تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

سخنرانی دیروز یلن رئیس بانک مرکزی آمریکا (FOMC) در مقابل کمیته بانکی سنای این کشور از عزم راسخ مدیران اجرایی بانک مرکزی آمریکا برای مقابله با تورم و افزایش نرخ بهره خبر می داد. یلن بار دیگر با اشاره مستقیم به رشد تورم و تقویت بازار کار، اذهان بازار را برای پذیرش افزایش نرخ بهره بانکی در جلسات آتی بانک فدرال آماده ساخت. اکنون پس از اعلام قوی آمارهای تورم و خرده فروشی آمریکا این امید برای خریداران دلار بوجود آمده که شاید در جلسه ۱۵ مارس، بانک فدرال اینگونه عمل کند و بدنبال آن، تا آخر سال جاری میلادی شاهد دو پله افزایش دیگر در نرخ بهره بانک فدرال باشیم.

با توجه به آنکه بانک فدرال حد مطلوب خود از میزان تورم را رقم ۲% قرار داده است، ثبت سریع ترین افزایش رشد آمار قیمت مصرف کنندگان و خرده فروشی در پنج ساله گذشته می تواند نشانه های بیشتر رشد تورمی را نشان دهد و این همان موضوعی است که یلن روز گذشته در گزارش خود به سنا بدان اشاره کرد و از پدیدار شدن نشانه های تورم به سوی هدف بانک فدرال سخن گفت. بدین ترتیب، در صورت گرم شدن زبانه های تورمی، بار دیگر سناریوی افزایش نرخ بهره را که در جلسه ماه دسامبر بانک فدرال در خاطره بازار باقی مانده بود، احیا خواهد شد.

  • CPI شاخص اندازه گیری کننده “میانگین تغییر قیمت کالاها و خدماتی است  که شهروندان آمریکا در طول یک زمان مشخص خریداری می کنند.  این شاخص هر ماه اندازه گیری و در دو گروه منتشر می شود:  ۱-  شاخص CPI برای کارمندان و حقوق بگیران شهری (CPI-W) که بیش از ۳۲% جمعیت کل ایالات متحده آمریکا را تشکیل می دهند  و ۲- شاخص CPI برای تمامی مصرف کنندگان شهری (CPI-U) که گروههایی از قبیل متخصصان، مدیران و کارکنان بخشهای فنی، کارفرمایان، کارگران نیمه وقت، بیکاران، بازنشستگان  ونیز کسانی که جزء نیروی کار بشمار نمی روند، را در برمی گیرد.
  • شاخص CPI بر اساس تغییرات قیمت در محصولات غذایی، پوشاک، مسکن، انرژی و سوخت، کرایه های حمل و نقل، هزینه های درمانی و دندانپزشکی، خدمات پزشکی، دارو، و سایر اقلام مورد مصرف روزانه مردم محاسبه می شود. قیمت تمامی این اقلام از ۸۷ ناحیه شهری از سراسر ایالات متحده و از حدود ۵۰۰۰۰ خانوار و نیز در حدود ۲۳۰۰۰ فروشگاه کوچک، سوپرمارکت، بیمارستان، پمپ بنزین و سایر بخشهایی که تامین کننده محصولات مورد استفاده روزانه مردم هستند، سوال می شود. همچنین مالیاتی که بر اینگونه کالاها اعمال می شود نیز مورد محاسبه قرار می گیرد. قیمت سوخت و انرژی، از تمامی مراکزی که در این ۸۷ ناحیه شهری قرار دارند نیز سوال می شود.
  • برای اطلاع از قیمت سایر اقلام و خدمات نیز، محدوده ۸۷ ناحیه شهری را به سه قسمت مختلف جغرافیایی تقسیم می کنند و هر ماه از یکی از این سه ناحیه سوال می شود. تمامی این اطلاعات توسط مامورین مراجعه کننده و یا با تلفن از مردم جمع آوری می شود. شاخص بهای مصرف کننده یکی از مهمترین فاکتورهای تاثیرگذار در شناخت میزان تورم است که بانک فدرال رزرو آمریکا در تعیین سیاستهای نرخ بهره خود توجه دقیقی به آن دارد.

در حال حاضر، جو روانی بازار پس از سخنان یلن و آمارهای قوی خرده فروشی و قیمت مصرف کنندگان در انتظار یافتن نشانه هایی از رشد تورم است و در صورت تایید این موضوع، احتمال شروع دور جدیدی از تقویت دلار آمریکا بعید نخواهد بود. باید باور داشت که همین نظریه تا کنون خریداران دلار را در طی یازده روز گذشته پیروز بازار نگاه داشته است.

می توان از هم اکنون با جرات بیشتری اطمینان داشت که بانک فدرال نرخ بهره بانکی آمریکا را باز هم یک قدم به جلو خواهد برد و به رقم %۱٫۰۰خواهد رساند. امروز یلن رئیس بانک مرکزی آمریکا در مقابل مجلس نمایندگان کمیته خدمات مالی آمریکا سخنرانی خواهد کرد و انتظار می رود صحبت های دیروز خود در مقابل کمیته بانکداران سنای آمریکا را تکرار کند.

شایان ذکر است که امروز آمار قیمت مصرف کنندگان آمریکا (CPI) در ماه ژانویه به میزان %۰٫۶ و در دوره سالیانه %۲٫۵ افزایش یافتند و هر یک به ترتیب بالاتر از حد پیش بینی های بازار %۰٫۳ و %۲٫۴ بودند. در خبری دیگر آمار خالص قیمت مصرف کنندگان آمریکا Core CPI (میزان تورم به استثنای رشد قیمت در دو بخش غذا و انرژی) در ماه ژانویه به میزان %۰٫۳ و در دوره سالیانه %۲٫۳ افزایش یافتند و هر یک به ترتیب بالاتر از حد پیش بینی های بازار %۰٫۲ و %۲٫۱ بودند. آمار خرده فروشی آمریکا نیز در ماه ژانویه به میزان %۰٫۴ افزایش یافت و بالاتر از حد پیش بینی بازار %۰٫۱ بود. آمار خالص خرده فروشی آمریکا میز در ماه ژانویه %۰٫۸ افزایش یافت و بالاتر از حد پیش بینی بازار %۰٫۴ بود

برای شاخص جهانی دلار آمریکا همانطور که در چارت پایین دیده می شود قیمت کاملاً در بالای سطح ۱۰۱٫۵۲ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) تثبیت شده است و شکسته شدن آن راه را برای رسیدن قیمت به سطح ۱۰۱٫۸۰ هموار خواهد کرد و در ادامه، احتمال امتداد تا سطوح ۱۰۲٫۵۰ و ۱۰۲٫۹۵ وجود دارد و خود را یک گام دیگر به سطح ۱۰۳٫۸۲ نزدیک تر خواهد کرد.

در قیمت پوند در مقابل دلار آمریکا بعد از اعلام ضعیف آمار میانگین درآمدهای نقدی انگلیس به پایین سطح ۱٫۲۴۲۴ (خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه گذشته) کاهش یافته و هدف های نزولی به ترتیب بر روی سطوح ۱٫۲۳۴۴ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) و ۱٫۲۳۰۹ (کف ابر اندیکاتور ایچیموکوی روزانه) در نظر گرفته شده است و در حرکت های اصلاحی با سطوح مقاومت ۱٫۲۴۲۴ و ۱٫۲۴۳۰ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) ، ۱٫۲۴۷۴ و ۱٫۲۴۸۸ (خط میانگین متحرک ۱۰ روزه گذشته) قرار دارند.

در جفت ارز یورو – دلار آمریکا نیز قیمت آن کاملا در پایین سطح ۱٫۰۶۰۴ (خط میانگین متحرک ۵۵ روزه گذشته) تثبیت شده است و با شکست کف ابر اندیکاتور روزانه ایچیموکو) در مسیر کاهشی به سوی سطح ۱٫۰۵۰۰ و ۱٫۰۴۵۴ (پایین ترین سطح ۱۱ ژانویه) قرار دارد که این امر دلیلی جز تضعیف یورو و آینده رو به ضعف آن در آستانه ی انتخابات فرانسه در ماه آوریل، بیشتر شدن اختلاف نرخ بازدهی اوراق قرضه آلمان با آمریکا و نگرانی ها از رد کمک مالی به یونان در جلسه ۲۰ فوریه ندارد.

در سایر تحولات در جفت ارز دلار آمریکا – ین ژاپن قیمت آن در تلاش برای افزایش به سوی سطوح ۱۱۵٫۰۳ (خط میانگین متحرک ۵۵ روزه گذشته) و ۱۱۵٫۰۹ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) می باشد و شکسته شدن سطح خط تنکان سن در اندیکاتور روزانه ایچیموکو موجب افزایش قیمت این جفت ارز شده است. در صورت تثبیت قیمت در بالای سطح ۱۱۵٫۱۰ و از آنجایکه پس از آن سطح مقاومت خاصی در مقابل این جفت ارز نخواهد بود، امکان صعود بیشتر به سوی سطوح ۱۱۵٫۹۲ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) و ۱۱۶٫۵۰ (سقف ابر اندیکاتور ایچیموکوی روزانه) و پس از آن سطح ۱۱۸٫۶۰ (بالاترین سطح ماه ژانویه ۲۰۱۷) وجود خواهد داشت.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا