تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن همچنان در منطقه خنثی مابین ۱۲۳۲ و ۱۲۴۰ در نوسان باشد و بعد از شکست یکی از سطوح فوق جهت آن مشخص گردد و همانطور که دیروز بدان اشاره کردیم شروع حرکات بازار می تواند قیمت را به یکی از دو سوی این روند هدایت کند.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این منطقه خنثی مابین خطوط فیبوناچی پروجکشن ۳۸٫۲ درصدی و ۱۴٫۶ درصدی از موج نزولی C یعنی سومین موج از چرخه سه موجی A , B , C از سطح ۱۲۴۴ (بالاترین سطح ۸ فوریه) قرار گرفته است. برای امروز از بالا شکست کامل سطح مقاومت ۱۲۴۰ تاییدی در جهت تکمیل این چرخه از امواج الیوت ویو خواهد بود که همین مسئله موجب از سرگیری روند افزایشی خواهد شد و این در حالی است که از پایین شکست کامل سطح ۱۲۳۲ منجر به کاهش به پایین ترین سطح روز سه شنبه یعنی ۱۲۲۶ می شود.

بنابراین نکته قابل توجهی در خصوص قیمت اونس طلا وجود ندارد و باید منتظر شکسته شدن یکی از این دو سطح شد تا جهت حرکت بازار مشخص شود. نمودار روزانه اونس طلا نشان می دهد اگر قیمت اونس طلا موفق به شکست سطح حمایت ۱۲۳۲ نشود برای دومین بار تلاش خواهد کرد که به سوی سطح مقاومت ۱۲۴۸ برسد.

هم اکنون چند روزی است که اونس طلا در نوار بسیار باریکی بین سطح حمایت ۱۲۳۲ و مقاومت ۱۲۴۰ در حال نوسان است که چنین رفتاری کمتر از اونس طلا دیده می شود و این مسئله احتمال شکست (Break out) را قوی تر می کند. علاوه بر مسائل تکنیکی و نیاز بازار به استراحت انتظار بازار برای سخنرانی هفته ی آینده ترامپ در کنگره آمریکا نیز موجب حاکم شدن چنین فضایی بر بازار شده است. از این رو وضعیت برای اونس طلا نیز تقریبا به همین منوال است و چند روزی است که شاهد حرکت خاصی در بازار نبوده ایم که این مسئله موج احتمالی هفته ی آینده را قویتر خواهد کرد.

خبر مهم روز گذشته، انتشار صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا (FOMC) بود که مشخص شد بسیاری از سیاست گذاران بانک مرکزی آمریکا اعتقاد دارند اگر بازار کار و آمارهای مربوط به تورم در حد انتظارات یا قوی تر از حد انتظارات باشند، افزایش نرخ بهره “نسبتا به زودی” مناسب خواهد بود.

بانک مرکزی آمریکا که صورتجلسه نشست ۱ فوریه را دیشب منتشر نمود اعلام کرد که عدم قطعیت عمیقی بین اعضای بانک فدرال در مورد برنامه های اقتصادی دونالد ترامپ وجود دارد و بانک فدرال درباره عدم شفافیت از سیاست های مالی ترامپ موضع گیری ای نمود و سیاستگذاران پولی آمریکا در شرایط حاضر بسیار محتاطانه عمل خواهند کرد و تا جلسه ماه مه تغییری در مواضع فعلی صورت نخواهد گرفت و بانک فدرال نسبت به “عدم اطمینان” از عدم شفافیت در خصوص برنامه های اقتصادی ترامپ هشدار داد.

همچنین در میان اعضای دارای حق رای به طور کلی ضرورتی برای افزایش نرخ بهره وجود ندارد و “ریسک نسبتا کمی ” از افزایش قابل توجه تورم دیده می شود و حتی از نظر اعضای بانک فدرال در صورتیکه فشارهای تورمی مشاهده شود، این کمیته زمان کافی برای پاسخ به آن را دارد.

بنابراین به نظر می رسد که مقامات بانک فدرال از وضع موجود و عدم اطمینان از سیاست های دونالد ترامپ و اثرات آن بر چشم انداز اقتصادی این کشور چندان خرسند نباشند و اگر این سناریو ( که بانک فدرال در ماه مارس نرخ بهره را افزایش نخواهد داد) تایید شود و از بالا نیز سطح مقاومت ۱۲۴۰ با قدرت شکسته شود، انتظار فتح منطقه ۱۲۴۴ و ۱۲۴۸ را دیر یا زود خواهیم داشت، در حرکت نزولی نیز در صورتیکه از پایین سطح حمایت ۱۲۳۲ با قدرت شکسته شود، می تواند به تضعیف اونس طلا بیانجامد.

در مجموع در حال حاضر معامله گران چندان علاقه ای به ریسک بالا ندارند و ترجیح می دهند تا منتظر سخنرانی هفته ی آینده ترامپ در کنگره آمریکا بمانند که جزئیات بیشتری از سیاست های اقتصادی و مالی ترامپ مشخص شود و شاهد ایجاد تحرکاتی در بازار اونس طلا خواهیم بود.

در تقویم اقتصادی امروز ایالات متحده تنها در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران تعداد مدعیان اولیه بیمه بیکاری هفتگی منتشر می شود. آقای استیون مانچین وزیر خزانه داری آمریکا ساعت ۱۵:۳۰ به وقت تهران و آقای دنیس لکهارت رئیس بانک فدرال آتلانتا ساعت ۱۷:۰۵ به وقت تهران و آقای رابرت استیون کاپلن رئیس بانک فدرال دالاس ایالات متحده آمریکا در ساعت ۲۱:۳۰ به وقت تهران سخنرانی خواهد داشت. لازم به ذکر است امروز آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) بدون تغییر دوباره همان رقم ۸۴۱٫۱۶۹ تن اعلام شد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا