تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود تا زمانیکه قیمت آن به همین صورت در پایین سطح مقاومت مهم ۱۲۴۴ قرار دارد، با شکست اولین سطح حمایت خود یعنی سطح ۱۲۳۵ به سوی سطح حمایت بعدی ۱۲۳۰ کاهش یابد و این حرکت را در نمودار پایین ادامه ی حرکت اصلاحی قیمت از سطح ۱۲۴۴ (بالاترین سطح ۸ فوریه) نشان داده است.

همانطور که در نمودار پایین مشخص است قیمت اونس طلا بعد از افزایش دیروز به بالای سطح ۱۲۴۰ بیشتر از سطح ۱۲۴۲ نتوانست افزایش یابد و در حال حاضر قدرت افزایشی خود را از دست داده است و فعلا نتوانسته با قدرت بالای سطح مقاومت ۱۲۴۰ (خط فیبوناچی ۷ درصدی از موج افزایشی ۱۱۸۰ – پایین ترین سطح ۲۷ ژانویه – به ۱۲۴۴) تثبیت شود و به همین خاطر برای امروز در صورت عبور از سطح حمایت ۱۲۳۵ احتمال کاهش به سوی سطح ۱۲۳۰ وجود دارد.

از نظر تحلیل تکنیکال این عدم توانایی قیمت اونس طلا در تثبیت بالای سطح مقاومت ۱۲۴۰ بیانگر آن است که موج افزایشی اخیر از سطح ۱۲۱۶ (پایین ترین سطح ۱۵ فوریه) در قالب موج B شکل گرفته است که دومین موج از الگوی تخت (Flat) از سطح ۱۲۴۴ در نظر گرفته می شود. در واقع یک موج اصلاحی تخت یا کم تغییر در الگوی امواج خود از سه موج A , B , C تشکیل می شود که بیشتر اوقات حالت آن به صورت حاشیه دار می باشد و این موج اصلاحی دارای روند معکوس و در الگوهای الیوت ویو خیلی رایج است که نمونه آن را در چارت پایین مشاهده می فرمائید.

از این رو برای امروز این موج B به احتمال زیاد در پشت سطح مقاومت ۱۲۴۴ به سقف خود رسیده است و معامله گران در موج نزولی C ممکن است قیمت را تا سطح ۱۲۳۰ پایین بکشانند. لازم به ذکر است در حرکت صعودی تنها به شرط شکسته شدن کامل سطح مقاومت ۱۲۴۴ می بایست در سناریوی نزولی به سطح ۱۲۳۰ تجدید نظر کرد زیرا شکسته شدن سطح ۱۲۴۴ سکوی صعود اونس طلا را تشکیل خواهد داد.

از نظر تحلیل بنیادی، قیمت اونس طلا به خاطر کاهش ارزش دلار آمریکا و عدم اطمینان سیاسی بوجود آمده در آمریکا و اتحادیه اروپا برای سومین هفته ی متوالی با افزایش روبرو شده است با این حال در شرایط فعلی به نظر می رسد سرمایه گذاران بیشتر خرید سهام را به طلا ترجیح می دهند و این را می توان از رکورد شکنی شاخص های عمده سهام در آمریکا متوجه شد و برای تعیین جهت اصلی اونس طلا بیشتر منتظر جلسه آتی بانک مرکزی آمریکا (FOMC) در روز ۱۵ مارس هستند.

از نظر تحلیل تکنیکالی همانطور که در نمودار بالا مشخص شده است در محدوده ۱۲۴۰ تا ۱۲۴۴ فروشندگان وجود دارند و باید نبرد واقعی برای صعود شکل بگیرد تا بتواند از این منطقه مقاومت عبور کند که فعلا چنین اتفاقی نیافتده است. در مجموع هر چند قدرت افزایشی اونس طلا به خاطر عدم اطمینان سیاسی و کاهش دلار نسبتا خوب است اما فروشندگان هم قدری در آن محدوده مقاومت سفارشات خود را قرار دارند و در واقع فعلا با این سقف درگیر است. هر چقدر به سطوح حمایت ۱۲۲۴ و ۱۲۲۰ نزدیک می شویم تقاضای خرید کمی بیشتر می شود و هر چقدر به سطوح مقاومت ۱۲۴۰ و ۱۲۴۴ نزدیک می شود فروش بیشتر می شود.

بنابراین در صورتیکه سطح ۱۲۴۴ با قدرت شکسته شود می توان موج تقویت اونس طلا را انتظار داشت اما تا زمانی که پایین این سطح باشیم هنوز اونس طلا در موج نزولی قرار دارد که در بخش تکنیکال بدان اشاره کردیم. از این رو قیمت هر اونس طلا فعلا پشت ۱۲۴۴ گیر کرده است و همانطور که گفته شد با مقاومت در منطقه ۱۲۴۰ تا ۱۲۴۴ مواجه است که برای شکست به محرکهای بیشتری نیاز است.

برای امروز اگر موفق به شکست سطح مقاومت ۱۲۴۴ نشود، انتظار می رود حرکت اصلاحی ادامه یابد و قیمت به نرخهای ۱۲۳۵ و ۱۲۳۰ برسد. امروز در تقویم اقتصادی آمریکا اخبار مهمی در سشن آمریکا دیده نمی شود و آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) نیز تغییری نکرد و برای امروز همان رقم روز گذشته ۸۴۳٫۵۳۹ تن اعلام شد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا