تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا در صورت عبور قیمت از سطح ۱۲۳۷ احتمال افزایش دوباره قیمت به سوی سطح مقاومت ۱۲۴۸ وجود دارد و به نظر می رسد حرکت اصلاحی که قبلا از این سطح شروع شده بود در حوالی همان سطح حمایت ۱۲۱۸ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) تکمیل شده باشد.

در نمودار روزانه پایین این سطح مقاومت ۱۲۴۸ بر روی خط فیبوناچی ۵۰ درصدی از موج نزولی ۱۳۷۴ (بالاترین سطح ۶ جولای ۲۰۱۶) به ۱۱۲۲ (پایین ترین سطح ۱۵ دسامبر ۲۰۱۶) قرار دارد و با توجه به عدم توانایی قیمت اونس طلا در تثبیت پایین سطح حمایت های ۱۲۱۸ و ۱۲۱۶ (خط میانگین متحرک ۲۱ روزه گذشته) و افزایش شارپی که در معاملات روز گذشته شاهد بودیم این احتمال می رود که خریداران از بالای سطح ۱۲۳۷ وارد بازار شوند.

از نظر تحلیل تکنیکال موج اصلاحی قیمت از سطح ۱۲۴۴ (بالاترین سطح ۸ فوریه) در قالب سه موج شکل گرفته است که موج سوم در نزدیکی سطح حمایت ۱۲۲۰ به اتمام رسیده است. این سطح حمایت بر روی خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از موج افزایشی ۱۱۸۰ (پایین ترین سطح ۲۷ ژانویه) به ۱۲۴۴ تشکیل شده است.

از این رو احتمال شکسته شدن سطح ۱۲۳۷ (بالاترین سطح ۱۰ فوریه) وجود دارد که اگر امروز اینچنین شود، هدف بعدی، افزایش دوباره قیمت به سطح ۱۲۴۸ خواهد بود لازم به ذکر است برای امروز هر گونه حرکت اصلاحی و نزولی محدود به نزدیکی سطح حمایت ۱۲۳۰ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) خواهد بود.

از منظر تحلیل فاندامنتال بعضی مواقع بازار بازیگران خود را متعجب می کند و روز گذشته دقیقا یکی از این موارد بود، همه ی خبرهای روز گذشته آمریکا (آمار خرده فروشی و قیمت مصرف کنندگان) قوی تر از حد پیش بینی های بازار اعلام شدند و برخی از اعضای بانک مرکزی آمریکا نیز به افزایش سه پله نرخ بهره در سال جاری اشاره کردند اما قیمت اونس طلا بعد از رسیدن به سطح ۱۲۱۶ (خط میانگین متحرک ۲۱ روزه گذشته) با افزایش روبرو شد و هم اکنون در نزدیکی سطح مقاومت ۱۲۳۵ قرار دارد.

آمار خرده فروشی آمریکا در ماه ژانویه بیش از حد انتظارات اعلام شد و قیمت مصرف کنندگان نیز بیشترین رشد خود را تقریبا در چهار ساله گذشته ثبت کرد. افزایش خرده فروشی نشانه ی مثبتی بود و در یک کلام پیامش این بود که اقتصاد آمریکا اقتصادی است آزاد و وابسته به خرجکرد مصرف کنندگان و نگاه بازار به تمامی شاخصها به این دلیل است که به دنبال جواب به این پرسش می گردند که آیا خانوارهای امریکایی همچنان قدرت خرید دارند؟

به نظر می رسد که این قدرت در حال افزایش است و احتمالا پیش بینی یلن دال بر سال بهبود و رشد اقتصادی برای آمریکایی ها به وقوع خواهد پیوست. اما برخلاف اخبار مثبت، قیمت اونس طلا هر چند بعد از اعلام شاخص ها مقداری تضعیف شد اما سرانجام موفق به بهبود اوضاع گشت و برغم وجود اخبار موافق در جهت مخالف حرکت کرد و شاخص خرده فروشی و قیمت مصرف کنندگان ایالات متحده را شاهد مدعا گرفتیم.

ظاهرا اینگونه رفتارها در کوتاه مدت سناریوی اصلی بازار است و عصر دیروز نیز یکی دو ساعتی  پس از اعلام خرده فروشی و تورم آمریکا هرچند که بالاتر از حد انتظار اعلام شدند اما اونس طلا بیشتر از سطح ۱۲۱۶ نتوانست کاهش یابد. این مسئله موجب کاهش ارزش دلار آمریکا از بالاترین نرخهای یک ماهه اخیر در برابر دیگر ارزها شد و از آنجاییکه که خبر خاصی در آن ساعت نداشتیم این سوال پیش می آید که علت اصلی این موج چه بود؟

قطعا CPI آمریکا نمی تواند علت اصلی باشد چون اولا این شاخص بالاتر از حد انتظار اعلام شد و همچنین آمار خرده فروشی نیز قوی تر از حد پیش بینی ها بودند و ثانیا بلافاصله پس از اعلام این اخبار دلار آمریکا ضعیف شد و چند دقیقه پس از آن بود که موج تقویت اونس طلا از راه رسید.  برای پیدا کردن دلیل اصلی باید کمی بیشتر فکر کرد.

در واقع قیمت اونس طلا علی رغم اخبار مثبت اقتصادی آمریکا در روز چهارشنبه در خصوص احتمال بسیار زیاد برای افزایش نرخ بهره ، به روند تکنیکی خود احترام گذاشت و از سطح ۳۸٫۲ درصدی روند اصلاحی خود عبور نکرد و ظاهرا اونس طلا به روند تکنیکی خود احترام بیشتری قائل است.

همانطور که در نوشته های روزهای پیشین مطرح کردم ما در حوالی سطح حمایت ۱۲۲۰ بسر می بریم و از آنجاییکه این خط اهمیت روانی بسیار زیادی دارد چنین رفتار های عجیبی از بازار چندان غیر عادی نیست. هر موجی که در بازار براه می افتد به علت خریدهای سنگینی است که نهادهای اقتصادی یا صندوق های بزرگ سرمایه گذاری می کنند. موج دیروز نیز نشان می دهد که خرید سنگینی از نزدیکی سطح ۱۲۱۶ انجام شده و این مسئله خود گواه انست که جریان پر قدرتی در بازار وجود دارد که فعلا نرخهای زیر سطح ۱۲۲۰ را حد پایینی برای اونس طلا می داند و اعتقاد دارد که فعلا قیمت نمی تواند پایین این سطح حمایت دوام بیاورد و این جریان ظاهرا به دنبال فرصتی برای خرید اونس طلا می گشت.

از طرفی نیز هرچند بعضی تحلیلگران به مسائلی من جمله عدم اطمینان بازارها نسبت به انتخابات پیشرو در اتحادیه اروپا و عدم قطعیت در مورد سیاست های دونالد ترامپ اشاراتی داشتند اما از نظر تحلیل فاندامنتال همانطور که گفته شد عقب نشینی دلار آمریکا از بالاترین سطح یک ماهه گذشته خود و همچنین خرید صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) و از نظر تحلیل تکنیکال نزدیک شدن به سطوح حمایت ۱۲۱۸ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) و ۱۲۱۶ (خط میانگین متحرک ۲۱ روزه گذشته) در نمودار بالا موجب این چنین رفتاری شد. آمار ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر به ۸۴۳٫۵۳۹ تن افزایش یافت و اگر این روند همچنان ادامه یابد می تواند محرّکی برای استمرار حرکت صعودی به سوی سطح مقاومت ۱۲۴۸ باشد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا