تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

مسائل سیاسی و انتخابات پیشروی فرانسه منجر به کاهش ارزش یورو در بازارها به پایین ترین سطوح شش هفته ی گذشته شده است و از نظر تحلیل بین بازاری یکی از معیارهای مشخص کننده میزان تضعیف یورو، رشد اختلاف نرخ بازدهی اوراق قرضه دو ساله آلمان با آمریکا به بالاترین حد ۱۷ ساله گذشته است بطوریکه نرخ بازدهی اوراق قرضه فرانسه به شدت رشد داشته و در عین حال نرخ بازدهی اوراق قرضه آلمان کاهش داشته است.

این موضوع نشان می دهد که معامله گران در حال فروش اوراق قرضه فرانسه و خرید اوراق قرضه آلمان به عنوان دارایی مطمئن هستند و سرانجام اتفاقی که در انتظار آن بودیم رخ داد و پس از شش هفته امروز یورو در مقابل دلار آمریکا در پایین سطح ۱٫۰۵۰۰ معامله شد و تا این لحظه، روند کاهشی قیمت یورو همچنان ادامه دارد و امشب در آستانه ی انتشار صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا (FOMC) سرمایه گذاران بدنبال خرید اوراق قرضه ژاپن و آلمان هستند.

در حال حاضر نرخ بازدهی اوراق قرضه دو ساله آلمان به پایین ترین سطح تاریخی خود کاهش یافته است در عین حال نرخ بازدهی اوراق قرضه دو ساله آمریکا به بیشترین حد خود در ۱۷ ساله گذشته افزایش یافته است که این امر دلیلی جز تضعیف واقعی یورو در سایه ی سنگین انتخابات فرانسه، هلند و آلمان در سال جاری ندارد.

چنانچه در ابتدا نیز بدان اشاره کردم، در حال حاضر، نوسانات بازار ارز تاثیر بسیار زیادی را از تحولات بازار اوراق قرضه می پذیرد و بدین جهت، توجه به رشد نرخ بازدهی اوراق قرضه فرانسه و کاهش نرخ بازدهی اوراق قرضه آلمان و سیر حرکت نقدینگی به سوی دارایی های مطمئن در آستانه ی انتخابات پیشروی فرانسه در بازار می بایست مورد توجه قرار گیرد.

مارین لوپن رهبر جبهه ملی فرانسه گفته است در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو فرانسه، خروج کشورش از اتحادیه اروپا را به رفراندوم می‌گذارد و امکان پیروزی مارین لوپن در انتخابات ماه مه بسیار بیش از انتخابات گذشته است.

در صورت تثبیت قیمت یورو در مقابل دلار آمریکا در پایین کف ابر ایچیموکو (۱٫۰۵۵۸) و از آنجایکه پس از آن سطح حمایت خاصی در مقابل یورو نخواهد بود، امکان کاهش بیشتر یورو در مقابل دلار آمریکا به سوی سطح ۱٫۰۴۵۵ و پس از آن سطح ۱٫۰۳۴۰ وجود خواهد داشت. آخرین باری که یورو به پایین کف ابر ایچیموکو در تایم فریم روزانه کاهش یافت به تاریخ ۱۰ اکتبر سال ۲۰۱۶ برمی گردد که آن وقت منجر به کاهش متوالی آن به سوی سطح ۱٫۰۳۴۰ در ماه ژانویه ۲۰۱۷ گردید.

در این میان بی شک امشب صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا (FOMC) در ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران توجه خاص بازار را به خود جلب خواهد کرد. همانطور که دیروز گفته شد بطور معمول تقریبا بیست روز پس از نشست اصلی بانک مرکزی آمریکا ، صورتجلسه این نهاد اعلام می شود که در بعضی مقاطع اهمیت آن از بیانیه صادر شده پس از جلسه ی اصلی بیشتر است.

بازار بسیار علاقه مند است تا بداند در این جلسه چه رفته است. چه مباحثی مطرح شده ؟ شرکت کنندگان چه کسانی بودند و آرای اعضای این نهاد در خصوص چشم انداز نرخ بهره چگونه بوده است؟ روشن شدن این سوالات می تواند از نظر تحلیل بنیادی روند شاخص دلار آمریکا را بعد از انتشار صورتجلسه تا حدود زیادی مشخص کند.

از این رو صورتجلسه امشب بانک مرکزی آمریکا می تواند زوایای پنهان وضعیت نرخ بهره را برای همگان روشن تر کند. آنچه برای بازار از اهمیت خاص برخوردار خواهد بود و ممکن است نوساناتی را بوجود آورد، جزئیات تصمیم نشست قبلی بانک مرکزی آمریکا در مورد چشم انداز نرخ بهره خواهد بود و به یاد داشته باشید که صورتجلسه امشب بانک مرکزی آمریکا از آن جهت حایز اهمیت است که می تواند چشم اندازی از تصمیمات آنها در ماه مارس را نمایان سازد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت شاخص جهانی دلار آمریکا