تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود چنانچه به همین صورت در پایین سطح مقاومت ۱۲۳۰ تثبیت شود، می تواند با شکست سطح حمایت ۱۲۲۰ تا حدود سطح حمایت بعدی ۱۲۱۲ کاهش یابد و از نظر تحلیل تکنیکال به نظر می رسد موج اصلاحی از سطح ۱۲۴۴ (بالاترین سطح ۸ فوریه) در موج کاهشی c از سرگرفته شده است و بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن هدف این موج نزولی را در سطح ۱۲۱۰ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی از موج c) نشانه گرفته است.

در نمودار پایین این حرکت اصلاحی توسط یک سری از سطوح فیبوناچی ریتریسمنت از موج افزایشی ۱۱۸۰ (پایین ترین سطح ۲۷ ژانویه) به ۱۲۴۴ تحت کنترل قرار گرفته است و همانطور که در چارت پایین دیده می شود در حال حاضر قیمت اونس طلا با سطح حمایت ۱۲۲۰ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) روبرو است که اگر موفق به شکست آن شود منجر به صدور سیگنال فروش و کاهش قیمت به ترتیب به سوی سطوح ۱۲۱۲ و ۱۲۱۰ می شود. لازم به ذکر است در حرکت صعودی تنها به شرط شکسته شدن سطح مقاومت ۱۲۳۰ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) موجب افزایش به سطح مقاومت ۱۲۳۵ (خط فیبوناچی ۱۴٫۶ درصدی) می شود.

از منظر تحلیل فاندامنتال اگر اندک تردیدی برای بعضی از اقتصاددانان درباره افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در سال جاری باقی مانده بود پس از شهادت دیروز یلن رئیس بانک فدرال در برابر کمیته بانکی سنا از میان رفت و در حال حاضر تنها بحث بر سر زمان مرحله بعدی افزایش نرخ بهره است، ماه مارس یا ماه مه یا ماه ژوئن؟

هرچند وی همچنان نسبت به مسئله عدم قطعیت از سیاست های مالی دونالد ترامپ حساس است اما سخنان وی نشان داد که مقامات بانک مرکزی آمریکا چندان نسبت به افزایش سه پله نرخ بهره در سال جاری بی تفاوت نیستند و در چنین شرایطی افزایش نرخ بهره را در جلسات آتی صلاح می دانند. لحن تند یلن در مورد افزایش نرخ بهره موجب شد تا دلار آمریکا به میزان قابل توجهی در برابر ین ژاپن تقویت شود که این امر به تقویت دلار در بازارها و کاهش یورو و اونس طلا منجر شده است.

امروز خرده فروشی و قیمت مصرف کنندگان ایالات متحده اعلام می شود و بازار در این عدد به دنبال جواب این سوال می گردد که آیا قدرت بازار کار موجب تقویت خرجکرد آمریکاییها شده است یا خیر؟  اگر جواب مثبت باشد هیچ تردیدی نباید داشت که انتظارات بازار برای افزایش نرخ بهره بانک فدرال در جلسات آتی دوباره افزایش خواهد یافت که نتیجه ی آن تقویت دلار و تضعیف اونس طلا خواهد بود.

این دو شاخص (CPI &RS) که امروز اعلام می شوند تاثیر بسیار بالایی بر تصمیم مقامات فدرال رزرو دارند و بازیگران بازار نیز به نیکی از این موضوع آگاهند. اما اخبار درجه دو تری نیز وجود دارند، شاخص امپایر استیت، بکارگیری ظرفیتهای تولیدی و شاخص تولیدات صنعتی که به هرحال دارای اهمیت هستند هرچند که مانند شاخص تورم و خرده فروشی بر بازار تاثیر زیادی ندارند.

امروز ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران همزمان با شاخص خرده فروشی ، شاخص بهای مصرف کنندگان اعلام می شود و از آنجایی که دیروز شاخص بهای تولیدکنندگان آمریکا بالاتر از حد پیش بینی ها اعلام شد و این دو شاخص نیز همبستگی بالایی با یکدیگر دارند، برای امروز احتمال افزایش بهای مصرف کنندگان آمریکا نیز وجود دارد و از این جهت مهم محسوب می شود.

یلن در سخنرانی دیروز خود که منجر به تقویت دلار و تضعیف اونس طلا شد صراحتا اشاره به افزایش نرخ بهره کرد و به تعویق انداختن آن را خطر جدی و افزایش تهاجمی نرخهای بهره را رکود اقتصادی برای ایالات متحده دانست و اگر نگاه او درست باشد این موضوع نیز به تقویت دلار و تضعیف اونس طلا کمک می کند. در کل در حال حاضر مسئله تنها سرعت افزایش نرخ بهره ایالات متحده می باشد و نه انجام یا عدم انجام آن. به عبارتی گمانه زنیها پیرامون اینست، ماه مارس یا ماه مه یا ماه ژوئن ؟ و سوالاتی از این قبیل.

بنابراین اوضاع اونس طلا بعد از سخنرانی یلن چندان جالب نیست و هر چند ممکن است بازگشت های تکنیکی را از نزدیکی سطح حمایت ۱۲۲۰ شاهد باشیم اما در کل تا زمانیکه قیمت آن پایین سطوح مقاومت ۱۲۳۰ و ۱۲۳۵ تثبیت شده است، روند آن همچنان نزولی است. امروز آمار کل موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) نیز بدون تغییر همان رقم ۸۴۰٫۸۷۲ تن اعلام شد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا