تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

امروز ارزش پوند در مقابل ارزهای اصلی بازار بعد از اعلام ضعیف آمار خرده فروشی انگلیس با کاهش مواجه شد و در برابر یورو به کمترین نرخهای ده روزه گذشته کاهش یافت و در مقابل دلار آمریکا نیز به پایین سطح ۱٫۲۴۱۴ (خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه گذشته) کاهش یافت و در تلاش برای کاهش به سوی سطح حمایت مهم ۱٫۲۳۸۰ می باشد. آمار امروز خرده فروشی انگلیس اشاره به تضعیف تمایلات مصرف کنندگان انگلیس در زمانیکه دولت خود را برای مذاکرات خروج از اتحادیه اروپا آماده می کند، دارد.

امروز آمار خرده فروشی انگلیس در ماه ژانویه %۰٫۳- و در دوره سالیانه %۱٫۵ اعلام شدند که هر دو پایین تر از حد پیش بینی ها به ترتیب %۰٫۹ و %۳٫۴ بودند. در خبری دیگر آمار خالص خرده فروشی انگلیس در ماه ژانویه %۰٫۲- و در دوره سالیانه %۲٫۶ اعلام شدند و هر دو آنها کمتر از حد پیش بینی ها به ترتیب %۰٫۷ و %۳٫۹ بودند.

آمارهای فوق نشانه ای در جهت ضعف در میان خانوارهای انگلیس در مواجه با تاثیر کاهش %۲۰ از ارزش پوند و افزایش قیمت سوخت بعد از رشد قیمت جهانی نفت بوده است. باید توجه داشت که خرده فروشی این کشور در سال ۲۰۱۶ قلب تپنده و یکی از ارکان اصلی رشد اقتصادی انگلیس بود و از آنجایی که انتظار می رود هزینه های مصرف کنندگان در ماههای آینده با کاهش بیشتری مواجه شود، بنابراین احتمال تضعیف پوند هم در مقابل یورو و هم در مقابل دلار آمریکا وجود دارد.

بدلیل جریان ریسک گریزی در بازارها، امروز پوند در مقابل ین ژاپن نیز تحت فشار نزولی به سوی خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته قرار گرفته است. در جفت ارز پوند – دلار آمریکا در صورت شکسته شدن سطح حمایت مهم ۱٫۲۳۷۹ (سقف ابر اندیکاتور ایچیموکوی روزانه) هدف نزولی بر روی سطوح ۱٫۲۳۱۵ (کف ابر ایچیموکوی روزانه) و ۱٫۲۳۰۹ (کف ابر اندیکاتور ایچیموکوی روزانه) در نظر گرفته شده است.

در جفت ارز یورو – دلار آمریکا نیز در حال حاضر، احتمال حرکت صعودی تا سطح مقاومت ۱٫۰۷۰۰ (خط میانگین متحرک ۲۱ روزه گذشته) وجود دارد و در حرکت نزولی نیز، سطح ۱٫۰۶۳۸ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ ساعته گذشته) به عنوان حمایت اولیه و در ادامه حمایت های بعدی بر روی نرخ ۱٫۰۶۱۳ (خط میانگین متحرک ۱۰۰ ساعته گذشته) و ۱٫۰۶۰۰ (خط میانگین متحرک ۵۵ روزه گذشته) قرار دارند.

در سایر تحولات ین ژاپن بطور سنتی، نقش دماسنج وضعیت ریسک پذیری/ گریزی را بر عهده دارد و هر وقت کراس های ین ژاپن با کاهش مواجه می شوند این بدان معناست که تقاضا برای خرید ین ژاپن در شرایط ریسک گریزی (نزول شاخص های سهام) بیشتر است و استمرار حرکت نزولی دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن از نزدیکی سطوح مقاومت ۱۱۵٫۰۳ (خط میانگین متحرک ۵۵ روزه گذشته) و ۱۱۵٫۱۰ (خط فیبوناچی ۵۰  درصدی از موج نزولی ۱۱۸٫۶۰ به ۱۱۱٫۵۹) قیمت را تا سطوح پایین ۱۱۳٫۶۱ (خط کیجون سن) و ۱۱۳٫۲۷ (خط تنکان سن و خط فیبوناچی ۵۰ درصدی از ۱۱۱٫۵۹ به ۱۱۴٫۹۵) کشانده است.

در این مسیر، سطح حمایت اولیه بر روی نرخ ۱۱۲٫۳۸ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از ۱۱۱٫۵۹ به ۱۱۴٫۹۵) قرار دارد و در روند نزولی، سطح حمایت قابل توجه جفت ارز دلار آمریکا – ین ژاپن در میان مدت (طی ۲ الی ۴ هفته) بر روی نرخ ۱۱۱٫۵۹ و پس از آن سطح ۱۱۱٫۲۳ (خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه گذشته) و مهمتر از همه سطح ۱۰۹٫۹۳ (کف ابر اندیکاتور ایچیموکوی روزانه) واقع شده است.

از نظر تحلیل فاندامنتال آنچه در روزهای اخیر حرکت بازار ارز و خصوصاً حرکت دلار آمریکا را تحت تاثیر در پایین سطوح یک هفته ی گذشته خود قرار داده است، کاهش رشد میزان سود اوراق قرضه دولتی آمریکا یا به عبارتی  Treasuries است. توضیح مختصر در خصوص بازار اوراق قرضه می تواند تصویر روشن تری از ماهیت حرکت اخیر دلار آمریکا را روشن کند.

در ایالات متحده آمریکا و بیشتر کشورهای جهان، یکی از مطمئن ترین بازارها برای سرمایه گذاری خرید اوراق قرضه یا به اصطلاح اوراق مشارکت دولت است. این اوراق در واقع پولی است که مردم به دولت قرض داده و دولت آن را در پیشبرد برنامه های و خصوصاً پروژه های ملی اقتصادی، صنعتی و تولیدی کشور استفاده می کند.

از آنجاییکه سود این مشارکت را دولت شخصاً تعهد می کند، میزان ریسک سرمایه گذاری بسیار پایین بوده و برای سرمایه گذاران بسیار مطلوب است. در ایالات متحده آمریکا، تعداد متعددی از این اوراق وجود دارد اما سه نوع آن بسیار مهم است زیرا ” کاملاً قابل اعتماد و تضمین شده هستند” به عبارتی حمایت “full faith and credit” of the U.S. Goverment را دارا هستند یعنی دولت بازپرداخت اصل و سود  را تحت تمامی شرایط تضمین می کند، این سه نوع عبارتند از : TBond, TBill, TNote که تنها تفاوت میان آنها دوره زمانی این اوراق است مثلا Treasury Bond بیش از ۱۰ سال (و حداکثر ۳۰ سال) و Treasury Bill سرمایه گذاری یک ساله و یا کمتر از آن هستند.

نکته قابل توجه آنکه به دلیل معاف بودن سود این اوراق از پرداخت مالیات، در هنگام افزایش نرخ سود، برای سرمایه گذاران جذابیت بیشتری پیدا می کنند. تا سخنرانی روز چهارشنبه یلن رئیس بانک مرکزی آمریکا در مقابل کمیته بانکداران سنا بازار خرید و فروش اوراق قرضه در آمریکا رونق قابل توجهی داشت و سود این اوراق به بالاترین میزان خود در سه هفته ی گذشته رسیده بود و بسیاری از سرمایه گذاران را به سوی خود جلب کرد.

در این میان، سرمایه گذاران خارجی نیز که علاقه زیادی به خرید اوراق قرضه دولتی آمریکا داشتند، جذب این بازار شدند و با فروش ارز خود در مقابل دلار آمریکا، در این بازار سرمایه گذاری کردند اما بعد از شهادت یلن و به رغم آنکه آمارهای خرده فروشی و قیمت مصرف کنندگان نیز بالاتر از حد پیش بینی ها اعلام شدند اما نرخ بازدهی اوراق قرضه چندان رشد قوی نداشته که بتواند از روند حرکت صعودی دلار آمریکا حمایت کند و بدین ترتیب، دلار آمریکا در این چند روز گذشته را در روندی کاهشی حرکت نموده است.

باید توجه داشت که کاهش رشد میزان سود اوراق قرضه آمریکا موجب شده تا اندک اندک احتمال افزایش های متوالی نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در سال جاری کمتر شود و تجربه های جدیدی را برای احیای روند اصلاحی و نزولی دلار آمریکا بدست آورد.

در مجموع شاخص دلار آمریکا برای ششمین هفته ی متوالی (در طی ۸ هفته ی اخیر) بیشتر با کاهش قیمت مواجه بوده است و عدم رشد نرخ بازدهی اوراق قرضه آمریکا علیرغم آنکه آمارهای اخیر اقتصادی مثبت بودند، دلیل دیگری در اسمترار فشار بر دلار آمریکا و افزایش یورو ، ین ژاپن، فرانک سویس و سایر ارزهای اصلی در مقابل دلار آمریکا در این چند روزه گذشته بوده است.

مسئله مهم دیگر طلاست، قیمت جهانی اونس طلا با رسیدن به منطقه ۱۲۴۴ دلار فاصله خود را با سطح مقاومت ۱۲۴۸ بسیار کم کرده است و برای امروز باید منتظر ماند و دید موفق به شکست این سطح مقاومت مهم و تثبیت کندل این هفته بالای آن می شود یا نه.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا