تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLH7) پیش بینی می شود قیمت آن به سوی سطح حمایت ۵۲٫۱۶ دلار در هر بشکه کاهش یابد که این موضوع را بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت و الگوی گوه (wedge) در نمودار تایم فریم یک ساعته پایین به وضوح نشان داده است.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این تجزیه و تحلیل فیبوناچی براساس موج افزایشی قیمت از سطح ۴۲٫۲۰ (پایین ترین سطح ۱۴ نوامبر ۲۰۱۶) به ۵۵٫۲۴ (بالاترین سطح ۳ ژانویه) صورت گرفته است و این مسئله نشان می دهد که قیمت نفت آمریکا توانسته به پایین سطح حمایت ۵۳٫۳۴ (خط فیبوناچی ۱۴٫۶ درصدی) کاهش یابد و هدف نزولی بعدی بر روی سطح ۵۲٫۱۶ نشانه گرفته است و قرار گرفتن قیمت در موج نزولی e نیز به استمرار این موج نزولی به سوی خط روند پایینی از الگوی گوه یعنی به حوالی سطح ۵۱٫۳۰ اشاره دارد.

لازم به ذکر است در حرکت صعودی تنها به شرط خارج شدن قیمت از بالای خط روند الگوی گوه و شکست کامل سطح مقاومت ۵۴٫۳۳ این الگو را به یک الگوی ادامه دهنده افزایشی تبدیل خواهد کرد. با این حال از آنجایی که بامداد امروز آمار موجودی ذخایر هفتگی انجمن نفت آمریکا (API) به میزان ۹٫۹۴۰+ میلیون بشکه افزایش یافت و بالاتر از رقم پیش بینی ۳٫۵۰۰+ میلیون بشکه بود، در حال حاضر قیمت نفت آمریکا در پایین سطح ۵۳٫۳۴ قرار دارد و احتمال ریزش آن تا سطح ۵۲٫۱۶ وجود دارد.

در چارت زیر در صورتیکه سطح ۵۲٫۱۶ نیز شکسته شود می توان موج تضعیف قیمت نفت آمریکا را تا سطح ۵۱٫۳۰ یعنی مماس با خط روند پایینی الگوی گوه در نمودار پایین انتظار داشت. گفتنی است امروز در ساعت ۱۹:۰۰ به وقت تهران آمار موجودی ذخایر هفتگی نفت آمریکا (پیش بینی بازار ۳٫۵۱۳+ میلیون بشکه، رقم قبلی ۱۳٫۸۳۰+ میلیون بشکه) اعلام می شود و اگر رقم نهایی بالاتر از حد پیش بینی ها باشد، منجر به کاهش قیمت نفت آمریکا در لحظه انتشار خبر خواهد شد.

در نمودار بعدی برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRJ7) پیش بینی می شود قیمت آن دوباره به سوی سطح حمایت ۵۵٫۳۸ کاهش یابد و چنانچه این سطح حمایت نیز شکسته شود به سوی سطوح ۵۵٫۰۶ و ۵۵٫۰۲ ریزش خواهد کرد. همانطور که در چارت بعدی دیده می شود این سطح حمایت ۵۵٫۳۸ بر روی خط فیبوناچی ۵۰ درصدی از ۵۶٫۸۸ (بالاترین سطح ۱۰ فوریه) و در موج نزولی c تشکیل شده است.

در نمودار بعدی این موج به همراه امواج قبلی درون یک کانال افزایشی قرار گرفته اند که نشان می دهد قیمت نفت برنت بعد از برخورد به کف کانال (مماس با سطوح حمایت ۵۵٫۰۶ و ۵۵٫۰۲) می تواند دوباره به سوی سطوح مقاومت ۵۶٫۳۲ و ۵۶٫۴۴ حرکت کند. از نظر تحلیل تکنیکال بعد از تکمیل شدن این موج اصلاحی، موج افزایشی بعدی از قدرت و توانایی زیادی برای افزایش تا سطوح ۵۶٫۷۵ و ۵۶٫۸۸ برخوردار است.

همانطور که در بالا بدان اشاره کردیم برای امروز چنانچه قیمت نفت برنت موفق به شکست سطح حمایت ۵۵٫۳۸ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) شود منجر به صدور سیگنال فروش و کاهش به سوی سطوح حمایت بعدی ۵۵٫۰۶ و ۵۵٫۰۲ یعنی به ترتیب جاییکه خطوط فیبوناچی ۵۰ درصدی و ۶۱٫۸ درصدی قرار دارند، می شود.

در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف های بعدی آن به محض شکست سطح حمایت ۵۵٫۳۸ دلار در هر بشکه به وضوح مشخص شده اند. گفتنی است امروز در ساعت ۱۹:۰۰ به وقت تهران آمار موجودی ذخایر هفتگی نفت آمریکا (پیش بینی بازار ۳٫۵۱۳+ میلیون بشکه، رقم قبلی ۱۳٫۸۳۰+ میلیون بشکه) اعلام می شود و اگر رقم نهایی بالاتر از حد پیش بینی ها باشد، منجر به کاهش قیمت نفت برنت دریای شمال در لحظه انتشار خبر خواهد شد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن