا که نخستین بحران در کاخ سفید ارزیابی می شود مقداری منجر به کاهش ارزش دلار آمریکا در بازارها و تقویت قیمت جهانی اونس طلا به سوی سطح مقاومت ۱۲۳۰ شده است.

گفته شده که مایکل فلین به خاطر رسوایی های مربوط به تماس های پنهانی با روسیه استعفا کرده است. امروز شاید برای معامله گران طلا نقطه عطفی باشد، گزارش کاری یلن رئیس بانک فدرال به پنل مشترک سنا و کنگره آمریکا که هر شش ماه یکبار ارایه می شود، سخنرانی و سوال و جوابهایی که مطرح خواهد شد، می تواند بخوبی چشم اندازی از سیاستهای پولی ایالات متحده برای معامله گران بازار ترسیم کند.

از این رو امروز بیشتر توجهات بازار به شهادت یلن رئیس بانک مرکزی آمریکا (FOMC) در ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران معطوف خواهد بود. رئیس بانک مرکزی آمریکا بودن در چنین وضعیتی چندان ساده نمی نماید و احتمالا یلن نیز ترجیح می دهد تا سخنان چندان قاطعی در مورد افزایش نرخ بهره در ماه مارس نگوید و تصمیم گیری های مهم را به آینده و مشخص شدن سیاست های مالی ترامپ محول کند.

با این حال سخنرانی امروز یلن اگر به نکته خاصی اشاره داشته باشد پتانسیل لازم برای حرکت قیمت اونس طلا را در اختیار دارد و محرکهای قابل توجهی برای تعیین جهت حرکت بازار به شمار می رود. در مجموع، گزارش رئیس بانک فدرال به سنا برای بازار بسیار قابل اهمیت و مهم تحلیل می شود و می تواند آینده وضعیت اونس طلا را تا حد زیادی مشخص نماید.

در صورتیکه یلن در لابه لای حرفهای خود اشاره ی به افزایش نرخ بهره در ماه مارس یا سه پله افزایش نرخ بهره در سال جاری نکند یا در اصطلاح لحن ملایمی (Dovish) داشته باشد، این مسئله می تواند موجب شکست سطح مقاومت ۱۲۳۰ و افزایش قیمت جهانی اونس طلا شود اما از سوی دیگر اگر یلن به افزایش نرخ بهره در ماه مارس یا سه پله افزایش در سال جاری اشاره کند و یا در اصطلاح لحن تندی (Hawkish) در لابه لای سخنرانی امروز خود داشته باشد این مسئله منجر به کاهش قیمت اونس طلا می شود. از این رو بهتر است تا ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران منتظر سخنرانی یلن بود.

لازم به ذکر است امروز قبل از سخنرانی یلن ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران آمار قیمت تولیدکنندگان آمریکا (PPI) برای ماه ژانویه اعلام می شود و انتظار می رود همانند رقم قبلی %۰٫۳ و در دوره سالانه از %۱٫۶ به %۱٫۵ تغییر یابد و برای آمار خالص قیمت تولیدکنندگان آمریکا (Core PPI) پیش بینی می شود همانند رقم قبلی %۰٫۲ و در دوره سالانه از %۱٫۶ به %۱٫۱ تغییر یابد. هر چند امروز چند تن از اعضای بانک مرکزی آمریکا ( لکر، کاپلن و لکهارت) سخنرانی خواهند داشت اما همانطور که در بالا بدان اشاره کردیم عمده توجهات به سوگند و شهادت یلن در ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران معطوف است که بر قیمت جهانی اونس طلا تاثیر گذار خواهد بود.

همچنین امروز مشخص شد که آمار کل موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) از ۸۳۶٫۷۲۵ تن به ۸۴۰٫۸۷۲ تن افزایش یافته است و معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطه ی بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا در میان مدت دارد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا