تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند، یورو ، ین ژاپن ، دلار کانادا ، پوند انگلیس، کرون نروژ و فرانک سوئیس در حال حاضر شش ارز عمده تشکیل دهنده سبد مذکور هستند، پیش بینی می کنیم قیمت آن در این هفته دو مرتبه سطح مقاومت ۱۰۱٫۶۱۲ را لمس کند.

از نظر تحلیل تکنیکال اگر بتواند از این سطح مقاومت با قدرت عبور کند سیگنال خرید دلار آمریکا در بازارها و افزایش قیمت آن تا سطح مقاومت بعدی یعنی سطح ۱۰۲٫۴۵۴ صادر خواهد کرد. همانطور که در چارت پایین دیده می شود چرخه حرکت پنج موجی از سطح ۹۴٫۰۷۷ (پایین ترین سطح ۱۸ اوت ۲۰۱۶) از سرگرفته شده است و شاخص دلار آمریکا هم اکنون در موج افزایشی پنجم یعنی موج ۵ قرار دارد.

در چارت پایین طبق بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت از موج افزایشی ۹۴٫۰۷۷ به ۱۰۳٫۸۲ (بالاترین سطح ۳ ژانویه ۲۰۱۷) سطوح مقاومت به ترتیب بر روی ۱۰۱٫۶۱۲ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) و ۱۰۲٫۴۵۴ (خط فیبوناچی ۱۴٫۶ درصدی) دیده می شوند و این در حالی است که برای این هفته در حرکت اصلاحی هر گونه حرکت نزولی کوتاه و محدود به سطح حمایت ۱۰۰٫۲۴۶ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) می باشد و تنها شکسته شدن این سطح حمایت منجر به کاهش به سوی سطح حمایت بعدی ۹۹٫۱۴۳ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) می شود که این سناریوی نزولی برای این هفته مخصوصا بعد از اظهارات روز گذشته دو تن از اعضای بانک مرکزی آمریکا در مورد افزایش نرخ بهره بعید به نظر می رسد.

از نظر تحلیل فاندامنتال سخنرانی متعددی که این هفته توسط پنج تن از اعضای بانک مرکزی آمریکا ایراد خواهد شد، می تواند پتانسیل لازم برای حرکت صعودی شاخص دلار آمریکا را فراهم آورد. در این میان، بی شک، صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا (FOMC) در روز چهارشنبه توجه خاص بازار را به خود جلب خواهد کرد. بطور معمول تقریبا بیست روز پس از نشست اصلی بانک مرکزی آمریکا ، صورتجلسه این نهاد اعلام می شود که در بعضی مقاطع اهمیت آن از بیانیه صادر شده پس از جلسه ی اصلی بیشتر است.

بازار بسیار علاقه مند است تا بداند در این جلسه چه رفته است. چه مباحثی مطرح شده ؟ شرکت کنندگان چه کسانی بودند و آرای اعضای این نهاد در خصوص چشم انداز نرخ بهره چگونه بوده است؟ روشن شدن این سوالات می تواند از نظر تحلیل بنیادی روند شاخص دلار آمریکا را بعد از انتشار صورتجلسه تا حدود زیادی مشخص کند.

یلن رئیس بانک مرکزی آمریکا در سخنرانی اخیر خود اعلام کرد که اقتصاد آمریکا برای افزایش نرخ بهره آماده است و داده های اقتصادی اخیر نیز این ارزیابی بانک فدرال را تایید می کند. در همین حال خانم لورتا مستر، رئیس بانک فدرال کلیولند دیروز اظهار کرد اگر عملکرد اقتصادی آمریکا مثل عملکرد گذشته خوب باشد و وضع به همین منوال ادامه پیدا کند، وی با افزایش نرخ بهره در مقطع کنونی موافق است و همچنین پاتریک هارکر رئیس بانک فدرال فیلادلفیا نیز اشاره به افزایش نرخ بهره کرد که این مسئله در طی ۲۴ ساعته گذشته موجب تقویت دلار آمریکا در بازارها شده است.

در سایر تحولات امروز ارزش یورو در مقابل ارزهای اصلی بازار با کاهش مواجه شده است و حتی هیچ واکنش مثبتی به آمارهای قوی امروز مدیران خرید بخش خدمات فرانسه و آلمان نشان نداد و با توجه به نگرانی های بازار از انتخابات پیشرو فرانسه و هلند، امروز قیمت یورو به پایین سطح ۱٫۰۵۵۸ (کف ابر ایچیموکوی روزانه) کاهش یافته است.

ظاهرا بازار نیز چنین کرده و کاهش امروز یورو نیز به همین دلیل بوده است و هم اکنون راه برای کاهش بیشتر یورو تا سطح ۱٫۰۵۲۲ (پایین ترین سطح هفته ی گذشته) هموار شده است که این سطح در نزدیکی ۱٫۰۵۲۶ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از ۱٫۰۳۴۰ به ۱٫۰۸۲۹) قرار دارد و اگر این سطح هم شکسته شود و قیمت به همین صورت در پایین سطوح ۱٫۰۵۵۸ و ۱٫۰۶۲۱ (مماس با خط میانگین متحرک ۱۰ روزه گذشته) تثبیت شود، سیگنال فروش با هدف ۱٫۰۴۵۵ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) و پس از آن سطح ۱٫۰۳۴۰ صادر خواهد کرد.

در انتخابات پیشرو فرانسه مارین لی پن، نامزد راست گرایان افراطی جبهه ملی تلاش می کند با انتقاد از اتحادیه اروپا، رای دهندگان ناراضی از نظام سیاسی را به خود جلب کند. رهبر حزب جبهه ملی فرانسه از رای دهندگان فرانسوی خواسته است که از رای مردم بریتانیا در همه پرسی خروج از اتحادیه اروپا و رای مردم آمریکا به دونالد ترامپ الگوبرداری کنند و کشور را به سمت استقلال از اتحادیه اروپا هدایت کنند.

باید توجه داشت خانم لی پن وعده داده که در صورت پیروزی در انتخابات، فرانسه را از اتحاد پولی یورو خارج و در مورد عضویت در اتحادیه اروپا همه پرسی برگزار می کند. این موضع در صورت تحقق تهدید بزرگی نه فقط برای فرانسه بلکه برای کل اتحادیه و قاره اروپا خواهد بود که تاثیر کاهشی بر ارزش یورو در مقابل ارزهای اصلی بازار خواهد داشت. این در حالی است که امانوئل ماکرون حزب چپ فرانسه، بر خلاف خانم لی پن، مخالف اتحادیه اروپا نیست و طبق نظرسنجی های به عمل آمده اختلاف بین راست گرایان افراطی و چپ گرایان به ۱۶ واحد کاهش یافته است.

در مورد جفت ارز پوند – دلار آمریکا نیز با توجه به سخنان امروز مارک کارنی رئیس بانک مرکزی انگلیس و چند تن از اعضای این کمیته در خصوص گزارش فصلی تورم بانک مرکزی انگلیس که روز ۲ فوریه منتشر شد و همچنین نزدیک شدن به مذاکرات برکیست، احتمال کاهش قیمت تا نرخ ۱٫۲۴۰۰ وجود دارد و هم اکنون در نزدیکی سطوح ۱٫۲۴۱۵ و ۱٫۲۴۰۷ (خطوط میانگین متحرک ۵۵ و ۱۰۰ روزه گذشته) تثبیت شده است و چنین حرکتی می تواند موجب فرود بیشتر پوند تا نرخ ۱٫۲۳۷۹ (کف ابر ایچیموکوی روزانه) و در ادامه سطح ۱٫۲۳۴۷ (پایین ترین سطح ۷ فوریه) گردد.

در جفت ارز دلار آمریکا – ین ژاپن نیز بسته شدن کندل روزانه قیمت آن در بالای سطح مقاومت ۱۱۳٫۶۱ (خط کیجون سن) می تواند به استمرار حرکت افزایشی به سوی سطوح ۱۱۴٫۷۰ و ۱۱۴٫۹۵ بیانجامد، برای امروز سطوح حمایت این جفت ارز به ترتیب بر روی ۱۱۳٫۲۵ ، ۱۱۳٫۲۰ و ۱۱۳٫۰۰ قرار دارند.

بنابراین در حال حاضر سخنان اخیر مستر و هارکر و گمانه زنی ها از افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در ماه مارس، قوت بیشتری به صعود دلار آمریکا داده است و این بار خریداران دلار آمریکا با جرات بیشتری وارد بازار شده اند. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی شاخص جهانی دلار آمریکا و هدف های بعدی آن مشخص شده اند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا