تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن در منطقه خنثی مابین ۱۲۳۲ و ۱۲۴۰ در نوسان باشد و بعد از شکست یکی از سطوح فوق جهت آن مشخص گردد و شروع حرکات بازار می تواند قیمت را به یکی از دو سوی این روند هدایت کند.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این منطقه خنثی مابین خطوط فیبوناچی پروجکشن ۳۸٫۲ درصدی و ۱۴٫۶ درصدی از موج نزولی C یعنی سومین موج از چرخه سه موجی A , B , C از سطح ۱۲۴۴ (بالاترین سطح ۸ فوریه) تشکیل شده اند. با وجود حرکت افزایشی دیروز قیمت از نزدیکی سطح ۱۲۲۶ هنوز مشخص نیست که این چرخه سه موجی تکمیل شده است یا نه.

از این رو برای امروز از بالا شکست سطح مقاومت ۱۲۴۰ تاییدی در جهت تکمیل این چرخه از امواج الیوت ویو را صادر خواهد کرد که همین مسئله موجب از سرگیری روند افزایشی خواهد شد و این در حالی است که از پایین شکست سطح ۱۲۳۲ منجر به کاهش به پایین ترین سطح دیروز یعنی  ۱۲۲۶ می شود.

بنابراین نکته قابل توجهی در خصوص قیمت اونس طلا وجود ندارد و باید منتظر شکسته شدن یکی از این دو سطح شد تا جهت حرکت بازار مشخص شود. در این میان بی شک امشب صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا (FOMC) در ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران توجه خاص بازار را به خود جلب خواهد کرد و محرک خوبی برای خارج شدن قیمت جهانی اونس طلا از این منطقه خنثی خواهد بود.

از منظر تحلیل فاندامنتال نیز انتظار سرمایه گذاران برای بدست آوردن سرنخ های در خصوص زمان افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا فعلا قیمت جهانی اونس طلا را در منطقه خنثی بین سطح حمایت ۱۲۲۶ و مقاومت ۱۲۴۰ قرار داده است و در این میان بی شک امشب صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا (FOMC) در ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران توجه خاص بازار را به خود جلب خواهد کرد.

همانطور که دیروز گفته شد بطور معمول تقریبا بیست روز پس از نشست اصلی بانک مرکزی آمریکا ، صورتجلسه این نهاد اعلام می شود که در بعضی مقاطع اهمیت آن از بیانیه صادر شده پس از جلسه ی اصلی بیشتر است. بازار بسیار علاقه مند است تا بداند در این جلسه چه رفته است. چه مباحثی مطرح شده ؟ شرکت کنندگان چه کسانی بودند و آرای اعضای این نهاد در خصوص چشم انداز نرخ بهره چگونه بوده است؟ روشن شدن این سوالات می تواند از نظر تحلیل بنیادی روند اونس طلا را بعد از انتشار صورتجلسه تا حدود زیادی مشخص کند.

از این رو صورتجلسه امشب بانک مرکزی آمریکا می تواند زوایای پنهان وضعیت نرخ بهره را برای همگان روشن تر کند. همانطور که می دانیم اونس طلا به افزایش نرخ‌ بهره بانک مرکزی آمریکا فوق‌العاده حساس است زیرا نرخ‌ بهره بالا هزینه نگهداری دارایی‌های بدون بازده مانند طلا را افزایش می دهد. امشب انتشار صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا می تواند محرّک قیمت برای خروج از این سطوح خنثی گردد و تایید شکسته شدن یکی از سطوح ۱۲۳۲ یا ۱۲۴۰ باشد.

در رابطه با صورتجلسه FOMC انتظار می رود نکات جدیدی از مواضع بانک مرکزی آمریکا در خصوص سیاستهای پولی آتی مشخص شود و با توجه به اظهارات اخیر اعضای بانک مرکزی آمریکا مطالب آن برای معامله گران موضوع جدید باشد. خبر امشب تاثیر قابل توجهی بر قیمت اونس طلا خواهد داشت.

پیش از انتشار خبر صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا، آمار فروش خانه های موجود آمریکا در ماه ژانویه (پیش بینی بازار ۵٫۵۴ میلیون واحد، رقم قبلی ۵٫۴۹ میلیون واحد) در ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران اعلام می شود و آقای جرومی پاول رئیس هیات مدیره بانک فدرال آمریکا در ساعت ۲۱:۳۰ به وقت تهران سخنرانی خواهد داشت. لازم به ذکر است امروز آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) بدون تغییر نسبت به دیروز همان رقم ۸۴۱٫۱۶۹ تن اعلام شد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا