تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

از روز گذشته که دلار آمریکا با انتشار خبر شاخص بهای مصرف کننده، خرده فروشی و تولیدات صنعتی ایالات متحده آمریکا حرکت شدید اصلاحی و نزولی خود را آغاز کرد، هنوز هم این حرکت ادامه داشته و در مجموع می توان گفت، حرکت اصلاحی و نزولی دلار آمریکا که از روز گذشته شدت بیشتری به خود گرفت، به نوعی بیشتر به خاطر کاهش نرخ بازدهی اوراق قرضه خزانه داری آمریکا و کسب سود معامله گران از حرکت افزایشی اخیر دلار آمریکا در یازده روز گذشته بوده است.

ارزش دلار آمریکا از بالاترین نرخهای ۲٫۵ هفته گذشته در برابر ین ژاپن کاهش یافت و ارزش یورو نیز از کمترین نرخهای ۵ هفته ی گذشته خود مقداری به نرخهای بالای ۱٫۰۶۰۰ اصلاح کرده است اما برای امروز با سطوح مقاومت در نزدیکی ۱٫۰۶۵۰ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ ساعته گذشته)، ۱٫۰۶۶۰ (خط میانگین متحرک ۱۰ روزه گذشته) و ۱٫۰۶۹۷ (خط میانگین متحرک ۲۱ روزه گذشته) مواجه است.

در حرکت نزولی نیز تنها تثبیت کندل روزانه جفت ارز یورو – دلار آمریکا پایین سطح ۱٫۰۶۰۳ (خط میانگین متحرک ۵۵ روزه گذشته) احتمال شروع مجدد حرکت کاهشی را به سوی سطح ۱٫۰۵۶۰ (کف ابر اندیکاتور ایچیموکو در تایم فریم روزانه) بوجود خواهد آورد. در واقع هنگامیکه ارزش دلار آمریکا بسیار بالاتر می رود، معامله گرانی که پیشتر در قیمت های پایین تر اقدام به خرید کرده بودند برای کسب سود دست به بستن معاملات خرید خود می زنند و به این پدیده در بازارهای مالی کسب سود  (Profit Taking)می گویند که در بازارها نیز بسیار متداول است.

هر چند دیروز آمار خرده فروشی و قیمت مصرف کنندگان آمریکا بهتر از حد انتظارات اعلام شدند اما آمار تولیدات صنعتی و احساسات انبوه سازان آمریکا (NAHB) ضعیف تر از حد انتظارات بودند و عقب نشینی نرخ بازدهی اوراق قرضه ده ساله آمریکا از نرخ %۲٫۵۲۴ (بالاترین سطح سه هفته اخیر) به نرخ %۲٫۴۸۴ نیز منجر به تشکیل حرکت اصلاحی دلار آمریکا شده است.

باید توجه داشت که به اندازه ی که انتظارات تورمی آمریکا در بازارها بالا رفته اما بازدهی اوراق قرضه اسمی آمریکا چندان رشد زیادی نداشته است و به نظر می رسد بازار زیاد هم انتظار افزایش های بیشتر نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در سال جاری را ندارد و به همین خاطر نرخ بازدهی اوراق قرضه برغم آمارهای مثبت اقتصادی چندان نتوانسته به نفع دلار آمریکا حرکت کند.

با تحولات فعلی که شاخصهای سهام جهان به رکورد جدیدی افزایش یافته اند و جریان ریسک پذیری رو به افزایش گذاشته است، دلار استرالیا (AUD) از قابلیت بسیار بالایی برای خرید در مقابل ارزهای کم بازده برخوردار خواهد بود و امروز به بالاترین نرخهای خود در ۳ ماهه گذشته در مقابل دلار آمریکا رسیده است و در مقابل ارزهای کم بازده نظیر ین ژاپن ، فرانک سویس و یورو به بیشترین حد خود در چند ساله گذشته افزایش یافته است.

همانطور که می دانیم در معاملات انتقالی (Carry Trade) سرمایه گذاران با استقراض ارزهای کم بازده از جمله ین ژاپن، اقدام به خرید دارایی ها و ارزهای پربازده نظیر سهام و دلار استرالیا می کنند و از اختلاف نرخ بهره، کسب سود می کنند که این موضوع به همراه کاهش امروز نرخ بیکاری استرالیا یکی از دلایل اصلی تقویت دلار استرالیا (AUD) در برابر ارزهای اصلی بازار می باشد.

سطح مقاومت قیمت دلار استرالیا – دلار آمریکا بعد از سطح ۰٫۷۷۳۰ بر روی سطح ۰٫۷۷۷۸ (بالاترین سطح ماه نوامبر) قرار گرفته است. از این رو دلار استرالیا در مقابل ارزهای کم بازده بازار همچنان در روندی صعودی به حرکت خود ادامه می دهد و این امکان وجود دارد که با ادامه رشد بازارهای سهام جهان این صعود قدرتمندانه پیش رود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت شاخص جهانی دلار آمریکا