تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

دلار آمریکا با اعلام اخبار صورتجلسه روز گذشته بانک مرکزی آمریکا که احتمال افزایش نرخ بهره بانکی در ماه مارس را کمی کمرنگ می ساخت با کاهش مواجه شده است و نرخ بازدهی اوراق قرضه خزانه داری ده ساله آمریکا از %۲٫۴۲ به %۲٫۳۹ تقلیل یافت که همین مسئله دوباره منجر به کاهش ارزش دلار آمریکا در معاملات امروز در برابر ارزهای اصلی بازار شده است.

در واقع در واکنش به خبر دیشب فعالان بازار همچنان در مورد افزایش نرخ بهره در ماه مارس مردد ماندند و شاخص دلار آمریکا (DXY) تلاش چندانی را برای عبور از محدوده مقاومت ۱۰۱٫۸۰ انجام نداد و اکنون برای امروز پس از سخنان وزیر خزانه داری آمریکا حرکت اصلاحی و نزولی آن آغاز شده است و انتظار می رود پس از این حرکت اصلاحی، باز هم شاهد ادامه صعود تا نرخهای جدیدی باشیم. در حال حاضر جفت ارز دلار آمریکا – ین ژاپن در تلاش برای عبور از سطوح حمایت ۱۱۱٫۶۳ و ۱۱۱٫۵۹ (خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه گذشته و کمترین سطح ماه فوریه ۲۰۱۷) می باشد.

امروز و فردا در مجموع اخبار قابل توجه و مهمی را نخواهیم داشت اما ادامه کار بازار تا قبل از سخنرانی روز سه شنبه ترامپ در کنگره حرکت در روندی مخالف تقویت دلار آمریکا پیش بینی می شود. به باور ما تنها در صورت عبور از سطح مقاومت ۱۰۱٫۸۰ موجب افزایش شاخص دلار آمریکا به ترتیب به سطوح ۱۰۲٫۰۷ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از موج نزولی ژانویه/فوریه) و پس از آن سطح ۱۰۳٫۸۲ (بالاترین سطح ۳ ژانویه ۲۰۱۷ و بیشترین حد ۱۵ ساله گذشته) می شود.

جفت ارز یورو – دلار آمریکا در محدوده بین ۱٫۰۵۳۰ و ۱٫۰۵۹۳ قرار دارد و با تردید حرکت می کند و نشانه های ادامه روند نزولی تا زمانیکه قیمت آن پایین سطوح مقاومت ۱٫۰۵۹۳ و ۱٫۰۵۹۶ (خطوط میانگین متحرک ۵۵ و ۱۰ روزه گذشته) قرار دارد، از شانس بیشتر کاهش یورو برای ادامه حرکت نزولی تا نرخ ۱٫۰۵۰۰ و در ادامه ۱٫۰۴۵۵ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) خبر می دهند اما اگر این سطوح مقاومت ۱٫۰۵۹۳ و ۱٫۰۵۹۶ با قدرت شکسته شوند و کندل دو ساعته بالای آن بسته شود می توان انتظار داشت حرکت اصلاحی که از سطح ۱٫۰۴۹۳ (پایین ترین سطح ۲۲ فوریه) شروع شده تا سطوح مقاومت بعدی ۱٫۰۶۷۵ و ۱٫۰۶۸۰ استمرار یابد.

در مجموع انتظار می رود با نزدیک شدن به جلسه بانک مرکزی آمریکا و انتخابات هلند جفت ارز یورو – دلار آمریکا در طی یک الی دو هفته آینده در حرکت خنثی مابین نرخهای ۱٫۰۵ و ۱٫۰۷ ادامه یابد و عمده دلیل آن هم به خاطر این است که مقدار زیادی انقضا قرارداد آپشن در این محدوده وجود دارد به عنوان مثال ۱۵ میلیارد یورو انقضا قرارداد آپشن بین منطقه ۱٫۰۵۰۰ – ۱٫۰۵۵۰ و ۸ میلیارد یورو بین منطقه ۱٫۰۵۷۰ – ۱٫۰۶۰۰ و ۱۰ میلیارد یورو دیگر بین منطقه ۱٫۰۶۰۰ و ۱٫۰۷۰۰٫ به همین خاطر پیش بینی می کنیم محدوده حرکت قیمت یورو در مقابل دلار آمریکا در طی یک الی دو هفته آینده بیشتر به نرخهای بین محدوده ۱٫۰۵۰۰ و ۱٫۰۷۰۰ چسبیده باشد و مابین این سطوح در نوسان باشد.

در جفت ارز پوند – دلار آمریکا نیز قیمت آن پس از برخورد به خطوط حمایت میانگین متحرک ۱۰ و ۱۰۰ روزه گذشته توانسته به بالای سطح ۱٫۲۵۰۰ برگردد و اگر کندل روزانه آن بالای سطح مقاومت ۱٫۲۵۱۰ بسته شود و از بالا نیز سطوح مقاومت ۱٫۲۵۲۳ (بالاترین سطح ۱۶ فوریه) و ۱٫۲۵۵۰ با قدرت شکسته شوند موجب تقویت به سوی سطح ۱٫۲۵۸۰ (نزدیکی بالاترین سطح ۹ فوریه) می شود.

برای امروز سطح حمایت قیمت پوند در مقابل دلار آمریکا نیز بر روی نرخ ۱٫۲۴۳۰ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از ۱٫۱۹۸۳ به ۱٫۲۷۰۶) تشکیل شده است و اگر به هر دلیلی این سطح حمایت شکسته شود و قیمت به پایین سطح ۱٫۲۴۰۳ (خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه گذشته) کاهش یابد، می توان در میان مدت انتظار حرکت نزولی به سوی سطوح ۱٫۲۳۴۴ و ۱٫۲۲۵۹ را داشت که هر یک از این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۵۰ درصدی و ۶۱٫۸ درصدی تشکیل شده اند.

همانطور که گفته شد خبر مهم روز گذشته، انتشار صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا (FOMC) بود که مشخص شد بسیاری از سیاست گذاران بانک مرکزی آمریکا اعتقاد دارند اگر بازار کار و آمارهای مربوط به تورم در حد انتظارات یا قوی تر از حد انتظارات باشند، افزایش نرخ بهره “نسبتا به زودی” مناسب خواهد بود.

بانک مرکزی آمریکا که صورتجلسه نشست ۱ فوریه را دیشب منتشر نمود اعلام کرد که عدم قطعیت عمیقی بین اعضای بانک فدرال در مورد برنامه های اقتصادی دونالد ترامپ وجود دارد و بانک فدرال درباره عدم شفافیت از سیاست های مالی ترامپ موضع گیری ای نمود و سیاستگذاران پولی آمریکا در شرایط حاضر بسیار محتاطانه عمل خواهند کرد و تا جلسه ماه مه تغییری در مواضع فعلی صورت نخواهد گرفت و بانک فدرال نسبت به “عدم اطمینان” از عدم شفافیت در خصوص برنامه های اقتصادی ترامپ هشدار داد.

همچنین در میان اعضای دارای حق رای به طور کلی ضرورتی برای افزایش نرخ بهره وجود ندارد و “ریسک نسبتا کمی ” از افزایش قابل توجه تورم دیده می شود و حتی از نظر اعضای بانک فدرال در صورتیکه فشارهای تورمی مشاهده شود، این کمیته زمان کافی برای پاسخ به آن را دارد. بنابراین به نظر می رسد که مقامات بانک فدرال از وضع موجود و عدم اطمینان از سیاست های دونالد ترامپ و اثرات آن بر چشم انداز اقتصادی این کشور چندان خرسند نباشند.

با این حال امروز تضعیف دلار آمریکا عمدتاً به دلیل اظهارات آقای استیون مانچین، وزیر خزانه داری جدید آمریکا بود که اظهار داشت سیاست مالی ترامپ تاثیر زیادی بر روند رشد اقتصادی آمریکا در سال ۲۰۱۷ نخواهد داشت و هیچ اشاره ی هم به جزئیات طرح کاهش مالیاتی نکرد و اعلام نمود که اقتصاد آمریکا تا اواخر سال ۲۰۱۸ رشد قابل توجهی (%۳) نخواهد داشت.

در واکنش به این سخنان صعود مجدد قیمت جهانی اونس طلا به نرخهای بالای ۱۲۴۴ نیز همان اتفاقی بود که پیشتر انتظار آن وجود داشت و بدان اشاره کرده بودیم و فرصت خوبی را برای خریداران اونس طلا فراهم آورد. در حال حاضر قیمت جهانی اونس طلا همچنان در سطوح بالای ۳ ماهه گذشته قرار دارد و این احتمال قویاً وجود دارد که حرکت صعودی آن با شکسته شدن سطح مقاومت ۱۲۵۰ امتداد بیشتری به سوی خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته (۱۲۶۱) داشته باشد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا