تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

افزایش قیمت جهانی اونس طلا به نرخهای بالای ۱۲۴۴ و ۱۲۴۸ همان اتفاقی بود که دیروز انتظار آن وجود داشت و بدان اشاره کرده بودیم و فرصت خوبی را برای خریداران اونس طلا فراهم آورد. در حال حاضر قیمت جهانی اونس طلا همچنان در سطوح بالای سه و نیم ماهه گذشته قرار دارد و سیگنال خرید صادر کرده است.

این احتمال قویاً وجود دارد که حرکت صعودی آن با توجه به آنکه دیروز سطح مقاومت ۱۲۴۸ با قدرت شکسته شد، امتداد بیشتری به سوی خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته (۱۲۶۱) و پس از آن سطح ۱۲۷۸ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) داشته باشد.

همانطور که در چارت تایم فریم روزانه پایین دیده می شود سطح مقاومت ۱۲۴۸ بر روی خط فیبوناچی ۵۰ درصدی از موج نزولی ۱۳۷۴ (بالاترین سطح ۶ جولای ۲۰۱۶) به ۱۱۲۲ (پایین ترین سطح ۱۵ دسامبر ۲۰۱۶) قرار داشت که با قدرت شکسته شد و براساس قواعد تکنیکال فیبوناچی در صورت عبور قیمت از یک مقاومت تا سطح مقاومت بعدی پیشروی خواهد کرد که هدف بعدی بر روی سطح مقاومت ۱۲۷۸ قرار دارد.

از دیدگاه تحلیل تکنیکال و بررسی امواج الیوت ویو، قیمت جهانی اونس طلا در موج افزایشی C یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۰۴۵ (پایین ترین سطح ۳ دسامبر ۲۰۱۵) قرار گرفته است و در میان مدت در این موج قدرت و پتانسیل افزایش تا سطح ۱۳۲۵ (خط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی) را دارد.

لازم به ذکر است برای امروز سطوح ۱۲۵۰ و ۱۲۴۸ می توانند مانع از هر گونه حرکت اصلاحی گردند و حمایت بعدی بر روی سطح ۱۲۴۴ (بالاترین سطح ۸ فوریه) تشکیل شده است. با این تفاسیر، انتظار می رود قیمت جهانی اونس طلا به ترتیب تا سطوح ۱۲۶۱ و ۱۲۷۸ افزایش یابد.

در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا و هدف بعدی آن در موج افزایشی C مشخص شده است. هرچند دیروز شاخصهای اقتصادی چندان مهمی از آمریکا به غیر از آمار مدعیان اولیه بیمه بیکاری هفتگی نداشتیم اما سخنان وزیر خزانه داری آمریکا محرک اصلی قیمت جهانی اونس طلا بود.

استیون مانچین وزیر خزانه داری آمریکا در سخنانی به این مسئله اشاره کرد که برنامه های مالی ترامپ تاثیر محدودی بر جریان رشد اقتصادی آمریکا در سال جاری خواهد داشت و هیچ اشاره ی هم به جزئیات طرح کاهش مالیاتی ترامپ نکرد، به همین دلیل انتظارات در رابطه با افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در ماه مارس فروکش کرد و تقویت اونس طلا به بالاترین سطوح سه و نیم ماهه گذشته نتیجه منطقی آن بود.

هفته ی آینده روز سه شنبه شاید برای طرفداران اونس طلا نقطه عطفی باشد و سخنرانی ترامپ در کنگره آمریکا و سوال و جوابهایی که مطرح خواهد شد، می تواند بخوبی چشم اندازی از سیاستهای مالی و برنامه های وی را برای معامله گران بازار ترسیم کند. این روزها هم هرچند در سایت ها ، روزنامه ها و شبکه های خبری زیاد از برنامه های اقتصادی ترامپ و طرح کاهش مالیاتی می شنویم اما هنوز صحبت جدی از مقامات و خود شخص ترامپ دال بر ارائه جزئیات از برنامه های خود نشنیده ایم.

دیروز هم ترامپ با مدیران ارشد شرکت های بزرگ آمریکایی جلسه داشت و وعده بازگشت میلیون ها فرصت شغلی به آمریکا را داد اما هیچ برنامه ای خاصی را در مورد چگونگی اجرای آن ارائه نداد. از آنجایی که تصمیم گیری در رابطه با طرح کاهش مالیات برعهده ترامپ و همکارانش می باشد و نه تحلیلگران سایت ها و روزنامه ها بنابراین ما نیز چاره ای نداریم جز اینکه تا روز سه شنبه منتظر بمانیم و به سخنان ترامپ در برابر کنگره آمریکا گوش فرا دهیم.

ظاهرا بازار نیز چنین کرده و افزایش دیروز اونس طلا هم به دلیل عدم شفافیت از برنامه های اقتصادی ترامپ و تعدیل انتظارات بازار از افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در ماه مارس بوده است. بنابراین در صورتی که این سناریو محقق شود و ترامپ در کنگره آمریکا جزئیات برنامه های خود را ارائه نکند و این مساله شفاف سازی نشود و هچنین از سوی دیگر با توجه به عدم اطمینان سیاسی از انتخابات در اروپا، باید انتظار موج دیگری از تقویت اونس طلا را داشت که احتمالا در کوتاه مدت ۱۲۷۸ و در میان مدت ۱۳۲۵ را نشانه خواهد رفت.

امروز در تقویم اقتصادی آمریکا ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران آمار فروش خانه های نوساز آمریکا در ماه ژانویه (پیش بینی بازار ۵۷۰۰۰۰ واحد، رقم قبلی ۵۳۶۰۰۰ واحد) و آمار بازبینی تمایلات مصرف کنندگان میشیگان آمریکا در ماه فوریه (پیش بینی بازار ۹۶٫۰۰ ، رقم قبلی ۹۵٫۷) و آمار بازبینی انتظارات مصرف کنندگان میشیگان آمریکا در ماه فوریه (پیش بینی بازار ۸۵٫۵ ، رقم قبلی ۸۵٫۷) اعلام می شوند. لازم به ذکر است آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) بدون تغییر همان رقم ۸۴۱٫۱۶۹ تن اعلام شد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا