تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

آغاز حرکت بازار در معاملات روز سه شنبه با انتشار خبر استعفای مشاور امنیت ملی دولت دونالد ترامپ مقداری به کاهش دلار آمریکا در برابر ین ژاپن انجامید و اعلام رشد تورم قیمت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان چین به تقویت سایر ارزهای کالایی نظیر دلار استرالیا و دلار کانادا کمک کرد.

در این هیاهو، قیمت جهانی اونس طلا بود که پیروزمندانه در بازارها تقویت شد و توانست از سطح مقاومت ۱۲۳۰ عبور کند و در صعودی دیگر به سطح مقاومت ۱۲۳۵ نزدیک شود اما اگر موفق به شکست این سطح مقاومت نشود و لحن یلن نیز تند باشد منجر به کاهش مجدد قیمت به سوی سطح ۱۲۱۹ (پایین ترین سطح روز گذشته) خواهد شد و شکست آن سیگنال فروش جدیدی برای اونس طلا با هدف های ۱۲۱۲ و ۱۲۰۵ صادر خواهد کرد.

گفته می شود که امروز مایکل فلین مشاور امنیت ملی دولت ترامپ به خاطر رسوایی های مربوط به تماس های پنهانی با روسیه استعفا کرده است و به نظر می رسد که عدم اطمینان بازارها از سیاست دونالد ترامپ و حداقل تا زمانیکه ترامپ محرک های حمایتی و طرح کاهش مالیات خود را اعلام نکرده است، به کاهش انتظارات برای اقدام ماه آتی بانک فدرال در افزایش نرخ بهره بانکی تاثیرگذار باشد.

از این رو امروز شاید برای فعالان بازار نقطه عطفی باشد و گزارش کاری یلن رئیس بانک مرکزی آمریکا به پنل مشترک سنا و کنگره آمریکا که هر شش ماه یکبار ارایه می شود، سخنرانی و سوال و جوابهایی که مطرح خواهد شد، می تواند بخوبی چشم اندازی از سیاستهای پولی ایالات متحده برای معامله گران بازار ترسیم کند و گزارش امروز رئیس بانک فدرال رزرو آمریکا به سنا برای بازار بسیار قابل اهمیت و مهم تحلیل می شود و می تواند از نظر بنیادی آینده وضعیت شاخص جهانی دلار آمریکا (DXY) را تا حد زیادی مشخص نماید.

در صورتیکه یلن در لابه لای حرفهای خود اشاره ی به افزایش نرخ بهره در ماه مارس یا سه پله افزایش نرخ بهره در سال جاری نکند یا در اصطلاح لحن ملایمی (Dovish) داشته باشد، این مسئله می تواند موجب تضعیف شاخص دلار آمریکا شود اما از سوی دیگر اگر یلن به افزایش نرخ بهره در ماه مارس یا سه پله افزایش در سال جاری اشاره کند و یا در اصطلاح لحن تندی (Hawkish) در لابه لای سخنرانی امروز خود داشته باشد این مسئله موجب تقویت دلار آمریکا در بازارها می شود. از این رو بهتر است تا ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران منتظر سخنرانی یلن بود.

برای امروز حرکت اصلاحی قیمت یورو در مقابل دلار آمریکا از نزدیکی سطح حمایت ۱٫۰۵۸۴ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی از ۱٫۰۳۴۰ به ۱٫۰۸۲۹) به منطقه مقاومت ۱٫۰۶۳۰ تا ۱٫۰۶۶۰ (ابر اندیکاتور ایچیموکوی ساعتی) و ۱٫۰۶۵۰ (نزدیکی خط میانگین متحرک ۱۰۰ ساعته گذشته) فرصتهای مناسبی برای ورود مجدد فروشندگان یورو در آستانه ی انتخابات فرانسه در ماه آوریل ایجاد کرده است.

از نظر تحلیل تکنیکال با توجه به قرار گرفتن قیمت یورو در پایین خط میانگین متحرک ۵۵ روزه گذشته (۱٫۰۶۰۴) اندیکاتورهای روزانه به شروع حرکت کاهشی به سوی سطوح ۱٫۰۵۸۴ و ۱٫۰۵۶۵ اشاره می کنند. در این مسیر، سطح حمایت اولیه بر روی ۱٫۰۵۸۴ و پس از آن در سطح ۱٫۰۵۶۵ (کف ابر اندیکاتور ایچیموکوی روزانه) تشکیل شده اند. شکسته شدن سطح حمایت ۱٫۰۵۶۵، هدف نزولی ۱٫۰۵۲۶ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) و در ادامه سطوح ۱٫۰۵۰۰ و ۱٫۰۴۵۰ را برای یورو در مقابل دلار آمریکا نمایان خواهد ساخت.

در سایر تحولات امروز ارزش پوند در بازارها در مقابل ارزهای اصلی با کاهش مواجه شد و از بالاترین نرخهای ۱ ماهه گذشته خود در برابر دلار آمریکا تضعیف شد که دلیل اصلی آن اعلام ضعیف تورم انگلیس بود که کمتر از حد پیش بینی های بازار اعلام شد. شاخص بهای مصرف کننده (CPI) یکی از مهمترین فاکتورهای تاثیرگذار در شناخت میزان تورم است که بانک مرکزی انگلیس (BoE) در تعیین سیاستهای نرخ بهره خود توجه دقیقی به آن دارد که امروز پایین تر از حد انتظارات بازار اعلام شد.

امروز آمار قیمت مصرف کنندگان انگلیس (CPI) در ماه ژانویه همانند پیش بینی بازار %۰٫۵- کاهش یافت و در دوره سالیانه %۱٫۸ اعلام شد که این رقم پایین تر از حد پیش بینی ها بازار %۱٫۹ بود. آمار سالیانه خالص قیمت مصرف کنندگان انگلیس در ماه ژانویه %۱٫۶ اعلام شد که این رقم نیز کمتر از حد پیش بینی بازار %۱٫۸ بود. از سوی دیگر آمار بهای خرده فروشی انگلیس در ماه ژانویه %۰٫۶- و در دوره سالیانه %۲٫۶ اعلام شدند که هر دو آنها پایین تر از حد پیش بینی های بازار %۰٫۴- و %۲٫۸ بودند و بلافاصله بعد از اعلام این خبر بود که ارزش پوند در بازارها کاهش یافت.

از منظر تحلیل تکنیکال در جفت ارز پوند – دلار آمریکا که کندل روزانه را تا بدین لحظه در زیر سطح مقاومت ۱٫۲۵۱۵ (خط میانگین متحرک ۱۰ روزه گذشته) به پایان برده است، انتظار می رود که از این پس سد محکمی برای ادامه حرکت صعودی پوند باشد و در صورتیکه قیمت آن موفق به شکست سطح حمایت ۱٫۲۴۳۰ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از موج افزایشی ۱٫۱۹۸۳ به ۱٫۲۷۰۶) شود منجر به کاهش به سوی سطح حمایت بعدی ۱٫۲۳۴۴ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) می شود که در نزدیکی پایین ترین سطح هفته ی گذشته در سطح ۱٫۲۳۴۷ قرار دارد.

تارگت نزولی بعدی پوند نیز بر روی سطح ۱٫۲۲۵۹ یعنی جاییکه خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی وجود دارد دیده می شود و کف ابر ایچیموکوی روزانه بر روی سطح حمایت ۱٫۲۴۴۱ قرار دارد و خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه گذشته نیز بر روی سطح حمایت ۱٫۲۴۳۰ تشکیل شده است و با توجه به کاهش انتظارات بازار از افزایش زودهنگام نرخ بهره بانک مرکزی انگلیس، انتظار کاهش پوند تا نزدیکی این سطوح حمایت و پایین تر نیز وجود دارد.

در هر صورت برای امروز کلیدی ترین خبر این هفته، گزارش یلن به سنای آمریکا باشد که می تواند زوایای پنهان وضعیت اقتصادی آمریکا را برای همگان روشن تر کند. سخنرانی یلن رئیس بانک فدرال امروز بعد از ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران شروع خواهد شد و ممکن است نوسانات شدیدی را برای ارزهای مقابل دلار آمریکا به همراه داشته باشد. منتظر می مانیم…

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا