تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا انتظار داریم قیمت آن از سطح حمایت ۱۲۳۲ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از سطح ۱۲۴۳٫۷۷) عبور کند و سیگنال فروش تا سطح حمایت بعدی ۱۲۲۶ صادر کند که این موضوع را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی پروجکشن در نمودار پایین نشان داده است. از نظر تحلیل تکنیکال موج اصلاحی قیمت که از سطح ۱۲۴۴ (بالاترین سطح ۸ فوریه) شروع شده هنوز تکمیل نشده است و بیشتر شبیه به یک الگوی تخت (Flat) می باشد.

در واقع یک موج اصلاحی تخت در الگوی امواج خود از سه موج A , B , C تشکیل می شود که بیشتر اوقات حالت آن به صورت حاشیه دار می باشد و این موج اصلاحی دارای روند معکوس و در الگوهای الیوت ویو خیلی رایج است. همانطور که در نمودار مشخص است قیمت اونس طلا هم اکنون در موج نزولی C قرار دارد که در این موج در کمترین حالت کاهشی خود ابتدا هدف ۱۲۲۶ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) و در بیشترین حالت کاهشی خود هدف ۱۲۱۵ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) را نشانه گرفته است.

لازم به ذکر است برای امروز سطح مقاومت قیمت جهانی اونس طلا بر روی ۱۲۴۰ (به ترتیب خطوط فیبوناچی ۷ درصدی از سطح ۱۲۴۴٫۶۷ و ۱۴٫۶ درصدی از سطح ۱۲۴۳٫۷۷) تشکیل شده است که اگر این سطح مقاومت به هر دلیلی با قدرت شکسته شود موجب تقویت به سوی سطوح مقاومت بعدی ۱۲۴۴ و ۱۲۴۸ می شود.

از نظر بنیادی نیز امروز قیمت اونس طلا عمدتا به دلیل افزایش ارزش دلار آمریکا و انتظارات سرمایه گذاران برای بدست آوردن سرنخ های در خصوص زمان افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا دوباره رو به کاهش گذاشته است و سخنرانی متعددی که این هفته توسط پنج تن از اعضای بانک مرکزی آمریکا ایراد خواهد شد، می تواند پتانسیل لازم برای حرکت کاهشی اونس طلا را فراهم آورد.

در این میان، بی شک، صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا (FOMC) در روز چهارشنبه توجه خاص بازار را به خود جلب خواهد کرد. بطور معمول تقریبا بیست روز پس از نشست اصلی بانک مرکزی آمریکا ، صورتجلسه این نهاد اعلام می شود که در بعضی مقاطع اهمیت آن از بیانیه صادر شده پس از جلسه ی اصلی بیشتر است.

بنابراین بازار بسیار علاقه مند است تا بداند در این جلسه چه رفته است. چه مباحثی مطرح شده ؟ شرکت کنندگان چه کسانی بودند و آرای اعضای این نهاد در خصوص چشم انداز نرخ بهره چگونه بوده است؟ روشن شدن این سوالات می تواند از نظر تحلیل بنیادی روند اونس طلا را بعد از انتشار صورتجلسه تا حدود زیادی مشخص کند.

یلن رئیس بانک مرکزی آمریکا در سخنرانی اخیر خود اعلام کرد که اقتصاد آمریکا برای افزایش نرخ بهره آماده است و داده های اقتصادی اخیر نیز این ارزیابی بانک فدرال را تایید می کند. در همین حال خانم لورتا مستر، رئیس بانک فدرال کلیولند دیروز اظهار کرد اگر عملکرد اقتصادی آمریکا مثل عملکرد گذشته خوب باشد و وضع به همین منوال ادامه پیدا کند، وی با افزایش نرخ بهره در مقطع کنونی موافق است.

این مسئله در حال حاضر منجر به کاهش قیمت جهانی اونس طلا به سوی سطح حمایت ۱۲۳۲ شده است و هم اکنون برای عبور از سطح حمایت ۱۲۳۲ در تقلا و تکاپو است و عبور قیمت از این سطح حمایت، به ترتیب هدف های نزولی ۱۲۲۶ و ۱۲۱۵ را مشخص می کند. از این رو صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا در روز چهارشنبه می تواند زوایای پنهان وضعیت نرخ بهره را برای همگان روشن تر کند.

همانطور که می دانیم اونس طلا به افزایش نرخ‌ بهره بانک مرکزی آمریکا فوق‌العاده حساس است زیرا نرخ‌ بهره بالا هزینه نگهداری دارایی‌های بدون بازده مانند طلا را افزایش داده و از سوی دیگر با افزایش ارزش دلار آمریکا، قیمت جهانی اونس طلا را تحت فشارهای نزولی قرار می‌ دهد.

از سوی دیگر موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) نیز در معاملات روز جمعه ۲٫۴- تن کاهش یافت که این اولین فروش صندوق جهانی اسپایدر در تقریبا یک ماهه گذشته محسوب می شود و هم اکنون کل موجودی ذخایر اسپایدر ۸۴۱٫۱۶۹ تن می باشد که نسبت به موجودی روز پنجشنبه (۸۴۳٫۵۳۹ تن) کاهش موجودی را نشان می دهد.

همچنین آمار کمیسیون معاملات آتی کالای آمریکا که اخیرا منتشر شده است، نشان می دهد سفته بازان در هفته ی منتهی به ۱۴ فوریه معاملات خرید طلا در بازار کامکس نیویورک را برای نخستین بار در سه هفته گذشته کاهش داده اند. لازم به ذکر است در تقویم اقتصادی امروز در سشن آمریکا به غیر از آمار مدیران خرید بخش کارخانه ای و خدمات (PMI)، سخنرانی کاشکاری رئیس بانک فدرال مینیاپولیس و پاتریک هارکر رئیس بانک فدرال فیلادلفیا اخبار و رویداد خاصی زمان بندی نشده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا