تحلیل چشم انداز شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا در هفته جاری

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) شاخصی که ارزش دلار را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند، یورو ، ین ژاپن ، دلار کانادا ، پوند انگلیس ، کرون نروژ و فرانک سوئیس در حال حاضر شش ارز عمده تشکیل دهنده سبد مذکور هستند ، پیش بینی می کنیم که در هفته جاری در اطراف سطح ۸۲٫۶۳ مورد حمایت قرار گیرد و مجدد در مسیر صعودی به سوی سطح مقاومت ۸۳٫۹۴ قرار گیرد.

از دیدگاه امواج الیوت ، این سطح حمایت همانطور که در نمودار زیر مشخص است بر روی خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از موج افزایشی c تشکیل گردیده است که از سطح ۸۰٫۵۰ ( پایین ترین سطح روز ۱۳ ژوئن) شروع شده است.

از سوی دیگر حرکت کاهشی اخیر ایندکس که از سطح ۸۴٫۷۵ ( بالاترین سطح روز ۹ جولای) شاهد آن بودیم پس از برخورد قیمت به منطقه رزیستنس و مقاومت ۸۴٫۶۲ و ۸۴٫۷۶ اتفاق افتاد که این منطقه به ترتیب بر روی سطوح فیب ۵۰ درصدی از موج افزایشی (c) که از سطح ۷۸٫۹۱۸ ( پایین ترین سطح روز یکم فوریه ) شروع شده است و همچنین خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از موج افزایشی c شکل گرفته اند.

به باور ما این موج کاهشی در جهت استراحت و تجمیع انرژی برای حمله دوم ایندکس دلار آمریکا به سوی منطقه مقاومت ۸۴٫۶۲ و ۸۴٫۷۶ می باشد که در نمودار زیر مشخص است که البته برای این هفته هدف اولیه ۸۳٫۹۴ را نشانه گرفته است.

لازم به ذکر است که روزهای چهارشنبه و پنجشنبه شاید برای شاخص ایندکس دلار آمریکا نقطه عطفی باشد. گزارش کاری آقای بن برنانکی ( ریس بانک مرکزی آمریکا ) به پنل مشترک سنا و کنگره آمریکا که هر شش ماه یکبار ارایه می شود، سخنرانی و سوال و جوابهایی که مطرح خواهد شد، می تواند بخوبی چشم اندازی از سیاستهای پولی ایالات متحده برای معامله گران بازار ترسیم کند.

بسیاری معتقدند، برنانکی با اشاره به بهبود ضمنی رشد اقتصادی کشور، سخنی در خصوص توقف زودهنگام محرکهای اقتصادی به میان نخواهد آورد و حتی این احتمال وجود دارد که وی با اشاره به کاهش نسبی شاخصهای تورمی کشور و آمارهای نامطلوب اشتغال، از توجه خاص بانک فدرال به این موضوع  یعنی لزوم اجرای سیاستهای انبساطی و برنامه خرید اوراق قرضه تا حصول اطمینان از بهبود وضعیت اشتغال و نرخ بیکاری اشاره نماید و این تا زمانیکه قیمت جهانی اونس طلا بالای منطقه حمایت ۱۲۶۵ قرار دارد به تقویت آن  برای شکسته شدن سطح ۱۳۰۰ کمک خواهد کرد.

نمودار روند تغییرات روزانه شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا

ایندکس